البناء گزارش داد:

اهداف پشت‌پرده اعزام کشتی‌های جنگی انگلیس به خلیج‌فارس

تحلیلگران در مورد دلایلی که باعث شد بریتانیا ناوگان دریایی خود را به آب‌های خلیج فارس اعزام کند، سوالاتی را مطرح می‌کنند؛ برخی معتقدند که پشت این اقدام، تصمیم آمریکا و بریتانیا در مورد تنش‌زایی با ایران، قرار دارد اما عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که این حضور نظامی بریتانیا، در چارچوب تشدید محاصره ایران جای می‌گیرد.

اهداف پشت‌پرده اعزام کشتی‌های جنگی انگلیس به خلیج‌فارس
کد خبر: 326284
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۰:۴۹:۳۲

اعتمادآنلاین| حسن الحردان در البناء نوشت: تحلیلگران در مورد دلایلی که باعث شد بریتانیا ناوگان دریایی خود را به آب‌های خلیج فارس اعزام کند، سوالاتی را مطرح می‌کنند؛ برخی معتقدند که پشت این اقدام، تصمیم آمریکا و بریتانیا در مورد تنش‌زایی با ایران، قرار دارد؛ که موجب بحرانی‌تر شدن تنش های موجود، تا شعله ور شدن مقابله نظامی می‌شود. عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که این حضور نظامی بریتانیا، در چارچوب تشدید محاصره ایران جای می گیرد؛ در حالی که دیگر کارشناسان، آن را در ضمن باقی ماندن تنش در تنگه هرمز، با هدف تحقق برخی اهداف آمریکایی بریتانیایی می دانند، که به مرحله انفجار جنگ نمی‌رسد.

در ادامه این مطلب آمده است: مشخص است که رسیدن برخی ناوگان‌های بریتانیایی به منطقه خلیج فارس، ارتباطی به آماده‌سازی‌ها برای به راه انداختن جنگی علیه ایران ندارد؛ چرا که چنین جنگی، به حضور نظامی آمریکا و انگلیس و پایگاه‌ها و منافع آمریکایی و بریتانیایی در منطقه خلیج فارس، آسیب می‌رساند. علت این مساله، توانایی‌های نظامی ایران، برای پاسخ دادن به هر گونه تجاوزی است؛ آنچه که تحولات پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران، بوضوح ان را ثابت می کند و به دنبال این حادثه، ترامپ مجبور به عقب نشینی و امتناع از پاسخ دادن به ایران شد.

از این رو، می توان گفت اعزام ناوهای جنگی بریتانیایی، به برخی اهداف آمریکایی انگلیسی بازمی‌گردد که سعی در پنهان کردن ان دارند؛ این در حالی است که همه می‌دانند طرفی که پشت تنش‌ها در خلیج فارس ایستاده، ایالات متحده است؛ که با خروج از برجام، شراره اختلافات و درگیری‌ها را روشن کرد.

بر این اساس، می‌توان گفت اهداف مورد نظر آمریکا و انگلیس، در چند عامل نمود می‌یابد؛ هدف اول، تشدید محاصره علیه جمهوری اسلامی، نشان دادن تهران به‌عنوان تهدیدی برای دریانوردی بین المللی و باج‌گیری از دولت‌های خلیج فارس و سوق دادن آنها به سمت خرید سلاح و پرداخت اموال در مقابل حمایت است.

همانطور که رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا طی صحبت‌هایی، به صورت علنی اعلام کرد که نمی‌تواند از دولت‌های ثروتمند حمایت کند، تا اشاره‌ای داشته باشد به اینکه دولت‌های مذکور، باید برای تامین امنیت کشتی‌های خود، هزینه‌ای بپردازند. اما ادامه تنش‌ها در منطقه، به نفع ایالات متحده است، که باعث می شود تقاضای سلاح از آن افزایش یافته و سود زیادی از معاملات خود داشته باشد.

بنابراین، بحران بین بریتانیا و جمهوری اسلامی، به سمت راه‌حل گرایش دارد؛ به‌ویژه پس از آنکه کانال‌های ارتباطی مستقیم و غیرمستقیمی در مورد توقیف نفتکش‌های ایرانی و بریتانیایی، گشوده شده است. اما معضل فعلی آن است که کدام یک از طرف‌ها، ابتدا نسبت به آزاد کردن نفت کش طرف مقابل اقدام می‌کند. لندنی که عملیات توقیف را اغاز کرد یا تهران؟

راه حل دیگر آن است که دو نفت کش به صورت همزمان آزاد شوند، به نحوی که در آغاز، هر دو نفتکش در کشور واسطه‌ای مانند عمان، لنگر اندازند. این مبادله که زمینه‌سازی‌ها برای آن در حال انجام است، قواعد درگیری تازه‌ای را استوار می‌کند، که ایران به لطف استراتژی پاسخ متقابل خود، آن را عملی می‌کند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها