کد خبر: 326418
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۴:۴۷:۲۹
| |

اندیشکده لابی‌گر و حامی بن سلمان در آمریکا تعطیل شد

یکی از طرفداران پروپاقرص «محمد بن سلمان» در آمریکا از تعطیلی یک مؤسسه بزرگ لابی‌گری سعودی در این کشور خبر داد.

اندیشکده لابی‌گر و حامی بن سلمان در آمریکا تعطیل شد
کد خبر: 326418
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۴:۴۷:۲۹

اعتمادآنلاین| «علی شهابی» نویسنده و تاجر سعودی ساکن آمریکا از تعطیلی اندیشکده «المؤسسه العربیه» که به عنوان یک مرکز حامی سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در واشنگتن فعالیت می‌کند، خبر داد.

او که ریاست این مؤسسه را برعهده دارد، در صفحه توئیتر خود نوشت که شورای اداری مؤسسه به علت اختلافات میان حامیان مالی آن تصمیم به بسته شدن «مؤسسه العربیه» گرفته است. مؤسسه‌ای که وظیفه دفاع از سیاست‌های دولت سعودی و محمد بن سلمان را در جامعه آمریکا بر عهده دارد.

علی شهابی که روزگاری در مناظره با «جمال خاشقچی» به دفاع از سیاست‌های بن سلمان می‌پرداخت و از اصلی‌ترین چهره‌های حامی ولی‌عهد سعودی به شمار می‌رود، در ادامه نوشت که تعطیلی این مؤسسه تغییری در آراء و مواضع وی ایجاد نخواهد کرد و او همچنان دفاع از برنامه‌های به اصطلاح «تغییر» و «اصلاح» بن سلمان را وظیفه خود می‌داند.

او در ادامه با حمله به منتقدان عربستان سعودی گفت که آن‌ها در خصوص تراژدی خاشقچی و بازداشت مخالفان به صورت ناقص و ناعادلانه حکم می‌کنند و تغییراتی که بن سلمان در امور اجتماعی و دینی و فرهنگی و اقتصادی در عربستان ایجاد کرده را نادیده می‌گیرند. با این وجود به نظر می‌رسد تعطیلی یکی از بزرگترین مراکز لابی‌گری سعودی در واشنگتن که «علی شهابی» ریاست آن را بر عهده دارد، نشان از عدم موفقیت وی در اقناع محیط سیاسی و اجتماعی آمریکا در خصوص سیاست‌های بن سلمان دارد. شکستی که شاید حامیان مالی این مرکز لابی‌گری را به این نتیجه رسانده که دیگر حمایت از سعودی‌ها اقناع کننده نباشد.

البته «علی شهابی» توضیحی در خصوص ماهیت اختلافات حامیان مالی این مؤسسه ارائه نداد اما به نوشته پایگاه الخلیج آنلاین، دولت سعودی اخیرا تحت انتقادات بسیار شدیدی در خصوص سیاست خارجی و داخلی خود قرار گرفته است. جنگ بیش از چهار ساله یمن و سرکوب‌ داخلی ریاض را در موقعیتی قرار است که دفاع از آن غیر ممکن به نظر می‌رسد.

مرکز «المؤسسه العربیه» در سال 2017 با هدف پوشش مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی غرب آسیا به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تأسیس شد و در اصل وظیفه دفاع و لابی‌گری برای دولت سعودی را برعهده داشت.

در واکنش به تعطیلی این مرکز، «ولید الهذلول» از معارضان عربستانی و برادر «لجین الهذلول» که در بازداشت سعودی‌ها به سر می‌برد، در صفحه توئیتر خود با استقبال از این رویداد نوشت: «خبر خوبی که به فعالیت‌های سیاسی جاری [مخالفان] در واشنگتن بسیار کمک می‌کند.»

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها