کد خبر: 326431
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۵:۰۶:۰۰
| |

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران:

توسعه محلات در دستور کار سازمان نوسازی قرار دارد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: تجربه نسبتاً طولانی مداخله در بافت های فرسوده در ایران نشان می دهد که هر اقدام و برنامه ای بدون همکاری و مشارکت ذی نفعان راه به جایی نخواهد برد.

توسعه محلات در دستور کار سازمان نوسازی قرار دارد
کد خبر: 326431
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۵:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تجربیات نوسازی پایتخت در جلسه ای با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران در اختیار شهرداران شهرهای یزد قرار گرفت.

کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استان یزد و شهرداران شهرهای استان یزد برگزار شد، به ارائه نکاتی پیرامون رویکردهای نوسازی بافت های فرسوده پایتخت پرداخت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که تعاریف یکسانی از بافت فرسوده، بافت تاریخی، بافت ناکارآمد و ... ارائه شده است، خاطرنشان کرد: هر یک از این تعاریف در شهرهای مختلف، مصادیق متفاوتی پیدا می کنند؛ مصادیق این تعاریف در شهر تهران که حدود 200 سال سابقه شهرنشینی دارد با شهر یزد که چندین برابر این سابقه را داراست، قطعاً متفاوت بوده چرا که شرایط و ویژگی های اجتماعی، کالبدی، اقتصادی و فرهنگی این دو شهر از یکدیگر متمایز است.

علی اکبری اظهار داشت: مهمترین نکته و تجربه ای که در مداخله در بافت های فرسوده به آن دست یافته ایم این است که کلیه اقدامات بازآفرینی و نوسازی می بایست مبتنی بر ویژگی ها، ظرفیت ها و مسائلی باشد که خود بافت به شما می دهد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، زمینه محوری را اصل کلیدی در انجام اقدامات و برنامه های بازآفرینی و نوسازی شهری عنوان کرد و متذکر شد: ضروری است استفاده از سایر تجارب و بهره گیری یا الگو سازی از اقدامات انجام شده در زمینه های دیگر با حساسیت ها و ملاحظات قابل توجهی دنبال شود.

علی اکبری ضمن تأکید بر ضرورت همکاری و مشارکت با گروه ها، افراد و نهادهای تأثیرگذار در کلیه فرآیندهای برنامه ریزی و اقدام در نوسازی بافت های فرسوده، افزود: تجربه نسبتاً طولانی مداخله در بافت های فرسوده در ایران نشان می دهد هر اقدام و برنامه ای بدون همکاری و مشارکت ذی نفعان و ذی نفوذان راه به جایی نخواهد برد، این اقدامات ممکن است حتی در کوتاه مدت نتایج مثبتی داشه باشد اما قطعاً نمی تواند به جریانی پایدار تبدیل گردد.

وی با بیان این که مجموعه فعالیت های گسترده در سازمان نوسازی شهر تهران را می توان در چهار سطح سیاست گذاری، برنامه ریزی، پشتیبانی و اجرا دسته بندی کرد، متذکر شد: نادیده گرفتن هر یک از این سطوح به معنای عدم توازن و تناسب در پرداختن به موضوع خواهد شد.

علی اکبری در توضیح سطح سیاست گذاری، عنوان کرد: یکی از اقدامات سازمان نوسازی، تعیین سیاست های بازآفرینی و نوسازی در شهر تهران است؛ سازمان نوسازی به منظور تحقق این مهم با نهادهای مرتبط از جمله هیأت دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران، شورای عالی معماری و شهرسازی و نهادهایی که به نوعی دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان حوزه سیاست گذاری نوسازی هستند تعامل و ارتباط مستمر دارد تا بتواند سیاست های عمومی را که در چارچوب سیاست ها و برنامه های شهری قرار می گیرند تبدیل به قوانین و مقررات نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که مداخله در بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری بدون داشتن برنامه های مؤثر و کارآمد میسر نیست، توضیح داد: تهیه برنامه توسعه محلات در دستور کار سازمان نوسازی قرار دارد و ذیل این برنامه، مجموعه ای از طرح های موضعی در سطح طراحی شهری، منظر و معماری نیز تهیه می شود.

علی اکبری سطح سوم اقدامات نوسازی را سطح پشتیبانی عنوان کرد و متذکر شد: اعتقاد داریم اقدام اصلی نوسازی می بایست از طریق اجتماعات محلی و خود مردم انجام شود، به همین دلیل سعی می کنیم ابزارهایی که می خواهند را در اختیارشان قرار داده و موانع را برطرف کنیم. راه اندازی دفاتر توسعه محله ای و تدوین بسته های تشویقی از جمله اقداماتی است که در این چارچوب قرار می گیرد.

وی در رابطه با سطح اجرا، خاطرنشان کرد: مجموعه ای از فعالیت های اجرایی سازمان نوسازی نظیر اجرای پروژه های بهسازی محیطی، تأمین خدمات و ...از طریق همکاری با سازمان ها و نهادهای مرتبط و ذی نقش در موضوع نوسازی صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خاتمه سخنان خود بر اهمیت توجه به ملاحظات چهار سطح ذکر شده برای ایده پردازی و دستیابی به راهکارهای مناسب و کارآمد در نوسازی بافت های فرسوده شهری تأکید کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها