محسن رضایی:

اروپا باید هزینه ماندن ایران در برجام را پرداخت کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اروپایی‌ها به ما می‌گویند تند نروید و از برجام خارج نشوید؛ حال بیایند و هزینه این تند نرفتن را بپردازند، در حالی که به تعهدات خودشان هم در برجام عمل نمی‌کنند.

اروپا باید هزینه ماندن ایران در برجام را پرداخت کند
کد خبر: 326528
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۰۸:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه چهارشنبه 9 مرداد در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و چین وارد سطح جدیدی از روابط بلندمدت راهبردی شده اند، گفت: ما طی یک برنامه 25 ساله با چین وارد همکاری شده ایم و حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را می‌توان از جمله برنامه‌های همکاری 2 کشور برشمرد.

وی با یادآوری سفر اخیر گروه چینی به ایران خاطرنشان کرد: در این سفر دیدگاه یکسانی میان دولتمردان و سران 2 کشور به وجود آمد، به گونه‌ای که چینی‌ها خواهان گسترش همکاری راهبردی با ایران شدند.

رضایی با تأکید بر اینکه رابطه ایران و چین از منافع متقابل بسیاری برخوردار است، گفت: در دوره تحریم‌ها ارزش واردات ایران از چین حدود 37 میلیارد دلار بوده است، در حالی که چین و ایران می توانند تا 200 میلیارد دلار با یکدیگر صادرات و واردات داشته باشند.

وی افزود: امروز، چین 470 میلیارد دلار صادرات به آمریکا و اروپا دارد؛ همچنین کل صادرات چین 2 هزار میلیارد دلار است و سه هزار میلیارد دلار هم ذخیره ارزی دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از ایران به عنوان کانون انرژی جهان و از به عنوان یک کشور به شدت نیازمند به نفت و گاز و انرژی نام برد و گفت: ما هم به فناوری‌های نوینی که چین سریعتر از اروپا و آمریکا به دست ما می‌رساند نیازمندیم پس منافع متقابل ایران و چین بسیار است.

وی تصریح کرد: ما خواستار کاهش واردات کالا‌های بی کیفیت چینی هستیم، اما متأسفانه در ایران برخی تجار به دنبال کالای کم ارزش و بی کیفیت چینی هستند و البته در چین چنین افرادی کم نیستند، بنابراین ما خواهان واردات کالا‌های مرغوبی هستیم که چین به اروپا و امریکا صادر می‌کند.

وی افزود: با این که یکی از شعار‌های جمهوری اسلامی در صدر انقلاب، «نه شرقی، نه غربی» بود، اما منظور از «شرقی» همان شرق انحصار طلب مانند شوروی و منظور از «غربی» همان امریکا بود که در واقع اگر در شرق کشور‌های قابلی باشند، ما حتماً با آنان همکاری خواهیم کرد، ولی متأسفانه غربی‌ها همیشه مانند استاد شاگردی به ما نگاه می‌کنند که این نگاه در شرق وجود ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر این نکته که عده‌ای در کشور به دنبال آزادی در داخل و نوکری در خارج از کشورند، گفت: آزادی را نباید فقط محدود به داخل کشور دانست و باید در روابط خارجی هم آزادانه رفتار کنند، اما نمی‌شود که در داخل آزاد بود و در خارج دنباله رو امریکا.

وی در ادامه اظهار داشت: در ارتباط با چین، روسیه و ترکیه در برخی از بخشها، در یک جبهه به نام تحریم‌ها قرار داریم، چرا که امریکا، «ایران، چین و روسیه» را دشمنان خود نامیده است؛ در این بین ما به دنبال برنامه‌های راهبردی با روس‌ها هم هستیم، اما مورد به مورد مثلاً در مورد سوریه، ما در کنار روسیه اقدام راهبردی پیاده سازی کردیم و در سوریه همدیگر را آزمایش کردیم و دیدیم که می‌توانیم با هم کار کنیم و این همکاری تاکنون ادامه دارد.

رضایی با تأکید بر اینکه باشگاه تحریم ها (ایران، روسیه، چین و ترکیه) به عنوان یک ائتلاف بزرگ می‌تواند عامل اقدامات و تأثیرات بزرگ و مهمی باشد، گفت: ما می‌توانیم با چین و روسیه، بلوک، تفکر، اندیشه و حرکتی جدید را ایجاد و آغاز کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو عنوان کرد: اگر مردم آلمان و فرانسه به سمت تفکر ضد نظام سرمایه داری و ضد دموکراسی فاسد برگردند، ما از آنان استقبال می‌کنیم؛ چه بسا در فرانسه، اعتراضات روز‌های شنبه بیانگر همین تفکر است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما به دنبال یک نظم نوین بین المللی با نگاه و همکاری‌های جدید هستیم، لذا شرق می‌تواند پرچمدار یک نظم بین المللی باشد و ما هم می‌توانیم سهمی در این نظم داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها دچار اشتباهند؛ آنان به ما می‌گویند تند نروید و از برجام خارج نشوید حال بیایند و هزینه این تند نرفتن را بپردازند، اما اروپایی‌ها به تعهدات خودشان در برجام هم عمل نمی‌کنند.

رضایی با اشاره به اینکه ایران به دنبال حرکت گام به گام جهت تأمین منافع هسته‌ای خود است، گفت: اگر اروپایی‌ها به تعداتشان عمل کنند و بگذارند بانک‌های ما در اروپا فعال گردد و نفت ایران را به همان میزان سابق خریداری کنند احتمال دارد که ایران به برنداشتن گام سوم فکر کند.

وی افزود: اروپا تا شهریور فرصت دارند که به تعهداتش عمل کنند و گرنه پس از شکست خوردن ترامپ بازگشت اروپایی‌ها دیگر فایده‌ای ندارد و فکر نمی‌کنم ایران در آن زمان نگاه مثبتی به بازگشت اروپایی‌ها به برجام داشته باشد و ممکن است ایران تصمیم جدیدی بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکایی از سوی ایران تصریح کرد: مسئول همه این حوادث امریکاست اسناد ضبط شده‌ای وجود دارد که به پهپاد جاسوسی امریکا اخطار داده شده بود و بار‌ها به اخطار ما بی توجهی کرده بود نتیجه اش هم همان شد که باید می‌شد.

وی درباره توقیف کشتی انگلیسی توسط ایران عنوان داشت: چرا آنان کشتی ما را توقیف کردند؟ انتظار داشتند ما دست روی دست بگذاریم، اما پس از اقدام آنان ما هم خلیج فارس را در نوردیدیم و کشتی انگلیسی را یافتیم که به اشتباه از آبراه خروجی قصد ورود داشت و از آنجا که حفظ امنیت تنگه هرمز با ایران است بلافاصله دوستان وارد عمل شدند به آن اخطار دادند، اما انگلیسی‌ها گوش نکردند و در نهایت برادران پاسدار ما آن را براساس حکم دادگاه و قوانین بنادر و کشتیرانی توقیف کردند و به ساحل آوردند.

رضایی با تأکید بر اینکه ایران در مقاومت فعال است، گفت: اگر اتفاقی رخ داد دیگر مانند گذشته زیر چشمی رد نمی‌کنیم؛ یک موشک بزنند، یک موشک می‌زنیم، البته به دنبال جنگ نیستیم و فقط قصد مقاومت داریم.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در سال 97 این بود که مردم شنیدند ناو‌های امریکایی به خلیج فارس آمده اند و از ترس هجوم بردند برای خرید ارز، اما امسال با علم به اینکه ایران توان نظامی و دفاع از خودش را دارد ثبات در نرخ ارز برقرار شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه توانایی ایران در برابری قدرت دفاعی مقابل امریکا یک رویداد بزرگ در تاریخ ایران محسوب می‌شود، گفت: ما با یک موشک توانستیم مدرن‌ترین پهپاد امریکا را زمین‌گیر کنیم، لذا سال‌های آینده را می‌توان سال‌های تضعیف امریکا در منطقه نامید.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد اوضاع معیشتی امروز مردم اظهار داشت: مگر وضع روز‌های قبل از تحریم خوب بود؟ همه کسانی که در دولت‌های اخیر بر سر کار آمدند، مانند آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی وقتی روی کار آمدند ارز را با قیمتی تحویل گرفتند و پس از چهار سال دومشان، قیمت ارز دو و نیم تا سه برابر شده است و بعد این ارز را تحویل دولت بعدی دادند و دولت بعدی هم به همین منوال. آیا نام این اقتصاد است؟

رضایی با اشاره به اینکه شرایط تحریمی بهترین زمان برای اصلاح اقتصاد کشور است، گفت: چرا باید کسی منتظر این باشد که تحریم‌ها برداشته و وضع مردم خوب شود؟ همین الان دولت آنقدر دارایی دارد که اگر آن‌ها را بفروشد و تبدیل به مولد کند بدون کوچکترین قطره نفتی می‌تواند 10 سال دیگر کشور را اداره کند.

وی افزود: با دارایی‌هایی که امروز در کشور وجود دارد اگر در شرایط تحریمی برنگردیم و به اقتصاد قبل از تحریم‌ها و روی پاشنه خودمان بایستیم می‌توانیم به خوبی کشور را اداره کنیم، زیرا ما در حال حاضر با 15 کشور مرز آبی و خاکی داریم هیچ کشوری نمی‌تواند 15 مرز را اداره کند، ولی ما این کار را انجام می‌دهیم.

رضایی گفت: اگر کشور ما صنعتی شود ما باید روزانه یک میلیون بشکه نفت هم وارد کنیم و دیگر فقط فروشنده و مصرف کننده نخواهیم بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر اینکه نباید برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت منتظر رفع تحریم‌ها بود، ادامه داد: می‌توانیم دست به کار شده و ایالت‌های اقتصادی و صنعتی را فعال کنیم و با ایجاد رقابت میان استان‌ها در اقتصاد و صنعت تحرک ایجاد کنیم ما جنگی که وظیفه دولت بود را به مردم واگذار کردیم حالا نباید اقتصادی که وظیفه مردم است را به گردن دولت بیندازیم. در حال حاضر بهترین فرصت است که دولت امور را به مردم واگذار کند تا مردم وارد اقتصاد شوند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها