کد خبر: 326575
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۱۶:۱۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت هفتم

از وام با بهره منفی تا ظهور خانه‌های هوشمند

در این برنامه مروری خواهیم داشت بر سه گزارش درباره پرداخت وام‌ها با نرخ منفی در بعضی از بانک‌های سوئیس، تاسیس دومین صندوق سرمایه‌گذاری سافت‌بانک به نام «Vision Fund 2» برای حمایت از استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوآورانه، و ورود خانه‌های هوشمند به بازار تا 10 سال آینده.

حجم ویدیو: 10.62M | مدت زمان ویدیو: 00:04:14 دانلود ویدیو
کد خبر: 326575
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۱۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بانک‌های سوئیس شروع به صدور وام با نرخ منفی کردند، این کار به لطف سیاست فوق‌العاده انعطاف‌پذیر بانک مرکزی این کشور محقق شد.

نرخ بهره بانک ملی سوئیس در حال حاضر در سطح منفی قرار دارد و معادل منفی 0.75 درصد در سال است. در این شرایط وقتی بانک مرکزی سپرده‌ها را از موسسات اعتباری کشور دریافت می‌کند، آنها مجبورند پول را به صورت وام برای نگهداری بودجه اضافی پرداخت کنند. در بعضی موارد، بانک‌ها به برخی از مشتریان خودشان وام با نرخ منفی می‌دهند.

بدین ترتیب، وام‌گیرندگان علاوه بر اینکه با گرفتن وام سود می‌برند در آخر نیز مبلغی کمتر از مبلغ دریافتی وام به بانک‌ها پرداخت می کنند.

***

گزارش دوم ما که از نیویورک تایمز انتخاب شده، درباره سافت‌بانک، یک شرکت معروف سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های جدید، است که قبلاً صندوقی به ارزش 100 میلیارد دلار تاسیس کرده بود و اکنون اعلام کرده دومین صندوق خود را با نام Vision Fund 2 و به ارزش 108 میلیارد دلار راه‌اندازی می‌کند. سافت‌بانک می‌خواهد روی تکنولوژی‌هایی سرمایه‌گذاری کند که باور دارد آینده را شکل خواهند داد.

این شرکت به تنهایی 38 میلیارد دلار از پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کند و پیش‌بینی می‌کند سرمایه‌گذاران دیگر، به ویژه غول‌های تکنولوژی نظیر اپل، مایکروسافت و فاکس‌کان و نهادهای مالی مهم ژاپن و صندوق ذخیره ملی کشور نفت‌خیز قزاقستان، نیز این کار را انجام دهند.

سافت‌بانک ماه مه اعلام کرد سود صندوق اول با 69 سرمایه‌گذار، 29 درصد بوده است. با وجود این، همچنان مشخص نیست صندوق Vision Fund 2 از همراهی یکی از بزرگ‌ترین حامیانش بهره‌مند شود؛ عربستان سعودی در صندوق Vision Fund حدود 45 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده بود، اما این شراکت پس از قتل خبرنگار منتقد سعودی، جمال خاشقجی، به سرانجام خوبی نرسید.

***

پیشرفت‌ هوش مصنوعی، روباتیک و حسگرها آپارتمان‌ها و خانه‌ها را از هر زمانی هوشمندتر می‌کنند. گزارش سوم ما درباره خانه‌های هوشمند از هفته‌نامه تایم انتخاب شده است. به گفته کارشناسان به لطف پیشرفت‌های هوش مصنوعی، تا 10 سال آینده، هوشمندترین خانه‌ها می‌توانند به معنای واقعی، مالکان یا ساکنان خود را بشناسند و سرانجام نیازهای آنها را پیش‌بینی کنند.

پیشرفت‌های صنعت روباتیک ماشین‌هایی را در اختیارمان می‌گذارد که هنگام آشپزی یا کارهای دیگر به یاری ما می‌آیند. حسگرهای جدید می‌توانند وضعیت سلامت ما را دائماً بررسی کنند. قلب تمام اینها داده‌هایی است که خانه‌های هوشمند جمع‌آوری، تحلیل و بر اساس آن عمل می‌کنند و خانه‌های آینده را از مجموعه‌ای از ابزار و لوازم جانبی به خانه‌هایی واقعاً «هوشمند» تبدیل خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها