کد خبر: 326647
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۵:۳۰:۱۲
| |

عوامل تیراندازی به دانش‌آموزان سودانی شناسایی و بازداشت شدند

جمال عمر، رئیس کمیته امنیتی در شورای نظامی سودان تاکید کرد: هفت تن از نیروهای واکنش سریع بازداشت شده و برای انجام تحقیقات و محاکمه به دادستانی کل کردفان شمالی تحویل داده خواهند شد.

عوامل تیراندازی به دانش‌آموزان سودانی شناسایی و بازداشت شدند
کد خبر: 326647
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۵:۳۰:۱۲

اعتمادآنلاین| شورای نظامی سودان تعدادی از نیروهای واکنش سریع را که در اتفاقات اخیر شهر الابیض به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده بودند جهت ارجاع به دادگاه و محاکمه بازداشت کرد. رئیس کمیته سیاسی شورای نظامی سودان نیز اعلام کرد، مذاکرات با فراکسیون‌های آزادی و تغییر درباره سند قانون اساسی از سرگرفته شد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، جمال عمر، رئیس کمیته امنیتی در شورای نظامی سودان تاکید کرد: هفت تن از نیروهای واکنش سریع بازداشت شده و برای انجام تحقیقات و محاکمه به دادستانی کل کردفان شمالی تحویل داده خواهند شد.

کمیته امنیتی و دفاعی شورای نظامی سودان در بیانیه‌ای درباره حوادث شهر الابیض اعلام کرد: هفت محافظ امنیتی بانک سودان-فرانسه در الابیض که وابسته به نیروهای واکنش سریع هستند، با تظاهرات مسالمت‌آمیز دانش‌آموزان مقابله کرده و با باتوم با آنها درگیر شدند، برخی از دانش‌آموزان نیز به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.

این کمیته تاکید کرد، نیروهای امنیتی در حرکتی خودجوش به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند البته هویت این نیروها مشخص و آنها بازداشت شدند.

کمیته یاد شده همچنین دو معلم از اعضای اتحادیه شاغلین این کشور را مسؤول اتفاقات اخیر در الابیض دانست و اعلام کرد، گروهی از جوانان با تحریک مستقیم دو معلم عضو اتحادیه معلمان سودان، دانش‌آموزان مدارس را به زور به خیابان‌ها آوردند و مسؤول اتفاقات شهر الابیض هستند.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) نیز گزارش داد، مسئولان سودان در شرایط فعلی اقدامات قانونی را علیه این دو معلم در پیش گرفته‌اند و هویت آن دو مشخص شده است.

یک مسؤول نظامی سودان اعلام کرد، این عوامل برخی از معلم‌های دبیرستان دخترانه شهر الابیض را کتک زده و آنها را مجبور کردند دانش‌آموزان دختر را برای شرکت در تظاهرات به خیابان‌های شهر بیاورند.

به تاکید این مقام نظامی، کمیته یاد شده این طرف‌ها را مسؤول کامل مشارکت دانش‌آموزان در تظاهرات و به خطر افتادن جان آنها می‌داند. اقدامات لازم برای شناسایی و انجام اقدامات قانونی علیه آنها در دست انجام است.

وی افزود: در قوانین بین‌المللی حقوق بشر شرکت دادن کودکان و دانش‌آموزان در چنین تحولاتی و استفاده از آنها در فعالیت‌های سیاسی و محروم‌ کردن آنها از حق قانونی تحصیل ممنوع است.

شورای نظامی سودان نیز به شدت اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دال بر اینکه عبدالفتاح البرهان، رئیس این شورا دستور اعمال مجازات‌های بازدارنده‌ای علیه جوانان معترض را صادر کرده، تکذیب کرد و در مطبوعات این کشور اعلام کرد، این اخبار صحت نداشته و کاملا دروغ هستند.

اتحادیه شاغلین سودان ضمن تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات شهر الابیض و حق شهروندان برای اعتراض، از فرماندار کردفان شمالی خواسته بود کسانی که در حوادث شهر الابیض دست داشتند را محاکمه کند.

این اتحادیه همچنین خواست امروز (پنج‌شنبه) تظاهراتی میلیونی برپا شده و سودانی‌ها محاکمه مسؤولان قتل شش دانش‌آموز در الابیض را خواستار شوند.

از سوی دیگر، محمد ولد لبات، میانجی آفریقایی اتفاقات شهر الابیض را محکوم کرد و گفت: اتحادیه آفریقا به شدت با کشتار معترضان مخالف است و مجرمان باید هر چه سریعتر برای محاکمه به دادگاهی عادل تحویل داده شوند.

شمس الدین الکباشی،‌ رئیس کمیته سیاسی شورای نظامی سودان در گفت‌وگو با خبرگزاری این کشور اعلام کرد، مذاکرات میان گروه‌های آزادی و تغییر و نظامیان درباره سند قانون اساسی از سرگرفته شد.

این در حالی است که ولد لبات از شورای نظامی سودان و فراکسیون‌های آزادی و تغییر خواسته بود امروز مذاکره مستقیمی را آغاز کنند.

این میانجی آفریقایی در گفت‌وگو با اسکای نیوز اظهار کرد: کمیته‌های فنی فعالیت‌های خود را در فضایی مثبت و در آستانه دستیابی به سندی قانونی انجام می‌دهند.

ساطع الحاج، یکی از رهبران فراکسیون‌های آزادی و تغییر سودان در گفت‌وگو با سایت "تایستی نیوز" تاکید کرد: کمیته‌های فنی مشترک شورای نظامی انتقالی سودان و فراکسیون‌های آزادی و تغییر پیش از نشست عصر امروز به رویکردهای مشترکی درباره سند قانون اساسی دست یافتند و درباره بسیاری از مسایل به توافق رسیدند.

الحاج تاکید کرد: دو طرف توافق کردند هفتم اوت آخرین مهلت امضای سند قانون اساسی باشد و در حال حاضر دو طرف امیدوار هستند به زودی نهادهای مرحله انتقالی تشکیل شوند.

وی همچنین فاش کرد، تلاش‌هایی در راستای ترغیب حزب کمونیست سودان برای انصراف از تصمیم خود برای خروج از مذاکرات و مخالفت با مشارکت در نهادهای دولت انتقالی در دست انجام هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها