جمالی ، کارشناس بانکی و ابزارهای پرداخت پاسخ داد؛

استفاده از کارتخوان چقدر هزینه برای اقتصاد دارد؟

محمدرضا جمالی، کارشناس بانکی و ابزارهای پرداخت، اعلام کرد: توسعه نامتوازن ابزارهای الکترونیک هزینه ای  13 هزار میلیارد تومانی را به شبکه بانکی تحمیل کرده است.

استفاده از کارتخوان چقدر هزینه برای اقتصاد دارد؟
کد خبر: 326697
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۲۰:۴۳:۲۳

اعتمادآنلاین| محمدرضا جمالی، کارشناس بانکی و ابزارهای پرداخت، گفت: توسعه ابزارهای الکترونیک با افراطی شدید همراه بوده و از این رو تحت تاثیر استفاده فراگیر از این ابزار 13 هزار میلیارد تومان کارمزد پرداخت‌های خرد در شبکه بانکی را به اقتصاد و بانکداری تحمیل کرده‌ایم.

وی افزود: جالب است بدانید 80 درصد پرداخت الکترونیک ما به مبالغ کمتر از 25 هزارتومان اختصاص دارد که می تواند با هزینه کمتر از یک صد میلیارد تومان با سکه و اسکناس صورت گیرد و حتی آستانه سودی برای بانک مرکزی داشته باشد. نزدیک به 93 درصد پرداخت‌های الکترونیک کمتر از صد هزار تومان است. حالا این هزینه را چه کسی می‌دهد؟

او ادامه داد: طبیعتا نظام بانکداری و نتیجه آن نیز افزایش شدید قیمت تمام شده پول است و این وسط بانک مرکزی بیش از 2 هزار میلیارد تومان درآمد برای شرکت‌های تابعه خود ایجاد کرده است. همه این هزینه‌ها در نهایت با کاهش ارزش پول و نرخ بهره به مردم تحمیل می‌شود و به نوعی شاخص که بین همه مشاع است مورد سوء استفاده بانک مرکزی قرار گرفته در حالی که بانک مرکزی باید از نرخ بهره و هزینه تمام شده پول صیانت کند.

سوی دیگر ماجرا چیست؟ شما با ابزاری به نام کارتخوان طرف هستی که می‌توان با آن از صد تومان تا 50 میلیون تومان مبادله انجام داد. این ابزار به راحتی برای پول‌شویی به کار می رود و به راحتی درتبادلات ارزی در کشورهای همسایه و حتی کشورهایی مانند کانادا استفاده می‌شود و به نوعی مشکلات زیادی را در حوزه ارزی برای کشور ایجاد می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها