کد خبر: 326761
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۰۹:۱۸:۱۸
| |

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

نظارت، آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: تقویت نظارت دامنه آسیب های اجتماعی را کم می‌کند.

نظارت، آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد
کد خبر: 326761
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۰۹:۱۸:۱۸

اعتمادآنلاین| ‌ سرهنگ مهدی بهرامی درنخستین همایش تخصصی نقش مشارکت‌های اجتماعی در کاهش اعتیاد که در مجتمع فرهنگی و هنری پیامبر اعظم (ص ) رویان برگزار شد، با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه اعتیاد توطئه دشمن است، اظهارکرد: پیش از ورود آمریکایی‌ها به افغانستان تولید مواد مخدرحدود 180 تن بود که اکنون بر اساس گفته‌های سازمان ملل به 10 هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در کشور 2 میلیون و 800 هزار مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد، تصریح کرد: حدود 80 درصد خانواده‌ها هیچ آگاهی از مواد مخدر ندارند و اگر مواد مخدر را در لوازم فرزندان خود ببینند، نمی‌شناسند و راه مقابله با آن را نمی‌دانند.

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعتیاد را عامل 50 درصد از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: تقریبا 11 درصد بودجه کشور در حوزه مواد مخدر هزینه می‌شود.

بهرامی با اشاره به اینکه اکنون در مرزهای افغانستان تشکیلات شیشه وجود دارد که قبلا تولید تریاک، هروئین و مرفین بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت شیشه از 100 الی 150 میلیون تومان به 5 میلیون تومان کاهش یافته که بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح آخرین ضربه‌گیر اجتماعی است، گفت: از آنجایی که جوانان ایرانی در مقابل آمریکایی ها ایستادند و دانش خود را به رخ کشیدند، دشمن هم با برنامه‌ریزی و جنگ نرم در حوزه مواد مخدر و اکثر آسیب‌ها با برنامه‌های حساب شده می‌خواهد جوان‌های متفکر را درحوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیت از دور خارج کند.

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا حوزه کاری پلیس را امنیت عمومی ذکر و اظهارکرد: حاکمیت باید تولید امنیت کند و ما حافظان امنیت هستیم که در تولید امنیت نقش چندانی نداریم اما با این وجود نیروی انتظامی درسراسر کشورسال گذشته حدود 1میلیون 800 هزار نفر آموزش چهره به چهره را انجام داده است.

بهرامی افزود: مواد مخدر صنعتی که محرک‌ها نامیده می‌شوند، نقش عصب را بازی می‌کنند و با ترشح هورمون بسیار زیاد سیستم مغزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و افرادی که مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند به دلیل ترشح بیش از حد هورمون در مغزشان دیگر بر نمی گردند.

وی یادآورشد: علیرغم اقدامات بسیار خوب در زمینه اعتیاد ولی در دو حوزه پیشگیری و درمان با مشکل رو به رو هستیم که با دانایی و اطلاعات می‌توان در حوزه پیشگیری موفق عمل کرد.

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا لذت طلبی و خوشگذرانی را دوعامل اصلی گرایش به مواد مخدرعنوان کرد و گفت: با کنترل عوامل باید به فرزندان کمک شود چون وقتی این مواد مخدر خصوصا مواد مخدر صنعتی از حالت پیشگیری عبور و بحث درمان را به خود گیرد بسیار مشکل خواهد بود.

بهرامی یکی از دلایل عدم موفقیت در مددکاری اجتماعی را سازمانی کردن آن دانست و گفت: فقدان دانش کافی سازمان‌های مردم نهاد و مهیا نکردن زیر ساخت سازمان های مردم نهاد در حوزه مددکاری اجتماعی از علل عدم موفقیت مددکاری اجتماعی در این حوزه است.

وی از نقش پر رنگ و اثر گذار و کاربردی مشارکت اجتماعی در کاهش اعتیاد سخن گفت و اظهارکرد: با افزایش دانش در زمینه اعتیاد و درگیرکردن افراد محله به مسائل اجتماعی می توان کاهش اعتیاد را از محله‌ها شروع کرد. در گذشته مردم به‌صورت سنتی در مراسم شادی و مختلف باهم در تعامل بودند و کنش اجتماعی وجود داشت اما اکنون به دلایل مختلف از حالت سنتی خارج شده است و این مهارت وجود ندارد و اگر بخواهیم در بحث مهارت‌های اجتماعی وارد شویم باید افراد محله را در گیر مسائل اجتماعی کنیم که البته هر محله و منطقه کنش‌های مختلفی دارند.

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطرنشان کرد: با وجود شناخت مسئله اعتیاد و نظریه پردازی‌های بسیار و طرح‌ها و برنامه‌های مختلف ولی متاسفانه دراجرا و نظارت اجرا درحوزه مشارکت‌های اجتماعی با مشکل روبه رو هستیم که باید نظارت در اجرا تقویت شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها