ماجرای شپش در مهدکودک‌های تهران چیست؟

کودکانتان را اگر به مهدکودک‌ها در تهران می‌فرستید، حواستان باشد موهایشان به دلیل آلودگی‌های محیطی شپش نزند.

ماجرای شپش در مهدکودک‌های تهران چیست؟
کد خبر: 326824
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۱۰:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بحران شپش مهدکودک‌های تهران را درگیر کرده و این انگل از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مهدکودک های شهر را در برگرفته است.

والدین کودکان ثبت‌نام شده در مهدکودک‌های مختلف مدعی هستند که بحران شپش مهدکودک‌های تهران را درگیر کرده و طی تماس‌هایی که از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه شهر با خبرگزاری برنا گرفته شده والدین گله‌مند از عدم نظارت بر سلامت مهد کودک‌ها از سوی بهزیستی و وزارت بهداشت هستند.

پس از انتشار گزارش حقوق‌های زیر خط فقر مربیان مهدکودک های مناطق مختلف تهران، مربیان مهدکودک‌های بسیاری این‌بار خبر از شیوع شپش در مهدکودک های تهران و بی توجهی به سلامت محیط هایی دادند که محل نگهداری خردسالان است. به‌طور مثال:

مادر دختر چهارساله‌ای که فرزندش را تا همین چند روز پیش به یکی از مهدکودک‌های حوالی خیابان رودکی می برد چنین گفت: «منصرف شدم؛ دیگر دخترم را به مهدکودک نمی‌برم، در مدت یک‌ماه گذشته سه کودک شپش گرفتند.»

صحبت‌های مشابهی از روایت این مادر را مربی یکی از مهدکودک‌های شمال تهران در حوالی خیابان شهید لواسانی و مربیان مهدکودکی در شرق تهران حوالی خیابان جشنواره نیز تکرار کردند.

مربی مهدکودکی در حوالی خیابان رمضانی در شرق تهران نیز گفت: «در چند ماه گذشته، تعداد کودکان مهدکودک کم شدند آنهم به‌خاطر گسترش شپش و بسیارند والدین وحشت‌زده‌ای که برای گرفتار نشدن فرزندان به شپش آن را از مهدکودک بردند.»

بهزیستی: شپش در مهد کودک‌های تهران وجود ندارد

مهشید موقر، معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران، در مورد ادعا مطرح شده در خصوص وجود شپش در مهدکودک‌ها، با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر از سوی هیچ‌کدام از مهدکودک‌های مناطق تهران، اعلام شپش نداشتیم گفت: بهزیستی تنها سازمان نظارتی بر وضعیت بهداشت مهدکودک‌ها نیست بلکه وزارت بهداشت نیز باید به این امر نظارت داشته باشد.

موقر بیان داشت: نظارت بر مهد کودک ها در دو سطح انجام می گیرد. یکی در سطح شهرستان که نظارت های دوره ای صورت می گیرد و ثبت نتیجه این بازدیدها در دفاتر مهدکودک ها موجود است. نوع دیگر نظارت، استانی است که به شکل تیمی انجام می گیرد. ضمن اینکه در این میان شبکه بهداشت نیز، مجوز ورود به مهدکودک ها را داشته و جزو نهادهایی است که مهدکودک ها را به طور مستمر مورد بازرسی بهداشتی قرار می‌دهد. شیوع شپش در سطح مهدکودک های تهران با این شرایط نظارتی قابل پذیرش نیست.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه اگر شیوعی هم شکل بگیرد در اوایل پاییز خواهد بود ادامه داد: مهدکودک‌ها و مدارس شمال تهران بیشتر دچار شپش می‌شوند زیرا در آن مناطق نگهداری از حیوانات خانگی بیشتر است. مبتلا شدن به این انگل دو علت مهم دارد. یکی عدم رعایت بیش از اندازه بهداشت و دیگری نگهداری حیوان خانگی.

مهشید موقر با تاکید بر اینکه نظارت های بهزیستی بر نحوه عملکردی بهداشت مهدکودک ها مستمر و دقیق است گفت: در مورد بحث نظارتی بهزیستی و شبکه بهداشت بر مهدکودک‌ها جای هیچ‌گونه خرده‌گیری وجود ندارد، در حال حاضر هیچ مورد شکایت در هیچ مهدکودکی در تهران به بهزیستی در خصوص شیوع شپش اعلام نشده و با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم این شکایت ها و ادعاها را کامل رد می کنم.

این مسوول بهزیستی در حال ادعای وجود شپش در مهدکودک ها را رد می کند که والدین کودکان این ادعا را توهین تلقی می کنند. این والدین انکار بهزیستی را ناشی از نداشتن نظارت و بازرسی موثر از مهدهای کودک در تهران می دانند و معتقدند حتی اگر در یک ماه گذشته از مهدکودک ها بازرسی به عمل می آمد کودکان گرفتار این آفت نمی شد. مادری که چند روز پیش به توصیه پزشکان موهای دخترش 5 ساله اش را از ته تراشیده می گوید: این انکار توهین به شعور مردم است، ظاهرا این مسوولاندر قبال عمل نکردن به وظایفشان و انکار واقعیت ها حقوق می گیرند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها