کد خبر: 326902
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۱۳:۴۶:۰۵
| |

علی ابراهیمی، سخنگی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

آماده سازی کشاورزان برای حضور مستقیم در بورس کالا

علی ابراهیمی، سخنگی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاع رسانی دقیق زمینه ساز حضور گسترده کشاورزان در بورس کالا که بازی پرسود و شفاف است، خواهد شد.

آماده سازی کشاورزان برای حضور مستقیم در بورس کالا
کد خبر: 326902
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۱۳:۴۶:۰۵

اعتمادآنلاین| علی ابراهیمی، سخنگی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، درباره لزوم افزایش شفافیت در بازار کالا‌های اساسی و محصولات کشاورزی گفت: معتقدم مسئولیت اصلی تحقق شفافیت و ریشه کن شدن رانت از فضای اقتصادی کشور بر عهده مجلس شورای اسلامی است. مجلس باید با نظارت دقیق و استفاده از ابزار‌های قانونی که در اختیار دارد دولت را به اجرای قوانین و مقرارت مصوب شده ملزم کند.

وی افزود: باید توجه داشت که پیاده سازی روش‌های اصولی برای اقتصاد تنها در بستری شفاف میسر است؛ به طوریکه اگر می‌خواهیم نرخ‌های واقعی و براساس منطق بازار در اقتصادمان شکل بگیرد، باید زمینه ورود عمده کالا‌های مهم و مواد اولیه را در بورس کالا فراهم کنیم و آن زمان اجازه دهیم قیمت‌ها به صورت واقعی کشف شوند؛ در این زمان است که به دلیل شفافیت بورس، می‌توانیم به همه اعلام کنیم که بر بازار نظارت داریم هیچ سوء استفاده‌ای در معاملات کالا‌ها رخ نداده است.

ابراهیمی اظهار کرد: البته نقطه ایده آل این روند زمانی است که همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به بورس کالا بیایند که با این اتفاق، بسیاری از مشکلات موجود در بازار کالای کشور مرتفع می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: طی این سال‌ها برای عرضه محصولات مختلف به خصوص‌کشاورزی در بورس و وجود عزمی جدی کوتاهی شده و دیگر نباید فرصت را از دست داد؛ به طوریکه اگر کالا‌های کشاورزی به شکل مستمر در این بازار عرضه و معامله شوند، ظرف سال‌های آینده سود کشاورزان افزایش می‌یابد و شاهد رونق تولید در این بخش خواهیم بود.

رانت ماحصل اقتصاد 2 نرخی است


ابراهیمی درباره اعمال سیاست‌های دستوری در تنظیم بازار کالا‌ها نیز گفت: تعیین قیمت‌های دستوری و دادن امتیاز‌های مقطعی و کمک‌هایی در قالب یارانه، در اقتصاد کشور و برای بخش واقعی تولید اثرات مقطعی و کوتاه مدت داشته و در مقابل عمده سود آن به جای مصرف کننده و تولید کننده واقعی، به دلالان و سودجویان می‌رسد.

نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همه فعالان بازار‌ها به خوبی می‌دانند که رانت، ماحصل 2 قیمتی شدن یک کالا است. به طوریکه همواره در کنار نرخ‌های واقعی که خود خریداران و فروشندگان بر سر آن به توافق رسیده اند، یک نرخ دستوری هم قرار می‌دهیم و توقع داریم تاثیر قیمت دستوری بیشتر در بازار نمایان شود که هیچ گاه این اتفاق نمی‌افتد.


نماینده مردم شازند در مجلس افزود: در اقتصاد واقعی و اصولی، بازار تعیین کننده قیمت است و با حذف قیمت‌های دستوری و نیز جلوگیری از تزریق ارز با قیمت پایین یا دلار 4200 تومانی که در تنظیم بازار هیچ تاثیر مثبتی ندارد، شاهد شکل گیری رقابت سالم در تولیدات داخلی و محصولات وارداتی خواهیم بود.

لزوم فرهنگ سازی برای آشنایی هر چه بیشتر کشاورزان با بورس


وی در پاسخ به این سوال که از چه روش‌هایی می‌توان کشاورزان پر تعداد و خرده مالک فعال در سراسر کشور را با مزایای عرضه محصولاتشان در بورس کالا آشنا کرد؟ گفت: متاسفانه در حوزه تجارت در بخش کشاورزی، از تشکل‌های تخصصی آن بخش استفاده نمی‌کنیم و بیشتر کشاورزان یا با واسطه‌ها در ارتباط هستند و یا محصولات خود را به صورت انفرادی به فروش می‌رسانند. اگر بتوان با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها کشاورزان را از مزایای عرضه محصولاتشان در بورس کالا آگاه کنیم، به طور یقین شاهد حضور گسترده کشاورزان در این بازار پرسود و شفاف خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تاکید کرد: با توجه به دستاورد‌هایی که طی چند سال اخیر به کمک عرضه محصولات در بورس کالا به دست آمده، آینده روشنی را می‌توان برای آن ترسیم کرد و اگر به درستی بتوان مزایای این بورس را تبلیغ و فرهنگ سازی کرد، می‌توان زودتر به نتایج مطلوب که همانا حرکت کشور به سمت ارتقای شفافیت اقتصادی است، دست یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها