صحبت‌های سیروس مقدم درباره موفقیت‌های احتمالی سریال «پایتخت»

سیروس مقدم کارگردان مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در آستانه تولید فصل ششم این سریال، در یادداشتی ویژگی‌های این اثر و دلایل جذابیت و موفقیت آن را از نگاه خود تبیین کرد.

صحبت‌های سیروس مقدم درباره موفقیت‌های احتمالی سریال «پایتخت»
کد خبر: 327028
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سیروس مقدم کارگردان باسابقه تلویزیون در آستانه تولید فصل ششم از مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در قالب یادداشتی از دلایل موفقیت این سریال و ویژگی‌های جذاب آن برای مردم، که همچنان بعد از پنج فصل برقرار است، نوشت.

آدم‌های معمولی اما معقتد

پایتخت برگرفته از زندگی روزمره و رویدادهای معمولی و واقعی در دل جامعه است. خانواده‌ای ایرانی و مسلمان که شبیه بسیاری از خانواده‌های جامعه‌مان انتخاب شده و زندگی می‌کنند. در «پایتخت» موضوعاتی به فیلمنامه تبدیل می‌شود که بسیار شبیه زندگی واقعی مردمان اطراف‌مان است که با حساسیت و وسواس نویسندگان در خلق لحظات کمیک ناب و شخصیت‌های باورپذیر و قابل همذات‌پنداری، پدیدار شده است.

ساده‌زیستی، احترام به بزرگترها و به همدیگر، اتحاد و همدلی بین اعضای خانواده حتی در شرایط سخت و مهلک، صداقت در رفتار و گفتار، اعتقاد به حلال و حرام و روزی حلال، خداترسی، تعصب و غیرت و مردانگی مردان خانواده و عقل و درایت و دوراندیشی زنان خانواده و... همگی دست به دست هم داده‌اند تا «پایتخت» را با سلیقه مخاطب عجین و همراه کند.

عکس1

احترام به خرده‌فرهنگ‌ها

از سوی دیگر، استفاده درست و به‌جا از گویش و لهجه اقوام و محترم شمردن خرده فرهنگ‌ها و تکیه به آداب و رسوم بومی و محلی و احیای فرهنگ یک منطقه، گویی دنیای جدیدی برای مخاطب گشوده می‌شود و با رنگ و بویی تازه، فارغ از فضاهای سرد و بی‌جان آپارتمان‌ها و ازدحام و خشونت شهری و عوارض مدرنیته، طبیعت زیبای شمال را به نمایش می‌گذارد و چشم‌نوازی می‌کند.

تکیه به موسیقی اقوام و معرفی نمودن آواهای محلی و سازهای بومی که مهجور مانده‌اند نیز دیگر علت‌ حال خوب مخاطبین از دیدن «پایتخت» است. سبک زندگی خانواده معمولی، لباس پوشیدنشان، صداقت و راحتی در گفتارشان، سر سفره دور هم نشستن‌شان و تزئیات و وسایل ساده ولی تمیز و خوش‌رنگ و لعابشان نیز مخاطب را به این فکر می‌پندارد که چقدر این خانواده آشنا و ملموس به نظر می‌رسد. گویی دارند همسایه بغلی‌شان و یا همکارشان و یا ... را می‌بینند.

انتخاب درست بازیگران و عوامل

انتخاب درست بر اساس توانمندی‌های بازیگران برای نقش‌های مختلف و تسلط آن‌ها به گویش‌ بومی و کردار و رفتار متناسب با سطح زندگی و طبقه متعلق به آن، از دیگر مواردی است که «پایتخت» را باورپذیر کرده است.

مسائل فنی، تصویر، نور، صدا، صحنه‌آرایی و لباس، گریم و تیپ‌سازی شخصیت‌ها، دیالوگ‌های محاوره‌ای و در عین حال با نمک و فراهم‌سازی آنچه که فیلمنامه برای ساخت نیاز دارد، توسط عوامل تهیه و تولید و بعد از تولید، تدوین خوش‌ریتم، موسیقی فولکلور جذاب بومی و... همگی در خدمت ارائه یک سریال به ظاهر ساده و معمولی ولی درواقع به شدت سخت و دشوار است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها