کد خبر: 327108
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۱۰:۵۰:۴۷
| |

سازمان ملل درباره موج تازه حملات تروریستی تا پایان 2019 هشدار داد

سازمان ملل هشدار داد توقف اخیر در خشونت‌های تروریستی بین‌المللی به زودی پایان خواهد یافت و موج جدیدی از حملات احتمالی پیش از پایان سال جاری میلادی به راه خواهد افتاد.

سازمان ملل درباره موج تازه حملات تروریستی تا پایان 2019 هشدار داد
کد خبر: 327108
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۱۰:۵۰:۴۷

اعتمادآنلاین| ناظران شورای امنیت سازمان ملل به رغم توقف نسبی اخیر حملات تروریستی، در گزارشی درباره جنبش افراطگرایی جهانی که همچنان تهدیدی جدی محسوب می‌شود، هشدار دادند.

این کارشناسان در گزارش خود درباره حدود 30 هزار خارجی‌ای که به خلافت داعش پیوستند و ممکن است هنوز زنده باشند، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روزنامه گاردین، این گزارش می‌افزاید: چشم‌انداز آینده آن‌ها تا آینده قابل پیش‌بینی یکی از نگرانی‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. برخی ممکن است به القاعده با دیگر گروه‌های تروریستی بپیوندند که ممکن است (به زودی) پدید آیند. برخی نیز ممکن است رهبری دیگر شبه‌نظامیان را در دست گیرند یا به عنوان عوامل افراطی کننده فعالیت کنند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند، با این که خلافت جغرافیایی داعش از بین رفته، اعضای سازمان ملل توافق دارند که بسیاری از مولفه‌های ظهور داعش همچنان موجود هستند و این به آن معناست که ادامه کاهش تهدید داعش و القاعده و گروه‌های مشابه آن‌ها نامحتمل است.

با این که از سال 2015 و 2016 حملات تروریستی موفقیت‌آمیز کمتری صورت گرفته، تهدید فعالیت‌های تروریستی در اروپا همچنان در سطح بالا قرار دارد.

یکی از نگرانی‌های اصلی افراطی شدن زندانیانی است که درگیر فقر، به حاشبه رانده شدن، یاس، اعتماد به نفش پایین و خشونت هستند. چالش بزرگتر اما مربوط به بازگشت نیروهای داعش به کشورهای خود است.

در این گزارش آمده است: برنامه‌های افراطی زدایی کارآمد بودن خود را ثابت نکرده‌اند. بیشتر شبه‌نظامیان باتجربه که دوره‌های محکومیت طولانی‌تری دارند هنوز تا آزادی از زندان فاصله دارند. آن‌ها چه در زندان و چه خارج از آن همچنان یه چالش محسوب می‌شود و خطرناک هستند.

کشورهای اروپایی تخمین زده‌اند که حدود 6000 تن از شهروندانشان برای پیوستن به داعش با دیگر گروه‌های افراطی به سوریه و عراق رفته‌اند. حدود یک سوم از آن‌ها کشته شده‌اند و یک سوم دیگر یا در این منطقه بازداشت هستند یا به مکان‌های دیگر سفر کرده‌اند اما این گزارش حاکی از آن است که 2000 تن یا تعداد بیشتری از آنان به اروپا بازگشته‌اند.

وابستگان و خانواده‌های شبه‌نظامیان تروریست خارجی‌ای که در اردوگاه‌های بسیار پرجمعیت آوارگان در سوریه زندگی می‌کنند نیز تهدیدی قابل توجه هستند.

اعضای داعش شمار زیادی از کودکان را به منطقه تحت تسلط خود آوردند و کودکانی را به دنبا آوردند که حالا یتیم، مستمند یا بدون تابعیت هستند و آینده نامعلومی دارند.

کشورهای غربی تاکنون تمایلی برای بازگرداندن شهروندانشان که به داعش پیوسته‌اند، نشان نداده‌اند و آن‌ها را تهدیدی برای امنیت خود می‌دانند.

طبق این گزارش سازمان ملل، داعش به 50 تا 300 میلیون دلاری که از درآمدهای خلافت برایش به جا مانده، دسترسی دارد و برای حفظ وجهه این گروه به عنوان اصلی‌ترین گروه تروریستی جهان به پروپاگاندای خود ادامه می‌دهد و از "خلافت مجازی" دست نکشیده است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: داعش در صورتی که زمان و موقعیت سرمایه‌گذاری مجدد در عملیات خارجی را داشته باشد، علاوه بر حملاتی که با الهام از آن در بسیاری از نقاط جهان همچنان صورت می‌گیرند، حملات بین‌المللی را مدیریت و تسهیل خواهد کرد. بنابراین کاهش فعلی چنین حملاتی برای مدت طولانی ادامه نخواهد یافت و احتمالا حتی تا پایان سال جاری میلادی نیز پایدار نخواهد بود.

این گزارش اظهار می‌کند که رهبران داعش از حملات خونین به کلیساها و هتل‌ها در سریلانکا آگاهی چندانی نداشتند و این حمله به صورت محلی صورت گرفت و با الهام از ایدئولوژی داعش بود.

این گزارش فعالیت مجدد القاعده را محتمل می‌داند اما اشاره می‌کند که سلامت رهبر 68 ساله آن (ایمن الظواهری) در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها