«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چه بر سر ماشین تبلیغاتی عربستان آمده است؟

ترس از افشای رسوایی اخلاقی باعث شد مهم‌ترین مرکز پمپاژ تبلیغات رسانه‌ای عربستان در واشینگتن تعطیل شود.

چه بر سر ماشین تبلیغاتی عربستان آمده است؟
کد خبر: 327304
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عماد حسینی- ترس از افشای رسوایی اخلاقی باعث شد مهم‌ترین مرکز پمپاژ تبلیغات رسانه‌ای عربستان در واشینگتن تعطیل شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی اعلام کردند بعد از اینکه پلیس آمریکا به طور جدی تحقیقات خود را در رابطه با رسوایی‌های اخلاقی رئیس «موسسه العربیه» در واشینگتن آغاز کرد، «علی الشهابی» رئیس این موسسه از انحلال کامل آن خبر داد.

به گفته فعالان فضای مجازی او متهم است که به یکی از کارمندان زن این موسسه تعرض کرده و برخی دیگر را مورد آزار جنسی قرار داده است. حتی گفته می‌شود یکی از آنها را هم تهدید کرده که سرش را از بدنش جدا خواهد کرد.

یکی از این زنان که «علا سالم» نام دارد، شکایتی را در این زمینه تقدیم دادگاه کرده و قرار است به زودی جلسات دادگاه تشکیل شود.

از سوی دیگر فیس‌بوک نیز اعلام کرد برنامه گسترده‌ای را برای زدودن صفحات جعلی ایجادشده توسط سعودی‌ها آغاز کرده است. سعودی‌ها از طریق این صفحات در فضای اجتماعی به جنگ با مخالفان خود می‌پردازند.

سی‌ان‌ان به نقل از مسئولان شرکت فیس‌بوک خبر داد: مدارکی به دست آمده که نشان می‌دهد افرادی مرتبط با دولت عربستان اقدام به مدیریت و جریان‌سازی‌های سری در فیس‌بوک و اینستاگرام می‌کرده‌اند، از این رو صفحات متعلق به این افراد مسدود شده است.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی فیس‌بوک، تحقیقات کارشناسان این شرکت مشخص کرده برخی از صفحات به عنوان شبکه‌های خبری محلی برخی از مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا علیه افرادی خاص به تولید محتوا می‌پرداختند، در حالی که شمار دیگری از صفحات به عنوان کاربران ساکن همان مناطق به این موج‌سازی کمک می‌کردند.

همچنین از لندن خبر می‌رسد دولت بریتانیا درصدد انجام تحقیقاتی در رابطه با خریداری سهام برخی از رسانه‌های معتبر این کشور توسط دولت عربستان است.

به نوشته رسانه‌های انگلیسی، دولت بریتانیا قرار است در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های مشکوک دولت عربستان در روزنامه‌های معروفی همچون «ایندیپندنت» و « لایفینگ استاندارد » تحقیقاتی ترتیب دهد.

روزنامه گاردین در این‌باره نوشت: تعداد قابل توجهی از پایگاه‌های اینترنتی به زبان‌های مختلف، بعد از خریداری سهام این روزنامه توسط یک سرمایه‌دار عربستانی، به نام ایندیپندنت در حال فعالیت هستند.

گاردین و فایننشال‌تایمز در این رابطه خبر داده بودند: دولت ترزا می برنامه‌هایی را برای توقف انتقال سهام روزنامه‌های ایندیپندنت و لایفینگ استاندارد به این سرمایه‌دار عربستانی، در چارچوب حفظ منافع بریتانیا، در دستور کار خود قرار داده است.

بنا بر اطلاعات افشا شده، سرمایه‌دار عربستانی که 30 درصد از سهام این 2 روزنامه را خریداری کرده با بانک «ان‌سی‌بی کاپیتال»، بازوی سرمایه‌گذاری تجاری عربستان در خارج، ارتباط دارد.

به گفته کارشناسان، در مدت کوتاه اخیر، شاهد سقوط چند کارتل بزرگ رسانه‌ای-تبلیغاتی وابسته به رژیم سعودی بودیم، در حالی که بن‌سلمان همچنان در پی آن است که از همان راهکار سابق خود، یعنی خرج کردن پول برای به کرسی نشاندن خواسته‌هایش، استفاده کند، اما ظاهراً این بار رفتارش حتی برای متحدانش هم غیرقابل تحمل شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها