کد خبر: 327377
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۰۹:۱۷:۲۱
| |

آینده وزنه‌برداری زنان ایران

بررسی روند رکوردهای دختران ملی پوش وزنه برداری و مقایسه آن با رقیبان آسیایی و جهانی نشان می دهد که نمایندگان کشورمان برای کسب مدال و موفقیت نیازمند کسب تجربه بیشتری هستند.

آینده وزنه‌برداری زنان ایران
کد خبر: 327377
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۰۹:۱۷:۲۱

اعتمادآنلاین| ‌ دختران وزنه بردار ایرانی این روزها خود را برای رقابت‌های جهانی تایلند، مسابقات نوجوانان و جوانان کره شمالی، رقابت‌های کشورهای اسلامی در تونس و مسابقات غرب آسیا در اردن آماده می‌کنند. پیکارهایی که هرکدام به عنوان گزینشی بازی‌های المپیک 2020 توکیو 27 شهریور تا پنجم مهرماه برگزار خواهد شد.

آیا وزنه برداران ملی پوش ایران با توجه به رکوردهایی که در مسابقات قهرمانی کشور و نیز پیش از آن در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا به ثبت رساندند، می‌توانند در مسابقات پیش رو مدالی کسب کنند یا خیر؟ پرسشی که با ارزیابی رکوردهای آنها در مسابقاتی که نام برده شد، به راحتی قابل پاسخگویی است.

در صدر برترین های وزنه برداری زنان ایران، سید الهام حسینی قرار دارد که در مسابقات قهرمانی کشوری و دسته 71 کیلوگرم، رکورد 181 کیلوگرم را ثبت کرد که در این دسته «ژانگ وانگلی» وزنه بردار چینی با رکورد 267 کیلوگرم در صدر جدول جهانی قرار دارد.

اما پایین ترین رکورد این جدول 175 کیلوگرم است که حسینی تنها 6 کیلوگرم از پایین ترین رکورد دسته 71 کیلوگرم بالاتر است و 95 کیلوگرم نیز با رکورد وانگلی فاصله دارد.

این ملی پوش دسته 71 کیلوگرم در مسابقات قهرمانی آسیا در حرکت یک ضرب، 78 کیلوگرم، حرکت دوضرب 98 کیلوگرم و در مجموع 176 کیلوگرم را بالای سر برد و در جایگاه ششم آسیا ایستاد.

وی از آن تاریخ تاکنون توانست با افزایش 5 کیلوگرم، رکورد خود را نسبت به قبل بهبود بخشد.

«مرضیه قنبری» نیز وزنه بردار دسته 76 کیلوگرم در مسابقات قهرمانی آسیا 160 کیلوگرم را به ثبت رساند که نسبت به رکورد زده شده در رقابت‌های قهرمانی آسیا رکورد خود را 5 کیلوگرم بهبود بخشید.

وی در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا با رکورد 70 کیلوگرم در یک ضرب، 85 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 155 کیلوگرم نفر نهم آسیا شد.

نخستین رکورد جهانی دسته 76 کیلوگرم از آن وانگ ژویو با 270 کیلوگرم است که قنبری برای رسیدن به این رکورد 110 کیلوگرم فاصله دارد. همچنین پایین ترین رکورد این جدول 200 کیلوگرم است که ملی پوش وزنه بردار ایرانی باید 40 کیلوگرم تا رسیدن به پایین ترین رکورد جدول جهانی کسب کند.

با مقایسه تنها 2 وزن 76 و 71 کیلوگرم می توان به این نتیجه رسید که وزنه برداری زنان رشته نوپایی است و هنوز تا کسب مدال فاصله زیادی دارد. ایستادن برسکوهای قهرمانی در آسیا، جهان و حتی المپیک نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان، حمایت‌های ویژه فدراسیون و نیز بهره بردن از مشاوران فنی مرد و اساتید این عرصه چون حسین توکلی، کوروش باقری، سجاد انوشیروانی، بهمن زارع و دیگر پیشکسوتان وزنه برداری است.

وزنه برداری رشته‌ای است که می‌توان پتانسیل‌های قهرمانی را از دل نه تنها مردان بلکه زنان در عرصه های برون مرزی بیرون کشید و این امر تنها با برنامه ریزی‌های بلند مدت و کلان تحقق می‌یابد.

به طور حتم حضور در پیکارهای قهرمانی سال 2019 آسیا در چین، رقابت های قهرمانی جهان و سایر تورنمنت های بین المللی و همچنین حضور 2 نماینده وزنه برداری زن ایران برای نخستین مرتبه در بازی های المپیک خود به تنهایی می تواند موفقیتی در این عرصه قلمداد شود اما فاصله زیادی برای کسب مدال در این عرصه وجود دارد که جز با صبر و حوصله و برنامه ریزی حاصل نخواهد شد.

منبع: ایرنا




اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها