مستندساز مطرح آمریکایی درگذشت

«دی.ای. پنی‌بیکر» مستندساز آمریکایی که برای ساخت مجموعه‌ای از مستندهای مهم و تاثیرگذار به شهرت جهانی رسیده بود در سن 94 سالگی و به دلیل کهولت سن درگذشت.

مستندساز مطرح آمریکایی درگذشت
کد خبر: 327406
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۰۹:۴۷:۵۹

اعتمادآنلاین| ساخت مستندهای کلاسیک «به عقب نگاه نکن» (1967)، «مونتری پاپ» (1968)، «اتاق جنگ» (1993) و «الن استریچ در کتابخانه» (2002) از «پنی‌بیکر» چهره‌ای تاثیرگذار و جریان‌ساز در عالم سینمای مستند ساخته است.

این مستندساز که در سال 2013 موفق به دریافت جایزه اسکار افتخاری شده در کارنامه سینمایی پربار خود ساخت مستندهای دیگری همچون مستند کنسرت «دیوید بویی» در سال 1973 با عنوان «ظهور و سقوط زیگی استارداست و عنکبوت‌ها از مریخ»، فیلم جاده‌ای «101» درباره گروه موسیقی انگلیسی «دپش مد» و مستند «پائین از کوه» (2000) درباره گروه نوازندگان موسیقی فیلم «ای برادر کجایی؟» ساخته «برادران «کوئن» را نیز دارد.

مستند «به عقب نگاه نکن» که مروری بر تور موسیقی «باب دیلن» در سراسر بریتانیا در سال 1966 دارد و می‌توان آن را مهم‌ترین اثر کارنامه سینمایی این مستندساز دانست در سال 1998 وارد فهرست آرشیو ملی آمریکا شد و مجله تایم نیز آن را در رتبه ششم 50 مستند برتر تاریخ قرار داده است.

عکس1

البته کارنامه سینمایی «دی.ای پنی‌بیکر» تنها به مستندهای مربوط به موسیقی محدود نمی‌شود و او با همسرش «کریس هاگیدس» که بیشتر آثارش را در چند دهه اخیر با همکاری او ساخته است در سال 1994 برای ساخت مستند «اتاق جنگ» نامزد جایزه اسکار بهترین اثر مستند شد؛ مستندی که نگاهی به پشت پرده کمپین تبلیغاتی «بیل کلینتون» برای ریاست جمهوری در سال 1992 دارد.

مستند «الن استریچ در کتابخانه» نیز در سال 2004 برای بهترین کارگردانی در جوایز امی نامزد کسب جایزه شد. «پنی‌بیکر» و «هاگیدوس» پس از آن مستند «بازکردن قفس» را به عنوان محصول مشترک بی‌بی‌سی و «اچ بی‌ او» در حمایت از حقوق حیوانات ساختند.

«ژان لوک گدار» از چهره‌های اصلی موج نو سینمای فرانسه نیز از علاقه‌مندان به آثار «پنی‌بیکر» بود و در پی همکاری با او در یک پروژه بود که البته هیچ‌گاه تحقق نیافت.

«دی.ای پنی‌بیکر» در سال 2005 میلادی با دریافت جایزه یک عمر دستاورد سینمایی از انجمن بین‌المللی مستند مورد تقدیر قرار گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها