کد خبر: 327485
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۱:۳۳:۴۹
| |

عملیات ویژه موساد در خاک سودان

شبکه 13 اسرائیل مستندی را پخش کرد که نشان می‌دهد، سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) برای انتقال یهودیان اتیوپی، در دل کشور سودان عملیات‌هایی را به مدت چهار سال اجرایی کرد.

عملیات ویژه موساد در خاک سودان
کد خبر: 327485
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۱:۳۳:۴۹

اعتمادآنلاین| شبکه 13 این رژیم برنامه مستندی را پخش کرد که نشان می‌دهد، موساد، سازمان اطلاعات و نیروی دریایی رژیم صهیونیستی برای گماشتن مزدوران موساد در دل سودان با یکدیگر همکاری کردند، چرا که این رژیم هیچ مزدوری در این کشور عربی اسلامی نداشت و این اقدام یکی از اهداف اصلی خود موساد بود.

آیالا حسون، مجری اسرائیلی گفت: در دل سودان، این کشور عربی اسلامی، مزدوران موساد جان خود را به خطر بزرگی انداختند به ویژه اینکه ما در این کشور مزدورانی نداشتیم. در این مستند عکس‌های قدیمی از زمان انتقال یهودیان اتیوپی به اراضی اشغالی از طریق سودان نیز پخش شده است.

شبکه مذکور اسرائیلی در ادامه گفت‌وگو با «افراییم هالوی»، رئیس سابق موساد را منتشر می‌کند که می‌گوید: گماشتن مزدورانی در سودان ضروری بود و ما از طریق دریا در این کشور نفوذ کردیم.

این شبکه در پایگاه الکترونیکی خود اعلام کرد، در حالیکه رژیم صهیونیستی هنوز شاهد حالتی از تنش با یهودیان اتیوپیایی است، برای آماده کردن این مستند، با تعدادی از کسانی که در این عملیات با هدف انتقال یهودیان اتیوپی مشارکت داشتند، گفت‌وگو کرده است.

در این مستند دنی لیمور از اعضای موساد و فرمانده عملیات می‌گوید: صدها مهاجر یهودی اتیوپیایی به دلیل وضعیت بد کشورشان، صدها کیلومتر را با پای پیاده طی کردند تا به مرزهای سودان رسیدند و به دلیل اینکه حالتی از آشوب در اتیوپی حاکم بود، این کشور به یکی از گزینه‌های موساد جهت انتقال یهودیان تبدیل شد.

شبکه 13 رژیم صهیونیستی در ادامه آورده است، در سال 1979، مناحیم بیگن، نخست‌وزیر وقت این رژیم تصمیم گرفت اقلیت یهودیان ساکن اتیوپی را به اراضی اشغالی فلسطین منتقل کند، زیرا اتیوپی در آن زمان در شرایط بحرانی دشواری قرار داشت و وضعیت قحطی، فقر و تروریسم در این کشور حاکم بود و به همین دلیل صدها هزار اتیوپیایی و از جمله یهودیان این کشور به سودان؛ کشور همسایه فرار کرده و در اردوگاه‌های آوارگان ساکن شده بودند.

در این مستند آمده است: تصمیم انتقال یهودیان اتیوپی در عین حال که محرمانه بود، نیاز داشت که هر چه سریع‌تر گرفته شود، زیرا ما از یک کشور عربی اسلامی صحبت می‌کنیم که برای انتقال یهودیان اتیوپی نفوذ به این کشور بسیار دشوار است.

ژنرال ایلان بوخریس، فرمانده اول عملیات تاکید ‌می‌کند: انتقال یهودیان اتیوپی با قایق‌های بادی با ارتفاع 12 متری انجام شد.

طبق این برنامه مستند، عملیات انتقال یهودیان اتیوپی به سودان در سال 1979 در شرایطی که اتیوپی در حالتی از اقدامات تروریستی و آشوب به سر می‌برد، شروع شد.

یولا ریتمن، از دیگر نیروهای موساد هم درباره جزئیات این عملیات گفت: روستایی در سودان را پیدا کردیم تا از آن به عنوان منطقه انتقال یهودیان استفاده کنیم.

او ادامه داد: روستایی برای آموزش غواصی در دریای سرخ در نظر گرفته شد و برای تکمیل ماموریت محرمانه، کارگران سودانی را به کار گرفتیم بدون اینکه آنها از ماهیت ماموریت خبر داشته باشند و خورد و خوراک و دارو تنها شبانه به صورت کاملا محرمانه و به دور از دسترس ارتش سودان، با خودروها منتقل می‌شد.

همچنین عضو تیم کماندوی دریایی رژیم صهیونیستی که در این عملیات مشارکت داشت، گفت: نیروهای موساد چهار سال در دل «سودان؛ کشور دشمن» زندگی کردند، داخل روستایی کار کردند و جان و زندگی خود را به خطر انداختند تا یهودیان اتیوپی را به اراضی اشغالی منتقل کنند، چرا که انتقال آنها به معنای تحقق رویای اسرائیلی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها