مرتضی جوادی آملی، مدرس حوزه علمیه قم:

بدنه جامعه از تلاش‌های ظریف آگاه است/ چرا عده‌ای در کشور نابخردی به خرج می‌دهند؟/ آنها تحریم برخی شخصیت‌ها را برنمی‌تابند، ولی برای برخی دیگر از تحریم‌ها کف‌ می‌زنند/ موفقیت برجام، رفع تحریم‌ها و نجات از ابر سیاه جنگ بود

مدرس حوزه علمیه قم گفت: تلاش ارزشمند و قهرمانانه‌ای که تیم دیپلماسی کشور به رهبری جناب آقای ظریف داشتند هم نهایتا به رفع ظلم و جهالت‌هایی منجر شد که بخشی از آن به تفکر درون کشور و بخشی به خارج بازمی‌گشت.

بدنه جامعه از تلاش‌های ظریف آگاه است/ چرا عده‌ای در کشور نابخردی به خرج می‌دهند؟/ آنها تحریم برخی شخصیت‌ها را برنمی‌تابند، ولی برای برخی دیگر از تحریم‌ها کف‌ می‌زنند/ موفقیت برجام، رفع تحریم‌ها و نجات از ابر سیاه جنگ بود
کد خبر: 327532
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۳:۱۲:۵۵

اعتمادآنلاین| روز پنجشنبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اقدام به تحریم محمدجواد ظریف کرد. اقدامی که چندان هم دور از انتظار نبود. اما سوال اینجاست که این تحریم می‌تواند چه نسبتی با رفتار تخریبی عده‌ای در داخل کشور بر علیه ظریف داشته باشد؟ تخریب‌هایی که یک روز از سوی دلواپسان، یک روز با نصب بیلبورد در خیابان‌ها، یک روز در راهپیمایی و یک روز در یک سریال تلویزیونی صورت می‌گیرد و انگار پایانی هم برای‌شان نیست.

در همین رابطه، یک مدرس حوزه علمیه قم گفت: باید معلوم شود که چگونه است آنها از طرفی تحریم برخی شخصیت‌ها را برنمی‌تابند ولی برای برخی دیگر از تحریم‌ها کف‌ می زنند؟ این ها همان‌هایی بوده که همیشه در این فضا حضور دارند و به قول جناب حافظ «خوش بود گر محک تجربه آید به میان، تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد»


تاریخ باید درباره نقش موثر و عظیم ظریف در کشور قضاوت کند

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، گفت: شرایط و اتفاقاتی که برای کشوری با یک انقلاب بزرگ، فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار و اندیشه‌ای بسیار وسیع و فراگیر به وجود آمده، در طول 40 سال گذشته پیروزی ها و موفقیت هایی را به همراه داشته است؛ گرچه آسیب‌ها و لطمات فراوانی هم به کشور زده است. درباره جناب آقای دکتر ظریف نیز تاریخ و آینده باید قضاوت کند که توانسته در چنین زمانی چه نقش موثر و عظیمی برای کشور و انقلاب داشته باشد.

وی با بیان اینکه 4 مرحله کاری برای ظریف وجود داشته، گفت: مرحله اول بر اساس تحریم ها و ناجوانمردی هایی است که علیه کشور اتفاق افتاد و بخش قابل توجهی از آن نیز به دلیل جهالت و ناآگاهی عده ای بود که تحریم ها را جدی نمی گرفتند و با نظامات جهانی و قوانین و مقررات بین المللی آشنا نبودند.

این جهل جاهلان بود که سنگ‌ها را در جامعه و انقلاب ما انداخت

جوادی آملی ادامه داد: این افراد تحریم‌ها را صرفا یکسری کاغذهایی می‌دانستند که پاره کردنی است. لذا این امر باعث شد که چند سنگ جهالت در کشور ما انداخته شود و به بیانی دیگر این جهل جاهلان بود که سنگ ها را در جامعه و انقلاب ما انداخت.

وی با بیان مرحله دوم گفت: در این مرحله عاقلان باید جمع می‌شدند و همفکری می‌کردند و با مشورت و رایزنی‌های جهانی، سنگ‌ها و موانعی را که در راه کشور ایجاد شده بود، کنار می‌زدند و این اتفاق به دست خردمندان و عاقلان که بر مبنای عقلانیت و بر اساس تدبیر حرکت می‌کردند، رقم خورد.

جوادی آملی گفت: همانگونه که امام (رضوان الله تعالی علیه) در مورد جنگ فرمودند که چند نفر جاهل سنگی را به کشور انداختند؛ الحمدالله جمعیت ایران اسلامی با عزت و قدرت برخاستند و این جریان ظلم و جهلی که از بیرون کشور بر ما تحمیل شده بود را در 8سال دفاع مقدس کنار زده و پیروزی و ظفرمندی را برای ما به ارمغان آوردند. هرچند در پایان «صلح» لقب گرفت اما جامعه آن را پیروزی و ظفرمندی خواند. برای اینکه نظام جمهوری اسلامی به همه اهداف خود رسید و بیگانگان را محکوم و ظالمان را بر سرجای خود نشاند و جایگاه عزت‌مندانه کشور را بدون واگذاری ذره ای از خاک کشور حفظ کرد.

موفقیت برجام رفع تحریم‌ها و نجات از ابر سیاه جنگ بود

وی با بیان اینکه در بحث برجام نیز جایگاه عزت مندانه کشور حفظ شد، گفت: تلاش ارزشمند و قهرمانانه‌ای که تیم دیپلماسی کشور به رهبری جناب آقای ظریف داشتند هم نهایتا به رفع ظلم و جهالت‌هایی منجر شد که بخشی از آن به تفکر درون کشور و بخشی به خارج بازمی‌گشت. همانطور که در پایان 8سال دفاع مقدس آن صلح برای ما پیروزی و ظفرمندی بود، موفقیت برجام نیز رفع تحریم‌ها و نجات از ابر سیاه جنگ بود. حال می‌خواهیم نامش را «صلح»، «مذاکر» یا «برجام» بگذاریم.

جوادی آملی با بیان اینکه برجام یک موفقیت بود، گفت: آنچه در این قرارداد اهمیت داشت باطن و روح این مساله بود که عزت‌مندی، اقتدار و صلابت را در پرونده کشور ثبت کرد و سیه‌رویی را برای سه جریان ارتجاع‌سرخ استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل و ارتجاع سیاه جهالت‌ها و رادیکالیسم منطقه و همچنین کسانی که از درون تنش هایی را ایجاد می‌کردند، حاکم کرد.

امروز بدنه جامعه ما از تلاش‌های ظریف آگاه است

وی گفت: حضور تیم ظریف با هدایت های مقام معظم رهبری، عزت را برای کشور به ارمغان آورد. حتی اگر ما نام برجام را صلح بگذاریم، هیچ‌گاه این به منزله نقص و ضعفی برای ما نیست. بلکه هم جنگ هم مذاکره برای کشور ما موفقیت و ظفرمندی را به ارمغان آورده و نشانه آن نیز غیض و غضبی بود که استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل داشتند که در نهایت هم دولت ننگین آمریکا چنین عکس‌العملی را نشان داد و تحریم شخصیت‌هایی نظیر دکتر قاسم سلیمانی و دکتر ظریف اتفاق افتاد.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش های وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز بدنه جامعه ما کاملا از تلاش‌های جناب آقای دکتر ظریف آگاه بوده و از مراجع عظام تقلید گرفته تا شخصیت‌های علمی، دانشگاهی، فرهنگی و سیاسی با قدرت دیپلماسی و قدرت چانه زنی در عرصه سیاست آشنا هستند و این را می دانند که برای پیروزی در صحنه جهانی چاره ای جز بهره مندی از خرد و عقلانیت بین المللی نداریم و باید مشاوره‌های شایسته ای در این رابطه داشته باشیم که آقای دکتر ظریف در این زمینه بسیار کارآمد و موثر هستند.

چرا عده‌ای در کشور ناآگاهی و نابخردی به خرج می‌دهند؟

وی ادامه داد: آمریکا برای زدن چهره‌هایی نظیر دکتر ظریف، چون نمی‌تواند با منطق و قدرت اندیشه و فکر با آنها روبه رو شود، چاره ای جز تحریم ندارد. معمولا کسانی که دست به چاقو هستند، اولین اقدامشان تحریم است. ولی فراموش نکنیم چنان که آقای دکتر ظریف در توئیت‌های خود گفته و دیگران نیز اظهار کرده‌اند، این تحریم‌ها هرگز برای آقای ظریف و تیمی که همراهش است، نقص و ضعفی محسوب نخواهد شد. بلکه آنها مقتدرانه مسیر دفاع از جامعه اسلامی را ادامه خواهند داد.

جوادی آملی در ادامه با ابراز تعجب از اینکه چرا عده‌ای در کشور ناآگاهی و نابخردی به خرج می‌دهند، گفت: باید معلوم شود که چگونه است آنها از طرفی تحریم برخی شخصیت‌ها را برنمی تابند ولی برای برخی دیگر از تحریم‌ها کف‌ می زنند؟ این ها همان‌هایی بوده که همیشه در این فضا حضور دارند و به قول جناب حافظ «خوش بود گر محک تجربه آید به میان، تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد». بنابراین ما باید تلاش کنیم افرادی که تحت عنوان غشّ در جامعه اغتشاش و نگرانی ایجاد می کنند و باعث کدورت و تیرگی برای نظام و شخصیت های انقلابی می شوند را متوجه کنیم.

باید مقاومت، همدلی و همزبانی را بیش از پیش در کشور نهادینه کنیم

وی با بیان اینکه ما باید بحث مقاومت، همدلی و همزبانی را بیش از پیش در کشورمان نهادینه کنیم، گفت: امروز رسالت و تولیتی که نظام اسلامی در عرصه جهانی دارد، بسیار سنگین است و خردمندی و عقلانیت باید شأن اول جامعه ما باید محسوب شود. به گونه‌ای که جهان ما را آزاد، عدالت‌خواه، صلح‌طلب و نوع‌دوست بشناسد.

جوادی‌آملی در پایان با اشاره به اینکه نباید بهانه‌ای برای کسانی که جنگ‌طلبی و خشونت و امثالهم را القاء و اسلام هراسی، شیعه‌هراسی یا ایران‌هراسی را تشویق می‌کنند ایجاد کنیم، گفت: باید با اقتدار معنوی، عقلانیت اجتماعی و حضور همگان در صحنه سیاست از طریق به دست‌آوردن وحدت همه جریانات فکری بتوانیم عزت و عظمت جامعه اسلامی را بیش از پیش حفظ کنیم.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها