اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی:

واضح است که اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت نمی‌کنند/ اصلاح‌طلبان ائتلاف دورن جریانی می‌کنند/ بعید است که کارگزاران با حمایت از لاریجانی از اصلاح‌طلبان جدا شود/ حفظ هویت برای اصلاح‌طلبان مهم‌تر از حضور در قدرت است/ روحانی عملا به اصلاح‌‌طلبان آموخت که در ائ

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: لاریجانی به طیف اعتدالیون راست منتصب است و در انتخابات قبلی هم که اصلاح‌طلبان در قم از او حمایت کردند نه تنها قدردان حمایت ما نبود بلکه به نوعی کتمان کرد. حتی در تهران هم که همفکران او با لیست ما رای آوردند، منکر حمایت اصلاح‌طلبان شدند؛ بنابراین پر واضح است که با اعتدالیون جریان راست ائتلاف نمی‌کنیم.

واضح است که اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت نمی‌کنند/ اصلاح‌طلبان ائتلاف دورن جریانی می‌کنند/ بعید است که کارگزاران با حمایت از لاریجانی از اصلاح‌طلبان جدا شود/ حفظ هویت برای اصلاح‌طلبان مهم‌تر از حضور در قدرت است/ روحانی عملا به اصلاح‌‌طلبان آموخت که در ائ
کد خبر: 327551
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۳:۴۷:۴۹

اعتمادآنلاین| تاکید بر حضور بدون قید و شرط اصلاح طلبان در انتخابات آتی این گمانه را ایجاد کرده که فعالان سیاسی در این جریان یک بار دیگر ناگزیر به عقب‌نشینی شوند و برای کسب چند کرسی در مجلس یا دولت آتی از چهره‌های غیراصلاح طلب حمایت کنند. مواضع حزب کارگزاران و خطی که ارکانی رسانه‌ای این حزب بعد از انتخابات 96 در پیش گرفتند نیز این گمانه را تقویت می‌کند. هرچه باشد آن‌ها بودند که اول بار دو قطبی لاریجانی - جهانگیری را ساخته و تاکید کردند که در شرایطی ممکن است لاریجانی گزینه بهتر باشد! همین است که هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم و اصرار اصلاح طلبان به حضور و مشارکت پررنگ در آن بیشتر می‌شود، بیم ائتلاف با امثال لاریجانی نیز شدت می‌گیرد. مصداق این مدعا اظهارات چند روز قبل علی تاجرنیا است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گویی گفته بود که «مجموعه‌هایی که با یدک‌کشیدن نام اصلاح‌طلبی در پی ائتلاف با اصولگرایان معتدل هستند، هیچ شانسی نخواهند داشت. آن‌ها با دانستن چنین موضوعی سعی می‌کنند که آقای خاتمی را تحت فشار قرار دهند و در نهایت علی لاریجانی را به او تحمیل کنند.»

برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب، اما خوشبین‌تر بوده و باور نمی‌کنند که حزبی مثل کارگزاران بخواهد هویت سیاسی خود را با چند کرسی که لاریجانی بعد از پیروزی در انتخابات پیشکش می‌کند، معامله کنند. اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی در همین گروه قرار می‌گیرد و تاکید می‌کند که اصلاح طلبان از حمایت خود از روحانی درس‌گرفته و زین پس در ائتلاف‌هایشان بیشتر تامل می‌کنند.

گرامی‌مقدم ائتلاف اصلاح‌طلبان با لاریجانی را بعید دانست و گفت: «به هرحال آقای لاریجانی به طیف اعتدالیون راست منتصب است و در انتخابات قبلی هم که ما اصلاح طلبان در قم از او حمایت کردیم نه تنها قدردان حمایت ما نبود بلکه به نوعی کتمان کرد. حتی در تهران هم که همفکران او مثل کاظم جلالی و بهروز نعمتی را در لیست گذاشتیم و با لیست ما رای آوردند به تبع لاریجانی منکر حمایت اصلاح طلبان شدند؛ بنابراین پر واضح است که ما در یک ائتلاف درون جریانی خواهیم داشت نه ائتلاف با اعتدالیون جریان راست».

وی افزود: «چنین ائتلافی تنها در صورتی ممکن است که یک تغییراتی ایجاد شود که بعید می‌دانم یا در شورای عالی سیاست گذاری به تصویب برسد که چنین فضایی در شورای عالی دیده نمی‌شود.»

گرامی مقدم درباره گمانه‌زنی‌هایی که درباره حمایت کارگزاران از لاریجانی می‌شود نیز گفت: «در این‌باره باید خود حزب کارگزان پاسخ دهد، اما بر اساس اطلاعات و آشنایی که من از کارگزاران دارم خود کارگزاران برای انتخابات آتی برنامه و نامزد‌هایی دارند و در دوره قبل هم جهانگیری را وارد انتخابات کردند؛ بنابراین خیلی بعید است که کارگزاران بخواهد با حمایت از لاریجانی سرمایه سیاسی خود را به تیرگی و نابودی بکشاند. حتما کارگزارانی‌ها این دقت نظر دارند و فکر می‌کنم این صرفا حدس و گمان است که کارگزاران می‌خواهد به سوی لاریجانی حرکت کرده و از گزینه‌های خود دست بردارد و از اساسا اصلاح طلبی خارج شود. بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ دهد. کارگزاران همچنان با شورای سیاست گذاری همراه است و از احزاب موثر جریان موثر اصلاحت به شمار می‌رود و همیشه به دنبال وحدت در جبهه اصلاحات بوده است.»

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به اینکه آیا در شرایط خاص نیز ممکن نیست اصلاح طلبان حضور در ساختار قدرت به واسطه لاریجانی را به شکست به واسطه حمایت از گزینه‌های خود ترجیح دهند؟ گفت: «در حال حاضر برای اصطلاح‌طلبان حفظ هویت مهم‌تر از به قدرت رسیدن با حمایت از شخصیت‌های جناح راست است. با توجه به تجربه‌ای که اصلاح طلبان با حمایت از آقای روحانی به دست آوردند، قطعا با تاکید بر هویت اصلاح‌طلبی خود در انتخابات آتی شرکت خواهند کرد و اگر ائتلافی هم باشد حتما درون جریانی خواهد بود».

وی با تاکید بر اینکه «انتخابات 92 و 96 یک استثنا بود» گفت: «اصلاح‌طلبان در این دو انتخابات از خود ایثار به خرج داده و با عبور از حق و حقوق نامزد خود وارد انتخابات شده و ار آقای روحانی حمایت کردند. روحانی، اما در چرخش به راست خود عملا به اصلاح طلبان آموخت که باید در ائتلاف‌های خود تامل بیشتری کنند. قطعا حفظ هویت خود اصلاح‌طلبی با ارزش‌تر از این است که به هر نحوی پشت فردی قرار بگیریم که یا اندیشه‌های اصلاح‌طلبی را قبول ندارد و یا نسبت به آن‌ها بی‌اعتنا است».

این فعال سیاسی اصطلاح طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا عدم ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی ممکن است به ائتلاف اصولگرایان با او و استفاده از ظرفیت او بیانجامد؟ گفت: «آقای لاریجانی به سمت جناح راست افراطی و تند حرکت کند و یا به سمت اصلاحات فرقی ندارد. به هر حال نمی‌توان از حال پیش‌بینی کرد که این ائتلاف موجب موفقیت است یا خیر؟ آنچه که مهم است این است که لاریجانی در جریان اصولگرا مشهور به اعتدال است و همین اعتدال گرایی موجب گمانه زنی درباره حرکت به سوی اصلاحات را ایجاد کرده است لذا بسیار بعید و دور از ذهن است که به سوی طیف افراطی برود و خود را آنجا تعریف کند. ضمن اینکه لاریجانی با این حرکت‌های اخیر خود گذشته‌ای که داشت و با اتکا به آن در ارودگاه اصولگرایی ایفای نقش می‌کرد را تا حدی تحت شعاع قرار داده و توانسته با چرخش به سوی مطالبات مردم چهره خود را بازسازی کند. بر این اساس به نظر نمی‌رسد که بخواهد بار دیگر به سوی شعار‌های تند بازگردد و از مطالبات واقعی مردم فاصله بگیرد».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا لاریجانی در صورت عدم ائتلاف با اصولگرایان یا اصلاح طلبان و به صورت مستقل در انتخابات آتی چقدر شانس پیروزی دارد؟ گفت: «مسلما آقای لاریجانی برای موفقیت نیاز به یک تغییر رویکرد دارد. به هر حال او به عنوان رئیس مجلس می‌توانست به دنبال بسیاری از مطالبات مردم باشد که نبود. مطالبات مردم نیز روشن است؛ صرفا سکوت کردن، با تندرو‌ها همراهی نکردن و وسط ایستادن و میانه بودن نمی‌تواند آرای مردم را جمع کند. مردم امروز از مسئولان خود شفافیت، جسارت و دلسوزی می‌خواهند. مردم به سوی نامزدی گرایش پیدا می‌کنند که در حوزه عدالت اجتماعی، وضعیت اقتصادی و در حوزه‌های سیاسی شجاعانه مطالبات آنان را پیگیری کند.»

منبع: آزادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها