کد خبر: 327626
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۶:۳۳:۳۳
| |

آمریکا شروط جدید برای حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم را اعلام کرد

آمریکا شروط جدیدی را برای حذف نام سودان از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی تعیین کرد.

آمریکا شروط جدید برای حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم را اعلام کرد
کد خبر: 327626
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۶:۳۳:۳۳

اعتمادآنلاین| آمریکا از سال 1393 سودان را در فهرست کشورهای حامی گروه‌های تروریستی قرار دارد. با دوری عمر البشیر از محور مقاومت و چرخش به سمت عربستان، واشنگتن شروطی را برای حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم قرار دارد. مذاکرات میان دو طرف با میانجیگری عربستان شروع شد اما عمر نظام عمرالبشیر به پایان دادن تحریم‌های آمریکا علیه سودان نرسید. با سرنگونی نظام سابق خارطوم، نظامیان سودانی همچنان به همپیمانی با عربستان در جنگ یمن ادامه دادند و تلاش کردند محور سعودی - اماراتی و مصری را از خود راضی نگهدارند. اکنون که سودان در فصل جدیدی از تاریخ خود قرار گرفته آمریکا شروط جدیدی را برای حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی گروه‌های تروریستی تعیین کرده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در مراسم امضای توافق معارضان با نظامیان درباره اعلامیه قانون اساسی به زودی وارد خارطوم می شود، با مقامات و شخصیت‌های سودانی دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

یک مقام آگاه سودانی به روزنامه الانتباهه چاپ خارطوم گفت: دیوید مک لین نخستین مقام بلندپایه آمریکایی است که طی چند سال اخیر از سودان دیدار می کند. او در این سفر شروط جدید کاخ سفید را برای حذف نام سودان از فهرست حامیان گروه های تروریستی به اطلاع مقامات و شخصیت های سودانی می رساند که از جمله این شروط ، برقراری صلح و ثبات در سراسر سودان است.

براساس توافق ائتلاف آزادی و تغییر با شورای نظامی در 6 ماهه اول دوره انتقالی باید صلح و ثبات در سراسر سودان برقرار شود. براساس همین توافق، ائتلاف مزبور با جبهه انقلابی که متشکل از گروه های مسلح و همپیمان ائتلاف آزادی و تغییر است، در پایتخت اتیوپی به مذاکره نشست و به توافقاتی درخصوص برقراری صلح وثبات در سودان دست یافت. اما جبهه انقلابی به تازگی خواهان گنجاندن توافقنامه آدیس بابا در اعلامیه قانون اساسی سودان شده است. این درخواست می تواند موانعی در راه اجرایی شدن اعلامیه قانون اساسی و برقراری صلح و ثبات در سودان ایجاد کند.

به گفته این مقام سودانی، آمریکا رهبری کمک به سودان برای طی کردن موفقیت‌آمیز دوره انتقالی را به عهده دارد تا سودانی ها بتوانند دولتی شفاف و قانونی را به قدرت برسانند.

این مقام سودانی که نخواست نامش فاش شود، پیش‌بینی کرد: طی دوره انتقالی شماری از مسئولان کشورهای غربی از سودان دیدار خواهند کرد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها