میرسعید صفی‌نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد:

قرار نیست فرودگاه مهرآباد منتقل شود/ تردد سالی 15 میلیون مسافر

میرسعید صفی‌نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد، در سالگرد هفتادمین سال تاسیس این فرودگاه گفت: طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست.

قرار نیست فرودگاه مهرآباد منتقل شود/ تردد سالی 15 میلیون مسافر
کد خبر: 327628
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۶:۳۴:۰۳

اعتمادآنلاین| میرسعید صفی‌نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد، در آستانه سالگرد تأسیس فرودگاه مهرآباد در مورد تاریخ شکل‌گیری و تاسیس این فرودگاه گفت: بر اساس مستندات موجود این فرودگاه در زمین و روستایی به نام مهرآباد ساخته شد که در گذشته از اراضی دارالخلافه تهران محسوب می‌شد. به دنبال پیشرفت سریع صنعت نوپا و پر شتاب هواپیمایی و تمایل کشورها به استفاده از این تکنولوژی، حق انحصاری هواپیمایی در ایران به موجب قانونی‌ در بهمن ‌ماه سال1304 به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس واگذار و در سال 1317، باشگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما تأسیس شد. در مرداد ماه 1325 اداره‌ای با عنوان اداره کل هواپیمایی کشوری تشکیل و یک سال بعد این اداره به فرودگاه مهرآباد منتقل شد. سال 1328 نیز ارتباط هوایی بین تهران و شهرهای مشهد، شیراز، بندر انزلی و بوشهر ایجاد و حمل و نقل مسافر و محموله‌های پستی در آسمان کشور و فرودگاه مهرآباد برقرار شد که این تاریخ را می‌توان مبدأ تاسیس فرودگاه دانست.

وی افزود: امروز فرودگاه مهرآباد دارای ظرفیت بیش از 15 میلیون نفر مسافر داخلی است و روزانه بیش از 350 پرواز بازرگانی و مسافری با 20 ایرلاین و 50 پرواز غیرمسافری در آن انجام می‌شود.

صفی‌نیا درباره نقش فرودگاه مهرآباد در پدافند غیرعامل نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه به صورت دستورالعمل به فرودگاه ها ابلاغ شده و خوشبختانه در تمام موارد بحرانی، فرودگاه‌ها از آمادگی کافی برای مواجهه با شرایط بحران‌های طبیعی برخوردارند. از جمله در سیل نوروز 98 کشورمان، مهرآباد یکی از این فرودگاه‌های تاثیرگذار در ارسال تدارکات و مایحتاج به مناطق سیل‌زده بود. همچنین خوشبختانه تمام اقدامات لازم در خصوص افزایش کارایی و اثربخشی، با امضای تفاهمنامه تعبیه زیرساخت‌های لازم انجام شده و حلقه ارتباطی فرودگاه با دیگر ارگان‌ها کاملا برقرار است.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد افزود: تمام امکانات و زیرساخت‌های امدادرسانی فرودگاه مهرآباد در حال آماده باش دایمی است و با برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله گارد (مواجهه با بلایای طبیعی) سطح آمادگی همکاران ما به طور مرتب ارتقا می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست، عنوان کرد: با توجه به سابقه 70 ساله فرودگاه مهرآباد، متاسفانه در دوره‌های مختلف شهرسازی حریم فرودگاه توسط متولیان امور شهری رعایت نشده و ساخت و ساز مسکونی به حریم آن متعرض شده‌اند. با توجه به اینکه در اغلب شهرهای مطرح دنیا چند فرودگاه در یک شهر داریم (نظیر هیترو و گتویک در لندن یا استانبول و صبیحا در ترکیه) طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست.

صفی نیا ادامه داد: با آماده شدن زیرساخت‌های فرودگاه های حضرت امام (ره) و پیام، برخی پروازها که برای شرکت‌های هواپیمایی توجیه اقتصادی داشته باشند به این فرودگاه ها انتقال می‌یابد تا خلأ پروازهای تجاری که از ساعت 12 شب تا 5 صبح در مهرآباد انجام نمی‌شود را پوشش دهند.

وی در پایان با اشاره به تحریم‌های وارد شده بر صنعت هوایی کشور گفت: تحریم‌ها موجب مشکلاتی در تامین نیازهای این صنعت در ناوگان و تجهیزات ناوبری شده‌اند. در عین حال با اتکا به دانش و توانمندی داخلی توانسته‌ایم بسیاری از وابستگی‌ها در این حوزه را برطرف کنیم که در این راستا می‌توان به تکمیل پوشش راداری در مناطقی از کشور و اثربخشی آن در هدایت ترافیک پروازهای قطری یا درگیری داخلی هند و پاکستان اشاره کرد. اتکا به توانمندی همکارانمان در مهراّباد موجب شده تا این فرودگاه در بین فرودگاه‌های منطقه بتواند سال گذشته رتبه قابل قبولی را در بولتن تحلیلگران ENAC کسب کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها