مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خبر داد؛

تدوین چارچوب اولیه برنامه مدیریت زیست‌بومی دریاچه نئور

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از تدوین چارچوب اولیه برنامه مدیریت جامع زیست بومی دریاچه نئور در استان اردبیل در نشستی که با حضور تمام دست‌اندرکاران این مجموعه برگزار شد، خبر داد.

تدوین چارچوب اولیه برنامه مدیریت زیست‌بومی دریاچه نئور
کد خبر: 327673
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۲۱:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ارواحی با اشاره به روند تدوین برنامه مدیریت جامع دریاچه نئور افزود: تالاب نئور یکی از تالاب‌های کوهستانی است که در بالادست حوضه آبریز و در استان اردبیل واقع شده است. تدوین برنامه مدیریت جامع این تالاب از اردیبهشت امسال با حضور تمام دست‌اندرکاران آغاز و اکنون چارچوب اولیه این برنامه استخراج و نهایی شده است.

وی گفت: در نشست سوم تدوین برنامه، حاضران با بررسی تهدیدات و مشکلات تالاب، اهداف راهبردی و اقدامات اولویت‌دار برای حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب را در بلند مدت استخراج و تعیین کردند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به نقش موثر و مشارکت همه ذی‌نفعان به خصوص جوامع محلی و سمن‌ها در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور گفت: فرایند برنامه‌ریزی پایین به بالا و کسب نظرات دست‌اندرکاران از اصول کلیدی رویکرد زیست‌بومی است که در تدوین این برنامه به آن پرداخته شده و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک این برنامه نهایی شده و برای تصویب و اجرا به مقامات محلی و استانی ارائه شود.

به گفته این مقام مسئول، استخراج پروتکل‌های پایش، تدوین ساختار سازمانی بین‌بخشی و تهیه نقشه پهنه‌بندی منطقه، گام‌های آتی هستند که در دو نشست بعدی تعیین خواهند شد.

دریاچه ِنئور، دریاچه‌ای بین شهرستان تالش و شهر اردبیل و خلخال است که در مرز بین استان اردبیل و استان گیلان قرار دارد. نئور یک دریاچه طبیعی و آب شیرین در بلندی‌های باختری رشته کوه باغرو است. در سال 1366 به منظور ذخیره آب برای استفاده‌های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلی دره) احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، البته بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی از گیاهان خشکی زی و آبزی است و زیستگاه برخی گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری است. در محدوده دریاچه ِنئور، به دلیل ضوابط خاص موجود بر این منطقه که به‌ عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست‌ محیطی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، شکار هر گونه پرنده آبی ممنوع است.

منبع: ایرنا



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها