چرا اعتبار کارت ملی‌‌های هوشمند 7 ساله است؟

علی‌رغم مشکلات صدور کارت ملی‌های هوشمند، آنها اعتبار 7 ساله دارند.

چرا اعتبار کارت ملی‌‌های هوشمند 7 ساله است؟
کد خبر: 328018
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۲۲:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ثبت نام کارت ملی هوشمند پروژه‌ای که قدمت چند ساله دارد و اکنون در حال طی کردن مراحل پایانی خودش است؛ به نوعی که با ثبت نام 8 تا 10 میلیون نفر باقی مانده، دیگر کارت ملی قدیمی وجود نخواهد داشت.

مدت زمانی است که از سوی سازمان ثبت احوال برای ثبت نام هر چه سریع‌تر کارت ملی هوشمند دستور داده شده است و هر بار با تمدید کارت ملی‌های قدیمی به افرادی که فاقد کارت ملی هوشمند بودن فرصت داده می‌شد تا برای ثبت نام خود اقدام کنند و در این مدت برای انجام اموری که نیاز به کارت ملی هوشمند ندارد با مشکل مواجه نشوند.

می‌توان گفت از ابتدای سال جاری کارت ملی‌های قدیمی فاقد اعتبار شدند و افراد با ثبت نام کارت ملی هوشمند با دریافت رسید می‌توانند کار‌های خود را که نیاز به کارت ملی دارد انجام دهند.

افرادی که 4 یا 5 ماه از ثبت نام کارت ملی هوشمندشان می‌گذرد که به دلیل وجود مشکلاتی موفق به دریافت کارت ملی هوشمند خود نشده اند. صدور کارت ملی‌های هوشمند با مشکلاتی همچون کمبود بدنه کارت ملی هوشمند مواجه شد که بنابرهمین کارت ملی‌های هوشمند با فاصله بیشتری به دست ثبت نام کنندگان می‌رسد.

نداشتن کارت ملی هوشمند با وجود داشتن رسید موضوعی که برای خیلی از ثبت نام کنندگان حیاتی و مهم بود افرادی که برای انجام بعضی از امور خود نیاز به اصل کارت ملی داشتند نه رسید آن.

کارت ملی‌های هوشمند دارای مد‌ت اعتبار 7 ساله هستند؛ با وجود این همه مشکل و مدت زمان طولانی که کارت ملی‌های هوشمند به دست متقاضیان می‌رسد، سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا کارت ملی‌های هوشمند باید دارای این مدت اعتبار کوتاه یا اصلا مدت اعتبار باشند؟ ممکن است مشکلی که اکنون برای صدور کارت ملی هوشمند وجود دارد چند سال دیگر نیز وجود داشته باشد.

آیا بهتر نیست که تدابیری برای مدت اعتبار کارت ملی هوشمند اندیشیده شود تا افراد بعد از 7 سال دوباره تمدید و صدور کارت ملی خود با مشکل مواجه نشوند؟


در این خصوص سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: مدت اعتبار کارت ملی‌های هوشمند همچون گذشته 7 سال است و اکنون با اینکه روند صدور کارت ملی‌های هوشمند کند است، ولی تمام تلاشمان بر این است که هر چه سریع‌تر به دست ثبت‌نام‌کنندگان برسد.

وی در پاسخ به اینکه ممکن است با پایان اعتبار 7 ساله کارت ملی‌های هوشمند بازهم برای صدور با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: این اتفاق نخواهد افتاد و ما اکنون در بدنه کارت ملی هوشمند مشکلاتی داریم و ما به دلیل اینکه ممکن است ظاهر افراد تغییر کند این مدت اعتبار را قرار دادیم.

طبق گفته‌های سخنگوی سازمان ثبت احوال اگر دلیل قرار دادن مدت اعتبار برای کارت ملی‌های هوشمند این باشد، پس چرا شناسنامه افراد که نشان از هویت آن‌ها دارد فاقد اعتبار است؟ شاید می‌توان گفت وجود اعتبار برای کارت ملی‌های هوشمند تمدید و تعویض آن‌ها به نوعی منبع درآمد برای دولت باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها