کد خبر: 328108
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۰۹:۴۳:۱۰
| |

سیدکمال سیدعلی، معاون سابق بانک مرکزی، بررسی کرد؛

آیا دولت امکان افزایش حقوق کارمندان را دارد؟

سیدکمال سیدعلی، معاون سابق بانک مرکزی، بر این عقیده است که دولت امکان افزایش حقوق ها را دارد و حتی با این اقدام مشکلات طبقه متوسط جامعه نیز حل خواهد شد.

آیا دولت امکان افزایش حقوق کارمندان را دارد؟
کد خبر: 328108
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۰۹:۴۳:۱۰

اعتمادآنلاین| تک نرخی شدن ارز از همان زمانی که قیمت دلار به یکباره افزایش پیدا کرد و دولت ارز دولتی را با قیمت 4200 تومان در نظر گرفت، بیشتر مورد بحث قرار گرفته و می‌گیرد. بسیاری از وارد کنندگان خواهان دریافت ارز دولتی 4200 تومانی هستند و معتقدند کالاهایی که وارد می‌کنند به دلیل اساسی بودن، به این ارز نیاز دارند.

بسیاری از کارشناسان اما بر این عقیده هستند که اگر دولت اقدام به تک نرخی کردن ارز کند و به عبارتی دیگر ارز نیمایی و ارز دولتی را به هم نزدیک کند، تلاطم موجود در بازار تا حد زیادی فروکش می‌کند.

سیدکمال سید علی معاون پیشین بانک مرکزی در مورد احتمال تک نرخی شدن ارز گفت: اقداماتی که در بانک مرکزی شروع شده به کاهش نرخ بازار آزاد انجامیده است. این نشان می‌دهد نرخ نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیک شده و هرچه این روند نزدیک‌تر شود ما از چند نرخی دور می‌شویم و به یکسان سازی نرخ ارز نزدیک خواهیم شد.

سید علی افزود: فاصله‌ای که اکنون بین این دو نرخ وجود دارد به دلیل هزینه کارمزد نقل و انتقالات است.

او در مورد احتمال حذف ارز دولتی 4200 تومانی گفت: به نظرم باید این نرخ حذف شود، ولی دولت معتقد است مشکلات اقشار آسیب پذیر در صورت حذف این ارز بیشتر می‌شود.

معاون اسبق بانک مرکزی ادامه داد: به نظرم باید این وجوه غیر مستقیم به اقشار آسیب پذیر پرداخت شود. اکنون کالا‌های اساسی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شوند به همه اقشار با قیمت پایین تخصیص داده می‌شود، در صورتی که این سوبسید‌ها باید به اقشار آسیب پذیر برسد.

سیدعلی با بیان اینکه این مشکل در مورد یارانه هم صدق می‌کند، تصریح کرد: دولت یارانه را به همه می‌دهد و سوبسید سوخت نیز به همه تعلق میگیرد در حالی که با حذف این سوبسید وجوه به دست آمده می‌تواند با افزایش حقوق یا از طریق کمیته امداد و بهزیسیتی به اقشار آسیب پذیر تعلق بگیرد.

او در مورد اینکه طبقه متوسط بیش از سایر گروه‌ها از حذف ارز 4200 تومانی آسیب می‌بینند تا طبقه تحت پوشش کمیته امداد، گفت: بر این عقیده هستم که مشکل طبقه متوسط هم با افزایش حقوق حل می‌شود.

این کارشناس بازار ارز، در مورد اینکه تا چه حد امکان افزایش حقوق وجود دارد؟ گفت: دولت این امکان برای افزایش را خواهد داشت. اگر همین کالا‌های اساسی با ارز نیمایی به فروش برسد سود هنگفتی نصیب دولت خواهد شد که دولت می‌تواند از محل آن برای افزایش حقوق طبقه متوسط و پایین جامعه اقدام کند. 10 -12 میلیارد دلار کالا‌های اساسی ما امروز با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود که اگر با قیمت نیمایی توزیع شود می‌توان از محل آن افزایش حقوق را رقم زد.

منبع: جامعه ایرانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها