رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست بیان کرد:

آلایندگی بیش از حد خودروهای دیزلی/ تحریم، مانع نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست با اشاره به آلایندگی بیش از حد خودروهای دیزلی گفت: با وجود مخالفت جدی سازمان محیط زیست یکی از خودروسازان به دنبال تولید خودروهای دیزلی است.

آلایندگی بیش از حد خودروهای دیزلی/ تحریم، مانع نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی
کد خبر: 328259
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۱۳:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مهدی میرزایی رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست در نشست خبری معاونت انسانی که پیش از ظهر امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد، با انتقاد از اینکه به ازای تولید خودروی تولید داخلی هیچ اسقاطی صورت نمی‌گیرد و مصوبه قبلی در این خصوص که مربوط به سال 92 بوده است هم رعایت نمی‌شود، گفت: براساس ماده 11 آیین‌نامه فنی گفته شده که شماره گذاری موتورسیکلت‌ها منوط به اسقاط یک دستگاه موتور سیکلت است.

وی افزود: براساس ماده 12 این ایین نامه تولیدکننده موتورسیکلت ملزم بود که 10 درصد از سبد محصولات سه ماهه خود را به تولید موتورسیکلت‌های برقی اختصاص دهند.

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه افزایش ناگهانی قیمت خودروها منجر به افزایش گواهی اسقاط نشده و این مساله باعث کاهش رغبت دارندگان خودروهای فرسوده به اسقاط شده است، گفت: بیش از 33 درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است، این در حالی است که براساس تحقیقات، خودرو اسقاط 20 _ 25 درصد آلودگی‌شان نسبت به دیگر خودروها بیشتر است.

وی افزود: مصرف سوخت این خودروها 2.5 برابر خودروهای سالم است.

میرزایی خاطر نشان کرد: عمده آلایندگی ما ناشی از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری است و در این زمینه با ستاد اجرایی فرمان امام رایزنی شده است اما جلسات بی نتیجه مانده است.

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه دستورالعمل جامعی در خصوص نحوه اسقاط موتورسیکلت‌ها نوشته شده و به وزرات کشور و دولت ارایه شده است و هنوز دولت این دستورات را بررسی نکرده است، گفت: با ارزش گواهی اسقاط می‌توان تا حدودی این مساله را حل کرد.

وی عدم پایبندی وزارت صمت به قوانین هوای پاک در رابطه اسقاط موتورسیکلت‌ها را چالش جدی مساله اسقاط دانست و ابراز داشت: طبق بند 2 _3 مصوبه سال 93 استفاده از فیلتر دوده و شماره گذاری خودروهای دیزلی منوط به نصب آن شده است، و از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه توزیع سوخت بنزین یورو 4 لازم الاجراست ، همچنین وزارت نفت موظف به توزیع سوخت نفت_ گاز یورو 4 اقدام کند.

وی افزود: به همین منظور باید نقشه توزیع این جایگاه در اختیار وزارت راه گرفته تا در اختیار خودروی سنگین قرار گیرد تا بر این اساس خودروهای سنگین مجهز به فیلتر امکان سوختگیری در این جایگاه‌ها فراهم شود.

میرزایی با اشاره به تردد آمار آلودگی خودروهای دیزلی در شهر تهران گفت: درصد انتشار اولیه ذرات معلق از کل منابع آلاینده شهر تهران 5607 درصد است، بنابراین ذرات معلق که بیشترین تاثیر بر آلودگی را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم امکان نوسازی و خرید ناوگان نو، برای سیستم حمل و نقل عمومی فراهم نیست.

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه 27 میلیون لیتر سوخت دیزل یورو 4 در 400 جایگاه در کلانشهرها و راههای مواصلاتی مصرف می‌شود، اظهار داشت: عدم اجرای بندهای مصوبه سال 93 درخصوص دستگاههای اجرایی برای مقابله موثر با آلودگی هوا، بودجه مربوط به فیلتر دوده از سال 98 از ردیف اعتبار شورای شهر تهران حذف شد.

وی افزود: تولید خودروهای دیزلی در داخل کشور از سوی یکی از خودروسازان پیشنهاد شده و ما به صورت جدی مخالف آن هستیم حتی دانشگاه تهران هم به عنوان متولی کنسرسیوم‌های دانشگاههای برتر کشور در حوزه مسائل زیست محیطی با این مساله مخالفت کرده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم مخالفت ما اما خودروسازان در حال رایزنی هستند.

میرزایی با تأکید بر اینکه تولید خودروهای دیزلی اثرات جبران ناپذیری برای سلامت مردم دارد، تجارت آلایندگی را توسط خودروهای آلاینده دیزل تاسف بار خواند.

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: از آنجایی که قانون سن فرسودگی خودروهای دیزلی را 20 سال برآورد کرده است، اگر تولید این خودروها اجرایی شود دیگر نمی‌توانیم جلوی این بدعت را بگیریم.

وی با بیان اینکه معاینه فنی یکی از عوامل موثر بهبود کیفیت هوا در سال گذشته بوده است، گفت: عدم اجرای حدود مجاز جدید معاینه فنی، عدم جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در کلانشهرها بجز تهران از سوی پلیس، عدم ایجاد دسترسی مناسب سازمان محیط زیست به اطلاعات سیمفا و عدم تخصیص بودجه حاصل از درآمد قانون هوای پاک به سازمان محیط زیست از چالش های جدی اجرای قانون هوای پاک است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها