آمریکا چین را به دستکاری عمدی ارز خود متهم کرد

وزارت خزانه‌دای آمریکا با انتقاد شدید از چین، این کشور را به دستکاری ارز و تشدید جنگ تجاری پکن و واشنگتن متهم کرد.

آمریکا چین را به دستکاری عمدی ارز خود متهم کرد
کد خبر: 328274
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۱۳:۵۸:۲۷

اعتمادآنلاین| روز گذشته (دوشنبه) یک روز پس از آنکه بانک مرکزی چین اجازه داد ارزش یوان، واحد پول این کشور، برای بار دیگر در برابر دلار سقوط کند، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، پکن را به دستکاری ارز و تشدید جنگ تجاری متهم کرد.

در واکنش به این اقدام پکن، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «منوچین تحت نظارت ترامپ، به این نتیجه رسیده است که چین یک دستکاری‌کننده ارز است. به همین دلیل منوچین با صندوق بین‌المللی پول همکاری خواهد کرد تا منافع رقابت ناعادلانه‌ای که پکن با اقدام اخیرش کسب می‌کند، از میان برود».

ترامپ مدت‌هاست که برچسب دستکاری ارز را به چین می‌زند و آن را متهم به کاهش ارزش پول خود به منظور به دست آوردن سود ناعادلانه در تجارت می‌کند. این مسئله ممکن است پکن را مستعد مجازات‌های بین‌المللی کند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در توئیتی نوشت: «چین همیشه با دستکاری ارزش پول خود به دنبال ربودن تجارت و کارخانه‌ها و آسیب رساندن به فرصت‌های شغلی ما بوده و این باعث بی‌ارزش شدن ارزش دستمزد کارگران و آسیب رساندن به بهای تولید کشاورزان ما شده است، این اتفاق دیگر نمی‌افتد».

این اظهارات ترامپ و وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از آن صورت گرفت که روز گذشته نرخ تبدیل یوان به دلار 7 به یک شد. این اقدام بانک مرکزی پکن در مقابل اعلام تعرفه‌های جدید بر کالا‌های چینی از سوی ترامپ که قرار است از اول سپتامبر اعمال شود صورت گرفت.

مقامات بازار سهام آمریکا نیز امروز اعلام کردند پس از کاهش ارزش یوان در برابر دلار، یک‌شبه از دوشنبه تا صبح سه‌شنبه ضرر سنگینی به این بازار وارد شد. کاهش ارزش یوان قیمت نسبی کالا‌های چینی خریداری شده در خارج از این کشور را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود کالا‌های آمریکایی در برابر آن‌ها نسبتا گران‌تر به خریداران خارجی عرضه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها