کد خبر: 328368
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۱۹:۳۳:۰۰
| |

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت و مجلس برای حرکت‌های جدی‌تر در اقتصاد مهیا هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم بیش از هر زمان دیگری به عملکرد بانک مرکزی اعتماد پیدا کرده‌اند، گفت که مسئولین، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مجلس برای حرکت‌های جدی‌تر در اقتصاد مهیا هستند.

دولت و مجلس برای حرکت‌های جدی‌تر در اقتصاد مهیا هستند
کد خبر: 328368
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۱۹:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس حضرتی در پایان جلسه عصر امروز سه شنبه کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی موضوع حذف چهار صفر از پول ملی گفت: مصوبه اخیر هیات دولت درباره حذف چهار صفر انعکاس وسیعی در جامعه پیدا کرد و با نظرات مختلف مردم و کارشناسان مواجه شد اما دولت توضیح کافی در این باره نداده بود و تنها سخنگوی دولت مواردی را در تشریح لایحه مصوبه هیات دولت عنوان کرد.

بنابراین ما از رئیس کل بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی خواستیم با حضور در جلسه کمیسیون دلایل و مبانی و ضرورت این تصمیم را توضیح دهند تا موضوع را به بحث بگذاریم.

وی اضافه کرد:‌ در این جلسه نیز توضیح مفصلی ارائه شد. برخی کارشناسان نظر مثبت و برخی نظر منفی داشتند. دلایل عمده مخالفین هم زمان و شرایط انجام این کار بود.

در این باره آقای همتی به طور مفصل صحبت کرد و گفت که همیشه شوک تورمی وجود داشته مثلا در دولت آقای هاشمی تا 47 درصد و در دولت احمدی نژاد تا 46 درصد شوک تورمی داشتیم و الان هم شرایط به همین شکل است. لذا هر وقت بخواهیم این کار را شروع کنیم این مشکل وجود دارد.

حضرتی با بیان اینکه بانک مرکزی ذی‌صلاح‌ترین مرجع برای اظهار نظر درباره ارزش پول ملی است، یادآور شد: قرار است جلسات دیگری در کمیسیون اقتصادی برای بررسی حذف چهار صفر برگزار شود تا عواقب، چشم اندازها و اثرات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ملت ایران و فعالان اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به عملکرد بانک مرکزی اعتماد دارند، گفت: سیاست‌های یک سال گذشته بانک مرکزی بسیار دقیق بوده و نشانه موفقیت آن هم کنترل نرخ ارز است. بانک مرکزی توانست در یک سال گذشته ثبات را به بازار ارز برگرداند.

علی رغم اظهارنظرهایی که توسط ترامپ صورت می‌گیرد یا تحرکات خلیج فارس، بانک مرکزی در کنترل دلار و حتی کاهش قیمت آن موفق بوده است. در حالیکه در سال گذشته زمانی که ترامپ می‌گفت بنا دارم از برجام بیرون بیایم التهابی در بازار ارز ایجاد می‌شد اما الان شرایط مناسب‌تر است زیرا این اعتماد به بانک مرکزی ایجاد شده است.

حضرتی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها در تلاشند تا تورم به سمت کاهندگی پیش برود، افزود: طی سه ماه گذشته تورم کاهنده بوده و از 5.6 در خرداد به 2.3 در اواخر تیر رسیده است. البته تورم بالاست ولی سرعت رشد آن پایین آمده است. ما معتقدیم حذف چهار صفر به موضوع رکود ناترازی بانک‌ها و برخی اقدامات دیگری که برای حل آنها نیز تلاش شده ربطی ندارد.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی مسئولین، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مجلس برای حرکت‌های جدی‌تر در اقتصاد مهیا هستند و باید این رفرم‌ها را انجام دهیم. زیرا اگر الان این کار را نکنیم دو سال دیگر هم می‌گوییم شرایط مناسب نیست. به هر حال باید در یک زمان این تصمیم را بگیریم.


منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها