تهدیدی که می تواند قیمت نفت را تا 10 دلار در هر بشکه پایین ببرد

اگر قرار باشد بنزین با خودروهای الکتریکی و انرژی های تجدید پذیر در طولانی مدت رقابت کند، قیمت آن باید حدود 9 تا 10 دلار در هر بشکه باشد.

تهدیدی که می تواند قیمت نفت را تا 10 دلار در هر بشکه پایین ببرد
کد خبر: 328431
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۶ ۰۹:۰۴:۲۳

اعتمادآنلاین| اگر قرار باشد بنزین با خودروهای الکتریکی و انرژی های تجدید پذیر در طولانی مدت رقابت کند، قیمت آن باید حدود 9 تا 10 دلار در هر بشکه باشد.

شرکت مدیریت سرمایه بی ان پی پاریباس این نتیجه‌گیری را طی یک گزارش جدید اعلام کرد و هشدار داد نفت خام با یک تهدید وجودی و احتمالا مرگبار از طرف انرژی های تجدید پذیر و خودروهای الکتریکی مواجه است.

یک مشکل حیاتی در مورد نفت خام وجود دارد که باعث افول آن می شود. مارکو لویس سرپرست تحقیقات پاریباس گفت که نفت نسبت به سرمایه ای که هزینه آن می شود، بازدهی انرژی کمی دارد. به عبارت دیگر، وقتی یک دلار را هزینه اشکال مختلف انرژی میکنیم، چه مقدار انرژی مفید از هر کدام به دست می آید؟

موسسه پاریباس تخمین می زند برای یک مقدار مشخص سرمایه گذاری، پروژه های جدید بادی و خورشیدی به همراه خودروهای الکتریکی 6 تا 7 برابر انرژی مفید بیشتری روی چرخ ها نسبت به خودروهای بنزین سوز تولید می کنند.

با توجه به این نتیجه گیری، قیمت تمام شده بلند مدت برای نفت باید حدود 9 تا 10 دلار در هر بشکه باشد تا بتواند با انرژی های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی رقابت کند. به همین ترتیب قیمت دیزل در طولانی مدت باید 17 تا 19 دلار ده داشته باشد.

نفت می‌تواند حجم عظیمی از انرژی را تولید کند چون تولید آن بسیار بالاست و زنجیره عرضه جهانی آن بزرگ است که استفاده از آن را راحت تر می سازد.

ولی برای یک دوره 25 ساله، استفاده از انرژی های باد و خورشید بسیار ارزانتر است. نفت نمی‌تواند با انرژی های تجدید پذیر از نظر اقتصادی بودن رقابت کند. حتی وقتی هزینه ایجاد زیرساخت های لازم برای راه اندازی یک شبکه از خودروهای الکتریکی را در نظر بگیریم، باز هم انرژی های تجدیدپذیر بر نفت برتری خواهند داشت.

به بیان ساده تر، دنیا نیاز دارد برای بیست و پنج سال آینده، 25 تریلیون دلار برای نیاز به بنزین هزینه کند. در حالی که تخمین زده می شود هزینه پروژه های جدید انرژی های تجدیدپذیر برای تامین نیازهای حمل و نقلی که بنزین در 2018 برطرف کرد ،برای هر سال طی 25 سال آینده تنها 4.6 تا 5.2 تریلیون دلار باشد.

موسسه پاریباس ادعا می کند انرژی های تجدیدپذیر به همراه خودروهای الکتریکی به راحتی حتی بدون محاسبه تغییرات محیط زیستی که سوخت های فسیلی ایجاد می کنند، نسبت به آنها برتری دارند. انرژی های تجدید پذیر به صرفه تر هستند. پس از اضافه کردن هزینه درمان به خاطر آلودگی هوا و تغییرات جوی و سایر هزینه های اجتماعی، برتری این انرژی ها آشکارتر هم می‌شود.

صنعت نفت تا حالا در تاریخ خود با این تهدید از طرف انرژی تجدیدپذیر برق در خودروهای الکتریکی مواجه نشده بود.

چند دلیل برای عقب ماندن نفت از انرژی های تجدید پذیر وجود دارد: اول هزینه نهایی انرژی های تجدیدپذیر در کوتاه مدت تقریبا صفر است چون انرژی تولید شده توسط خورشید و باد رایگان است. دوم، انرژی های تجدید پذیر برای محیط زیست منفعت دارند. سوم، انتتقال برق راحت تر از سوخت‌های مایع است. چهارم اینکه انرژی های تجدید پذیر به راحتی می توانند جایگزین 40 درصد از تقاضای نفت جهان شوند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها