کد خبر: 328570
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۵:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

پایان گزارش‌دهی دولت به مجلس

طبق ماده 235 آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید مردادماه گزارش سالانه به مجلس ارائه کند، اما دولت با ارائه این گزارش مخالف بود و به رهبر انقلاب نامه نوشت. در نهایت این اختلاف به هیات حل اختلاف قوا ارجاع داده و بررسی شد که به گفته امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، این اختلاف حل‌ شده است.

پایان گزارش‌دهی دولت به مجلس
کد خبر: 328570
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۵:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تیرماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس با طرح الحاق موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند که مردادماه هر سال گزارشی به مجلس ارائه دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، بر اساس این قانون: «رئیس‌جمهوری و هر یک از وزرا موظف هستند در مردادماه هر سال بر اساس برنامه‌های ارائه‌شده در زمان تشکیل دولت و اخذ رای اعتماد وزرا، اسناد و قوانین بالادستی و شاخص‌های عملکردی متناسب با حوزه وظایف خود، گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده را به‌ صورت کمی و مقایسه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند. گزارش مذکور پس از اعلام وصول، ظرف مدت 48 ساعت چاپ می‌شود و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و همزمان توسط رئیس مجلس مطابق با ماده 145 آیین‌نامه داخلی برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های ذی‌ربط، معاونت نظارت و مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع می‌شود. کمیسیون اصلی موظف است پس از وصول گزارش‌ها نسبت به بررسی و جمع‌بندی آن اقدام و ظرف مدت یک ماه گزارش نهایی را به هیات‌رئیسه ارائه کند، تا خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.»

اگرچه طبق قانون، دولت مکلف به ارائه گزارش عملکرد خود به مجلس است، اما دولت با این قانون مخالفت کرد و این موضوع انتقاد نمایندگان را مجلس را در پی داشت. در نهایت کار به‌ جایی رسید که حسن روحانی رئیس‌جمهوری طبق آنچه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام کرد، نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته و عنوان کرده گزارش‌دهی سالانه به مجلس ایراد دارد که این موضوع به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داده‌ شده تا در آنجا رسیدگی شود.

این در حالی است که علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به نامه رئیس‌جمهور به رهبری، برای ارجاع این قانون به شورای حل اختلاف قوا، گفته است: رئیس‌جمهور می‌گوید قانونی که مجلس تصویب کرده خلاف قانون اساسی است، چون مجلس هر سال می‌خواهـد رای اعتمـاد را تجدید کند، در حالی که این قانون به تایید شورای نگهبان رسیده است.

مطهری وقت‌گیر بودن اجرای این قانون را علت ارسال نامه دولت به رهبری و ارجاع به شورای حل اختلاف قوا می‌داند و تاکید کرده از آنجا که ارائه گزارش دولت به مجلس قانون شده است، حتی اگر قبول هم نداشته باشند، بهتر است انجام شود.

علی ربیعی سخنگوی دولت اما تغییرات آیین‌نامه مجلس و الزام رئیس‌جمهوری و وزرا به ارائه گزارش سالانه به مجلس را به معنای رای اعتماد سالانه دانست و به همین دلیل با ارائه این گزارش مخالفت کرد.

تعامل کمرنگ دولت با مجلس

به وجود آمدن اختلاف بر سر ارسال گزارش دولت به مجلس و ارسال نامه رئیس‌جمهور به رهبر انقلاب بیش از هر چیزی نشان از تعامل ضعیف دولت دوازدهم با مجلس دهم دارد که بارها، از جمله در سوال مجلس از رئیس‌جمهور، شاهد آن بوده‌ایم.

هرچند حسن روحانی می‌توانست از تریبون مجلس شورای اسلامی برای بیان مشکلات دولت و کشور استفاده کند، اما همچون رفتاری که طی 6 سال اخیر نشان داده، از ارتباط موثر با نمایندگان مجلس و مردم سر باز زد.

یکی از انتقادات نمایندگان مجلس به ارتباط شخص رئیس‌جمهور با نمایندگان برمی‌گردد. نمایندگان مجلس که در دولت‌های گذشته می‌توانستند به‌ صورت انفرادی و گروهی با رؤسای جمهور جلسه برگزار کنند، در دولت روحانی چنین فضایی نداشتند.

دولت به مجلس گزارش نمی‌دهد

اختلاف دولت و مجلس برای ارائه گزارش یک‌ساله حل‌ شده است؛ این خبری است که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، بعد از جلسه روز چهارشنبه هیات دولت داد.

او تاکید کرده است: اختلاف دولت و مجلس برای ارائه گزارش یک‌ساله در مردادماه با نظر هیات عالی حل اختلاف قوا و ابلاغ رهبری حل شد.

امیری درباره چگونگی حل مشکل توضیحات بیشتری ارائه نکرده و تنها به این جمله بسنده کرده است که وقتی نمایندگان به مجلس بازگردند در این زمینه توضیح می‌دهند؛ مشکل و اختلاف حل‌ شده، البته دولت همواره پاسخگوی مجلس بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها