رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری خبر داد:

افزایش مهاجرت پرستاران از کشور

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه هر روز خیل مهاجرت پرستاران از کشور زیادتر می‌شود، گفت: دنیا به 7 میلیون و 500 هزار پرستار و کشورمان به 150 هزار پرستار نیاز دارد.

افزایش مهاجرت پرستاران از کشور
کد خبر: 328591
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۶ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اصغر دالوندی رئیس کل سازمان نظام پرستاری امروز در مراسم روز خبرنگار با تبریک این روز به جامعه خبرنگاران به فعالیت دوره چهارم سازمان نظام پرستاری اشاره کرد و اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت کم حاشیه‌ترین و شفاف‌ترین دوره انتخابات را برگزار کردیم و انتخابات شورای عالی سازمان نظام پرستاری نیز در بیستم مهرماه برگزار می‌شود و از 22 تا 28 مرداد ماه نیز زمان ثبت‌نام داوطلبان برای شورای عالی است.

وی با بیان اینکه چند موضوع مهم در دستور کار فعالیت‌های سازمان نظام پرستاری قرار گرفته است، ادامه داد: دوره‌های کمک پرستاری ایجاد شد که بیشترین وقت شورای عالی نظام پرستاری را گرفت و در نهایت با توافقی که با معاونت پرستاری وزارت بهداشت داشتیم توانستیم شرح وظایف آنها را بدست آ‌ورده و عنوان کمک بهیاری/ بهیاری را از آن دوره‌ها حذف کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم در این دوره، مربوط به پرستاری بیمارستانی است. افرادی فکر می‌کردند که حضور داشته باشند و می‌توانند در هر مرکزی نیاز اولیه را داشته باشد بتوانند پرستار تربیت کنند؛ در حالی که ما 180 دانشکده پرستاری و 60 هزار دانشجوی پرستاری داریم.

دالوندی اضافه کرد: با توجه به چنین شرایطی سازمان نظام پرستاری به میدان آمده و مقابل آ‌نها ایستادیم و استدلال‌هایی بیان کردیم؛ در نتیجه با معیارهایی که ما گذاشتیم اعلام کردیم که اگر قرار است چنین اتفاقی بیفتد، باید این معیارها رعایت شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه محور کار پرستاری مراقبت سلامت است، یادآور شد: رشته‌هایی از جمله مراقبت سلامت ایجاد شد که موجی از اعتراضات را در برداشت و فعلا قول دادند که در مهرماهدر این رشته دانشجو پذیرش نکنند.

دالوندی با تاکید بر اینکه ما تمرکزمان بر مراقبت و اینکه بیمار زودتر تحت مراقبت قرار گیرد است،‌گفت: موضوع تغییر قانون سازمان نظام پرستاری مطرح است؛ سازمان در همه شرح وظایف‌اش بیشتر شرح وظایف مشورتی دارد و یکی از بحث‌های شورای عالی نظام پرستاری تغییر قانون نظام پرستاری است.

وی با تاکید بر پیشگیری از ورود نیروهای غیرحرفه‌ای به پرستاری، بیان داشت: بحث پرستاری جامع نگر برجسته شده و در بحث خدمات در منزل و آسایشگاه‌ها پرستاران باید از کفایت لازم برخوردار باشند و هرکس نتواند وارد این شغل شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تغییر سازمان نظام پرستاری در مرکز پژوهش‌های مجلس قرار دارد و تلاش می‌کنیم تا موضوع تغییر قانون تا آخر امسال به صحن علنی مجلس آورده شود، خاطرنشان کرد: سازمان نظام پرستاری در این دوره از جهت سلامت مالی بیشترین حرکت را داشته است، ایجاد سازمان نظارت بر عملکرد مالی از جمله کارها در این خصوص است و تلاش می‌کنیم تمام هیات مدیره‌های سراسر کشور عملکرد مالی خود را به سازمان ارائه دهند و این یکی از کارهای اساسی است.

دالوندی با اشاره به تغییرات در معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، افزود: ما توانستیم با کمک مجمع انجمن‌های پرستاری کشور جایگاه معاونت را که پرستاری بود و همیشه مورد اعتراض سایر گروه‌های پزشکی قرار داشت با ایجاد پسوند مراقبت به شکل موضوعی درآوریم؛ یعنی معاونت مراقبت سلامت ایجاد شد که این کار باعث تثبیت معاونت پرستاری می‌شود و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: پس از اجرای طرح تحول سلامت و بحث کارانه این موضوع همه را دستخوش مشکل کرد و باعث شد بین جامعه پزشکی نیز اختلاف بیفتد و نوعی عدم هماهنگی و نارضایتی در نظام سلامت ایجاد شد که این برخاسته از شیوه کارانه‌ها بوده است.

دالوندی تاکید کرد: با توجه به وجود مشکلات در جامعه، پرستاران یکی از گروه‌های هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند؛‌برای نمونه پرستار از سوی همراه بیمار و حتی برخی پزشکان مورد اهانت قرار می‌گیرد؛ در نتیجه ما هرگونه خشونت علیه پرستاران را محکوم می‌کنیم و مردم باید بدانند پرستار به جای دو یا سه نیرو کار انجام می‌دهد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه نگاه علمی و حرفه‌ای به پرستار را در کنار نگاه صنفی در سازمان نظام پرستاری نهادینه کرده‌ایم، متذکر شد: طراحی دوره‌های بیشتر و همکاری بین بخشی با سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی، هلال‌احمر، شهرداری نتیجه این فعالیت بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دیگر سازمان نظام پرستاری افزود: یکی از تلاش‌‌هایی که در این دوره صورت گرفت برگزاری اولین رویداد کارآفرینی در مراقبت بود که پیامد آن نیز موضوع پرستار مکمل است که برگزار خواهیم کرد ضمن اینکه اولین شتاب‌دهنده مراقبت نیز آغاز به کار کرده است.

دالوندی با اشاره به رویکرد بیمارمداری و بیمارستان‌مداری در حوزه سلامت افزود: ما به دنبال این هستیم که به 60 هزار دانشجوی پرستاری امید دهیم؛ البته این موضوع را باید گفت که اگر پرستار ما 250 دلار حقوق می‌گیرد در کشورهای عربی این میزان 2500 دلار است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با انتقاد از پرداخت کم به پرستاران، ابراز داشت: دنیا به 7 میلیون و 500 هزار پرستار نیاز داشته و کشورمان نیز به 150 هزار پرستار نیاز دارد.

وی با انتقاد از محدودیت در فعالیت پرستاران در نظام سلامت، افزود: بنده به عنوان کسی که دکترای پرستاری دارم نمی‌توانم به بیمارم دارو بدهم اما در همین سیستم یک بهورز می‌تواند تا 47 قلم دارو به بیمار بدهد؛‌ ضمن اینکه با توجه به شرایط اقتصادی به صرفه خواهد بود که از نیروی پرستاری استفاده بهتری کنیم و رویکرد دیگر ما توجه به موضوع حضور داوطلبانه پرستاران در حوادث مختلف مانند سیل اخیر است و جامعه پرستاری را به این حضور داوطلبانه توصیه می‌کنیم.

دالوندی با اشاره به روند مهاجرت پرستاران به کشورهای خارجی، یادآور شد: هر روز خیل مهاجرت پرستاران از کشور زیادتر می‌شود؛ چرا که پرستاران مورد اقبال کشورهای دیگر قرار دارند و بنده دلسوزانه از مسئولین می‌خواهم به پرستاران به صورت ویژه نگاه کنند؛ چرا که بازار کار آنها بین‌المللی است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به مشکلات مختلف در حوزه پرستاری، متذکر شد: از جمله موضوعاتی که باید حل شود قانون سختی کار پرستاران و بازنشستگی 20 روز برای پرستاران در بخش‌های دولتی، خصوصی، نیمه دولتی و خیریه است که باید جاری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه تامین سلامت مردم ما به سمت درمان مردم حرکت کنیم، گفت: نیاز داریم خدمات جامع نگر و مراقبت روزانه از سالمندان را مورد توجه قرار دهیم؛ ضمن اینکه باید پرستار مدرسه نیز مورد توجه قرار داشته باشد و سلامت را باید از مهدکودک‌ها شروع کرده و می‌توانیم بحث پرستاری از مدرسه را از این دوران آغاز کنیم و به سمت خانه حرکت دهیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها