کد خبر: 328593
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تفسیر هزارگانه یک آیین‌نامه بین‌المللی/ تعلیق خواهیم شد یا نه؟

طبق آیین‌نامه انضباطی فیفا: «در صورتی که باشگاهی محکومیت‌های مالی پرداخت‌نشده داشته باشد، تا زمان پرداخت تمامی بدهی، پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه بسته می‌ماند. این قانون شامل هر فرد یا نهادی است که نتواند پول یک طرف دیگر از جمله مربی، بازیکن، باشگاه یا فیفا را پرداخت کند.»

تفسیر هزارگانه یک آیین‌نامه بین‌المللی/ تعلیق خواهیم شد یا نه؟
کد خبر: 328593
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- آیین‌نامه انضباطی فیفا که بیش از یک ماه قبل در پاریس به تصویب شورای فیفا رسید، شامل قوانینی است که بر حقوق انسانی، تبعیض جنسیتی و همچنین فساد مالی تاکید ویژه دارد. تمام کشورهای عضو باید به 88 بند آیین‌نامه پایبند باشند و در صورت زیر پا گذاشتن هر یک از بندهای آن در خطر تعلیق قرار خواهند گرفت.

مدت‌هاست که وزارت ورزش بر تحویل 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تاکید می‌کند. در پروسه تحویل سرخابی‌ها یکی از اقدامات اصلی حسابرسی 2 باشگاه بود تا شرایط لازم برای واگذاری فراهم شود. سازمان حسابرسی رسمی به درخواست سازمان خصوصی‌سازی، به حسابرسی 2 تیم پرداخت تا روند امور تسهیل شود. نتیجه حسابرسی روشن شدن تجمیع بدهی‌های مالیاتی 2 باشگاه بود. وزارت ورزش در پی چاره‌ای برای این مشکل بود که قوانین انضباطی جدید فیفا رسانه‌ای شد.

طبق آیین‌نامه انضباطی فیفا: «در صورتی که باشگاهی محکومیت‌های مالی پرداخت‌نشده داشته باشد، تا زمان پرداخت تمامی بدهی، پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه بسته می‌ماند. این قانون شامل هر فرد یا نهادی است که نتواند پول یک طرف دیگر از جمله مربی، بازیکن، باشگاه یا فیفا را پرداخت کند.»

اخیراً کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران در اولتیماتومی به باشگاه‌ها اعلام کرد: «همان‌طور که پیش از این بارها اعلام شده و بر این موضوع تاکید داشته‌ایم، در راستای اجرای صحیح و بدون تبعیض قانون از مواضع اعلام‌شده عقب‌نشینی نخواهیم کرد و باشگاه‌ها ملزم به تصفیه بدهی‌های خود پیش از ثبت قرارداد جدید هستند.»

به گفته این کمیته تنها 2 باشگاه لیگ برتر هستند که بدهی مالی دارند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه فیفا به از بین بردن تبعیض جنسیتی و نژادی اشاره شده است. طبق بند 22 آیین‌نامه: «افرادی که مشمول این قانون می‌شوند نباید با فرد یا گروهی از مردم یا یک کشور به واسطه نژاد، رنگ پوست، ملیت، جنسیت، خاستگاه اجتماعی، معلولیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده دیگر، ثروت، محل تولد، گرایش جنسی یا هر دلیل دیگری تبعیض‌آمیز رفتار کنند. زیر پا گذاشتن این قوانین، به پرداخت جریمه 10 هزار فرانک سوئیس یا محرومیت از شرکت در کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال به مدت 2 سال یا در صورت تکرار به مدت پنج سال منجر خواهد شد.»

با در نظر گرفتن ممنوعیت 40 ساله ورود زنان به ورزشگاه، فوتبال ایران می‌تواند تحت تاثیر مستقیم این قانون باشد. داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «در لیگ داخلی استادیوم‌ها شرایط و پتانسیل حضور خانم‌ها را ندارند. همه استادیوم‌ها این آمادگی را ندارند که زنان بروند، اما بازی‌های ملی که در آزادی یا نقش جهان و از این قبیل برگزار شود، این شرایط را دارد. برای لیگ برتر باید جلو برویم و شرایط استادیوم‌ها آماده‌تر شود.»

وزیر ورزش پیشتر در جلسه‌ای با فراکسیون زنان مجلس گفته بود: «تمام زیرساخت‌های حضور زنان در ورزشگاه‌ها آماده است.»

احمدرضا براتی، رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال، پس از ترجمه تمام بندهای آیین‌نامه فیفا و داغ شدن بحث آن در رسانه‌ها اعلام کرد: «اگرچه سیاست ما در فدراسیون فوتبال، انطباق حداکثری با مقررات فیفاست، اما هیچ الزامی برای کپی کردن کلمه به کلمه مقررات فیفا وجود ندارد بلکه صرفاً در مورد برخی مواد خاص که در خود مقررات فیفا الزامی اعلام شده است، باید مقررات خود را با مقررات فیفا تطبیق دهیم.»

اظهارات ضدونقیض مسئولان موضوع را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

در بند 22 همچنین به توهین قومیتی اشاره شده است که بدون شک ورزشگاه‌های ایران در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌اند.

مساله خشونت در ورزشگاه‌ها یکی از بزرگ‌ترین معضلات فوتبال ایران به شمار می‌رود که به گفته مسئولان در حال حاضر موجب به تعویق افتادن برگزاری لیگ برتر هم شده است.

در بند 23 آیین‌نامه فیفا آمده است: «افرادی که مشمول این قانون می‌شوند، باید به شأن و منزلت انسانی دیگران احترام بگذارند. کسانی که مشمول این قانون می‌شوند نباید به واسطه توهین کلامی دیگران را تحریک کنند یا آنها را به انتقام و آزار جنسی تهدید کنند.»

زیر پا گذاشتن این قانون، به پرداخت جریمه 10 هزار فرانک سوئیس یا محرومیت 2 تا 10 سال از شرکت در کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال منجر می‌شود.

مسئولان فوتبال ایران تاکید می‌کنند که الزامی برای تطبیق کلمه به کلمه قوانین با آیین‌نامه بین‌المللی نیست، اما در عین حال در صورت لزوم رعایت قوانین فیفا، حتی در بازی‌های داخلی و در ارتباط با باشگاه‌ها، فوتبال ایران در خطر جدی تعلیق قرار دارد؛ به این معنی که هر کدام از این بندها می‌توانند جریمه مالی و حدود 2 سال تعلیق به همراه داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها