گزارش «اعتمادآنلاین» از دادگاه و حکم زندان هادی رضوی:

داماد وزیر کار چگونه راهی زندان شد؟/ از شرکت هلدینگ و سریال شهرزاد تا حبس 20 ساله

داماد وزیر کار، تهیه‌کننده سریال شهرزاد یا مدیر اقتصادی شرکت هلدینگ فاطمی؛ هادی رضوی با تمام این عناوین راهی زندان شد، آن هم با حکمی 20ساله، اما چطور پایش به زندان رسید؟

داماد وزیر کار چگونه راهی زندان شد؟/ از شرکت هلدینگ و سریال شهرزاد تا حبس 20 ساله
کد خبر: 328655
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۷ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ با آغاز بررسی پرونده متهمان به اختلاس در بانک سرمایه، نام هادی رضوی نیز در بین این افراد اعلام شد. بنا بر دادنامه منتشرشده، او در این پرونده به فروش اموال به مبلغ بالاتر از میزان واقعی و عدم بازپرداخت وام بانکی متهم است.

بنا بر دادنامه صادرشده و به نقل از قهرمانی، نماینده دادستان، هادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه، بدون تودیع وثیقه 107 میلیارد تومان از بانک سرمایه و 104 میلیارد تومان از بانک‌های دی، اقتصاد نوین، مسکن و تجارت دریافت کرده‌ است.

به گفته نماینده دادستان، متهم در یکی از موارد ملکی را با گرفتن وام از بانک سرمایه خریداری کرده، اما در صدد بوده با پرداخت رشوه به کارشناس قیمت‌گذاری، چهار برابر بیش از قیمت واقعی، آن را بابت تصفیه بدهی‌هایش به بانک بفروشد.


این اتهام‌ها در برابر پرونده کلان اقتصادی دیگر همچون پرونده بابک زنجانی، مه‌آفرید امیر خسروی، سلطان سکه، و حتی پرونده حسین هدایتی و فساد در پتروشیمی آن‌چنان کلان به نظر نمی‌رسد. اما دادگاه هادی رضوی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.


البته او تنها نیست و این پرونده متهمان دیگری همچون احسان دلاویز و محمد امامی نیز دارد.


اهمیت دادگاه هادی رضوی بیش از آنکه به حجم پرونده او و میزان فسادش مربوط باشد، به روابط خانوادگی هادی رضوی و نقش او در ساخت سریال شهرزاد بازمی‌گردد.


یکی دیگر از مواردی که اهمیت این دادگاه را افزایش داده، سن پایین متهم اصلی آن است. دادگاه رضوی از معدود دادگاه‌های مفاسد اقتصادی است که متهمان کلان دهه شصتی دارد. این دادگاه و چند دادگاه فساد اقتصادی دیگر که اخیراً برگزار شده، نشان می‌دهد پای دهه شصتی‌ها نیز به مفاسد کلان اقتصادی باز شده است.

رضوی از یک هلدینگ بزرگ تا سریال شهرزاد

سید محمدهادی رضوی فرزند سید سعید رضوی و داماد محمد شریعتمداری، وزیر کنونی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، است. او که تنها 35 سال دارد مدیریت شرکت هلدینگ فاطمی را بر عهده داشت. او همچنین پیشتر، فروش روغن (سوخت) کشتی به «شرکت ملی نفتکش ایران» و فروش روغن خودرو و گریس به «ایران خودرو» را به نمایندگی و واسطه‌گری از شرکت «نفت پارس» عهده‌دار بود.

گروه فاطمی در ساخت سریال پربیننده شهرزاد نیز نقش داشت. این گروه به تنهایی تهیه‌کننده سریال شهرزاد نبود، بلکه محمد امامی نیز در این پروژه به عنوان تهیه‌کننده حضور داشت.

رضوی و گروه فاطمی فقط در ساخت فصل اول سریال حضور پیدا کردند. آن زمان رضوی گفته بود این پروژه 12 میلیارد هزینه داشته است.


در ساخت فصل‌های دوم و سوم شهرزاد رضوی و امامی به اختلاف خوردند و رضوی از پروژه کنار رفت.


سریال شهرزاد که در قالب دی‌وی‌دی وارد شبکه نمایش خانگی شد و همزمان از طریق برخی سایت‌های اینترنتی نیز در دسترس قرار گرفت، به دلیل قصه عشق‌محور و حضور بازیگران مطرحی همچون علی نصیریان، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی توانست توجه تماشاگران را به خود جلب کند.


موفقیت سریال باعث شد پیش از پایان آن، سازندگانش اعلام کنند به زودی فیلمبرداری فصل دوم را آغاز خواهند کرد. اما ناگهان اعلام شد یکی از سرمایه‌گذاران سریال به نام محمد امامی به اتهام «ارتباط با فساد صندوق ذخیره فرهنگیان» بازداشت شده است. اتفاقی که باعث شد سایه فساد تا پایان بر سر این سریال سنگینی کند.

دادگاه‌های متهمان بانک سرمایه

اما ماجرای فساد مالی رضوی از پاییز سال گذشته آغاز شد. حوالی آبان‌ماه سال 97 ابتدا شایعات پراکنده شد و کم‌کم با اظهارنظر مناصب قضایی جنبه جدی به خود گرفت.

دادگاه رسیدگی به اتهام تعدادی از متهمان بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. نماینده دادستان در این جلسه اعلام کرد که متهم رضوی از طریق شرکت آینده‌سازان سه فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 60 میلیارد تومان، ره‌پویان کوثر یک فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 20 میلیارد تومان، شایگان تجارت آتیه سه فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 27 میلیارد و 500 میلیون تومان و مجموعاً با توجه به مراتب فوق، 107 میلیارد و 500 میلیون تومان از بانک سرمایه تسهیلات و ضمانت‌نامه دریافت کرده است.

روز 31 اردیبهشت در سومین جلسه دادگاه رضوی، این متهم از قاضی خواست تا رسانه‌ها را مجاب به رعایت عدالت کند: «آقای قاضی بنده یک گلایه دارم و آن هم این است که تمام حرف‌ها و صحبت‌های آقای قهرمانی (نماینده دادستان) در رسانه‌ها تیتر و منتشر می‌شود، اما تمامی ادله و حرف‌های من بایکوت خبری می‌شود. لذا خواهش می‌کنم رسانه‌ها حرف‌های من را پخش کنند. به جز سایت میزان و دو جای دیگر اکثر رسانه‌ها حرف‌های من را منعکس نمی‌کنند. جناب آقای قاضی لطفاً از رسانه‌ها بخواهید رعایت انصاف را داشته باشند و حرف‌های من را هم منعکس کنند.»

حکم هادی رضوی اعلام شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز هشتم مردادماه از صدور رای پرونده سید محمدهادی رضوی و احسان دلاویز (متهمان پرونده بانک سرمایه) خبر داد: در پرونده مهمی که در تهران مطرح بود هادی رضوی به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی به 20 سال حبس، رد مال و 74 ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: متهم دیگر این پرونده احسان دلاویز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به 10 سال حبس محکوم شده است.

رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران، روز 15 مرداد در این‌باره گفت: حکم هادی رضوی شب گذشته به اجرا درآمد و او بازداشت و به زندان منتقل شد.

داماد وزیر کار راهی زندان شد

در نهایت قاضی مسعودی مقام، رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه، در حاشیه یکی از جلسات دادگاه در روز 16 مرداد درباره دستگیری رضوی یکی از متهمان بانک سرمایه بیان کرد: بعد از صدور حکم، پرونده او به دادسرای جرائم اقتصادی ارجاع داده شد و صبح روز 14 مرداد دستور جلب هادی رضوی صادر و 15 مرداد توسط ضابطان دادگستری و اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روانه زندان شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها