کیوان کثیریان؛

آقای انتظامی چه بخواهد چه نخواهد در میان 10 نفر چهره موثر سال قرار گرفته است/هرکسی که در سینمای ایران نفس می‌کشد در معرض این رای گیری قرار خواهد داشت

کیوان کثیریان دبیر دومین جایزه آکادمی سینماسینما درباره انصراف حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی از نامزدی در بخش «چهره موثر سال» این رویداد، توضیحاتی ارائه کرد.

آقای انتظامی چه بخواهد چه نخواهد در میان 10 نفر چهره موثر سال قرار گرفته است/هرکسی که در سینمای ایران نفس می‌کشد در معرض این رای گیری قرار خواهد داشت
کد خبر: 328846
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۷ ۱۴:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته 15 مردادماه اسامی نامزدهای موثرترین چهره سینمایی سال 97 توسط دومین جایزه آکادمی سینماسیما معرفی شد که حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی یکی از همین نامزدها بود. در پی این موضوع برخی از رسانه‌های مجازی به انتقاد از این موضوع پرداختند و این رای گیری و این نامزدی را مخدوش خواندند.

حسین انتظامی ساعاتی پیش با انتشار نامه‌ای خطاب به دبیر این جایزه از حضور در میان این نامزدها انصراف داد.

در متن نامه انتظامی خطاب به کیوان کثیریان دبیر جایزه آکادمی سینما سینما آمده است: « ضمن تشکر از محبت جنابعالی و عزیزانی که این بنده را شایسته عنوانی افتخارآمیز دانسته‌اند ممنون می‌شوم نام مرا از فهرست چهره سال سینمای ایران حذف بفرمایید. مستحضرید که نهایت افتخار مدیران اجرایی، خدمتگزاری به ساحت فرهنگ و هنر و اهالی گرانقدر این اقلیم است.»

سازوکار انتخاب چهره موثر سال چگونه است؟

در پی این موضوع کیوان کثیریان دبیر دومین جایزه آکادمی سینماسینما درباره علت این انصراف گفت: ما روز گذشته اسامی 10 چهره اول سال 97 سینمای ایران را منتشر کردیم در واقع ساز و کار این جایزه به این گونه است که سال گذشته 170 نفر و امسال 207 نفر از روزنامه‌نگاران سینمایی و فعالان رسانه‌ای به ارایه نظر خود درباره چهره‌های موثر سال پرداختند به این صورت که هرکسی می‌توانست سه انتخاب با ذکر دلیل داشته باشد البته نه سال گذشته و نه امسال به رای دهندگان هیچ گزینه‌ای داده نشد تا از میان آن‌ها انتخاب کنند و هرکسی می‌توانست به کسی که دلش می‌خواهد با ذکر دلیل رای دهد و آن‌ها امکان ارایه اسامی سه چهره را داشتند. ما به گزینه اول هر فرد سه امتیاز، گزینه دوم دو امتیاز و گزینه سوم یک امتیاز دادیم به این ترتیب ما حدود هفتاد، هشتاد گزینه از سوی رای دهندگان داشتیم که اسامی آن‌ها را مرتب و 10 چهره اول را به عنوان نامزدهای این بخش معرفی کردیم.

سیستم آکادمی سینما سینما اساسا به این شکل نیست که کسی برای حضور در آن درخواست بدهد و بخواهد از آن انصراف بدهد در واقع هرکسی که در سینمای ایران نفس می‌کشد در معرض این رای گیری قرار خواهد داشت. ما از کسی اجازه نمی‌گیریم تا جمع روزنامه‌نگاران آنها را داوری کنندوی افزود: البته این اعلام نامزدها به این معنا نیست که بین آنها رای‌گیری می‌کنیم در واقع ده تای اول را بدون ترتیب و بر اساس حروف الفبا اعلام کردیم. در مراسم پایانی هم یکی از میان این ده نفر بر اساس میزان رای بالا انتخاب می‌شود و آن فرد تندیس خود را به عنوان موثرترین چهره سال سینمای ایران در سال 97 دریافت می‌کند.

کثیریان اظهار کرد: ما حتی در مقابل نام این 10 نفر اسم برخی از رای دهندگان را نوشتیم و گفتیم که انتخاب اول یا دومش بوده است؛ این کار را کردیم برای اینکه بگوییم رای گیری ما رای گیری کور نبوده است بلکه روزنامه نگاران دلایل خود را برای انتخاب آن شخص بیان کرده اند.

وی با بیان اینکه زمان رای گیری این جایزه و کار جمع بندی آرا به پایان رسیده است، عنوان کرد: ما امسال اسامی این 10 نفر را بر اساس حروف الفبا برای این اعلام کردیم که کار تعلیق بهتری داشته باشد ضمن اینکه ما برای روز پایانی تیزری آماده کرده‌ایم که در مقابل نام هر چهره، تعداد رای و امتیازی که آورده‌، اعلام می‌شود اما ظاهرا روز گذشته همزمان با این اعلام برخی از نامزدها در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، برای مثال برخی گفته بودند چرا نام آقای انتظامی در این بخش قرار دارد. این در حالی است که ما رای دادن را آزاد گذاشته و گزینه‌هایی را نیز مطرح نکرده بودیم که دوستان بر اساس آن انتخاب کنند و همه در ارایه آرای خود آزاد بودند اما گویا قرار گرفتن نام انتظامی موردپسند برخی نبوده و این امر را به موضوعاتی مانند مساله کاغذ ارتباط دادند.

با اعلام جزییات آرا شائبه‌ها برطرف می‌شود

دبیر این جایزه توضیح داد: طبیعتا وقتی در روز جشن آرا اعلام شود برخی از این شائبه‌ها برطرف می‌شود به هرحال رای آدم‌ها و امتیازها مشخص است و نشان می‌دهد هرکسی چند امتیاز دارد نکته ای که وجود دارد این است که صبح امروز آقای انتظامی برای من متن کوتاهی فرستادند و گفتند نام من را از میان نامزدها بیرون بیاورید.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که سیستم آکادمی سینما سینما اساسا به این شکل نیست که کسی برای حضور در آن درخواست بدهد و بخواهد از آن انصراف بدهد در واقع هرکسی که در سینمای ایران نفس می‌کشد در معرض این رای گیری قرار خواهد داشت. ما از کسی اجازه نمی‌گیریم تا جمع روزنامه‌نگاران آنها را داوری کنند. ضمن اینکه این جمع به کسی رای منفی نداده بلکه آرا مثبت بوده است و این موضوع نافی هیچ چیزی نیست. نامزدها هم اعلام شده اند و نمی‌شود اسمی را از میان آنها خط زد به این صورت که چه اقای انتظامی بخواهد چه نخواهد اسم او در این فهرست قرار دارد و رتبه اقای انتظامی هم در آن جدول 10 نفره مشخص است و عوض نمی‌شود یعنی عملا این درخواست کمی غیرممکن است البته می‌دانم که آقای انتظامی حق داشتند و شاید از ساز و کار این آکادمی مطلع نبودند. البته خیلی‌های دیگر هم مطلع نیستند و زمان می‌برد تا با ساز و کار آن آشنا شوند.

کثیریان مطرح کرد: آقای انتظامی این نامه را به من دادند و من قول دادم تا نامه را با توضیح خودم منتشر کنم منتها با این توضیحات که بین نامزدها انتخابی صورت نمی‌گیرد که کسی بخواهد از آن انصراف بدهد. آقای انتظامی چه بخواهد چه نخواهد در میان این 10 نفر قرار گرفته است. ما از تک تک دوستان که رای داده‌اند، به طور مکتوب رای گرفتیم و از آن‌ها اجازه خواستیم که رای و دلیل آنها را منتشر کنیم. چراکه از اول قصد ما این بود که آرا و دلایل افراد منتشر شود به همین ترتیب بخش کوچکی از آرا و دلایلشان را هم منتشر کردیم تا نشانه‌ای باشد برای اینکه آدم‌ها به طور مشخص رای داده‌اند و ما کاری نکردیم. من هم حق رایی برای خودم در هیچ بخشی قائل نشدم.

وی گفت: ما قطعا روز یکشنبه این آرا را منتشر می‌کنیم ضمن اینکه ما مثل بقیه نامزدها، فایلی را برای آقای انتظامی تعریف کردیم که تمام نظرهای دوستان با نامشان مشخص می‌شود. حتی نثری که دوستان به کار بردند در آن حفظ می‌شود. من فکر نمی‌کنم بشود از این شفاف‌تر موضوع را رقم زد. این توضیح را هم باید بدهم که این تصمیم برای الان نیست و از قبل گرفته شده است. حتی دیروز هم بخشی از نظرات دوستان را در کنار اسامی نامزدها منتشر کردیم.

کثیریان در پایان توضیح داد: فکر می‌کنم وقتی از کسی خوشمان نمی‌آید، منطقی نیست که اصرار کنیم بقیه هم از او خوششان نیاد و وقتی کسی در جدولی قرار گرفت سریع آن جدول را به این متهم کنیم که ساختگی است. من نه کاغذ از انتظامی می‌خواهم نه ارتباطمان شکل خاصی دارد که حالا برخی چنین چیزی را به ما نسبت بدهند البته برخی ایرادهای بنی اسراییلی می‌گیرند برای مثال گفتند چرا عکس ایشان وسط تصویر بوده در حالی که ما این اسامی را به ترتیب الفبا مرتب کردیم و به ترتیب رای مشخص نکرده‌ایم از همین رو به نظرم دوستان دچار سوتفاهم هستند شاید آنها در انتخاباتی شرکت کرده‌اند که دچار دستخوردگی شده و این موضوع را تعمیم می‌دهند اما انتخاب جایزه آکادمی سینماسینما انقدر شفاف است که ما اسم رای دهنگان و رتبه آنها را نیز اعلام می‌کنیم

منبع:‌ مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها