کد خبر: 328851
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۷ ۱۴:۵۹:۴۳
| |

خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها:

مناقصه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی امسال برگزار می‌شود

خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها، گفت: در سال جاری قصد تقویت و توسعه حفاظت از این منابع ارزشمند را داریم به نحوی که برای حفاظت کل دو میلیون و 70 هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی مناقصه برگزار می‌کنیم.

مناقصه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی امسال برگزار می‌شود
کد خبر: 328851
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۷ ۱۴:۵۹:۴۳

اعتمادآنلاین| خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها، در دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع‌طبیعی کشور در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه توسعه پوشش گیاهی برای حیات انسان و جامعه یک ضرورت است، گفت: منابع طبیعی بستر حیات و توسعه کشور است و استفاده عاقلانه از این منابع منجر به حیات و رفاه مناسب می‌شود، اما اگر صرفا جنبه‌های رفاهی را مدنظر قرار دهیم و حیات جامعه را در نظر نگیریم قطعاً برای زندگی نسل آینده که فرزندان عزیز کشورمان هستند مشکل ایجاد خواهیم کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در حفظ احیا و توسعه منابع طبیعی اظهار داشت: در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعتقاد جدی داریم هر کاری در عرصه بخواهیم انجام دهیم فقط با حضور فعال مردم میسر است و در حوزه منابع‌طبیعی نیز اگر به دنبال موفقیت و اثربخشی مطلوب هستیم باید حفاظت و نگهداری از عرصه‌های منابع طبیعی را به مردم بدهیم.

حفاظت از جنگل‌های هیرکانی تقویت می‌شود

آقایی گفت: تا سال گذشته برای یک میلیون و 50 هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی طرح حفاظت داشتیم اما در سال جاری قصد تقویت و توسعه حفاظت از این منابع ارزشمند را داریم به نحوی که برای حفاظت کل دو میلیون و 70 هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی مناقصه برگزار می‌کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه از 41 هزار هکتار شمشاد هیرکانی، 35 هزار هکتار خشک شده است، افزود: علیرغم اینکه سازمان‌های بین‌المللی رسما اعلام کرده‌اند که شمشاد از بین خواهد رفت، اما تمام تلاش خود را برای نجات این گونه هیرکانی بکار خواهیم بست و همه راهها از جمله قلمه‌گیری، محلول پاشی، تهیه و نگهداری بذر در شرایط متنوع را استفاده خواهیم کرد.

آقایی افزود: طی ماه‌های گذشته رویش‌های جدید در شمشادها را شاهد بوده‌ایم و این موضوع باعث امیدواری کارشناسان شاده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما با کشاورزی، معدن و تله کابین مخالف نیستیم اما با تخریب منابع‌طبیعی بواسطه بهره‌برداری غیر اصولی مخالفیم و اگر اخبار و اطلاعاتی در این خصوص برسد پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 27000 پرونده برای متخلفین حوزه منابع‌طبیعی تشکیل شده است از جدیت سازمان جنگل‌ها با متجاوزین و مخربین عرصه‌های منابع‌طبیعی خبر داد و گفت: ما فرد روستایی را که منابع‌طبیعی را تخریب می‌کند، زمین خوار نمی‌دانیم و معتقدیم نحوه برخورد با این قشر در مقایسه با افرادی که از شهر به روستا می‌آیند و به انحاء مختلف به اراضی ملی تجاوز می‌کنند باید متفاوت باشد.

بخش مرتع تقویت شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی، همچنین به گسترش اقدامات بیولوژیکی در مراتع کشور اشاره کرد و گفت: از سال گذشته اعتبارات حوزه مرتع افزایش قابل توجه داشته و تحرک خوبی در اقدامات اجرایی این بخش ایجاد شده است.

آقایی افزود: با اجرای عملیات‌های مختلف از جمله بذرپاشی و کپه‌کاری و به لطف بارش‌های الهی، پوشش گیاهی این عرصه‌ها تقویت شده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها