کد خبر: 328931
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تونس؛ هیاهوی انتخابات در فضای یک دموکراسی نوپا

دموکراسی نوپای تونس وارد چالش جدیدی شده است، بوته‌ای که می‌تواند عیار این دموکراسی را بعد از دوره‌های طولانی حکومت‌های مادام‌العمر به جهان نشان دهد.

تونس؛ هیاهوی انتخابات در فضای یک دموکراسی نوپا
کد خبر: 328931
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دموکراسی نوپای تونس وارد چالش جدیدی شده است، بوته‌ای که می‌تواند عیار این دموکراسی را بعد از دوره‌های طولانی حکومت‌های مادام‌العمر به جهان نشان دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین، در حالی که حرکت نهضت اسلامی تونس، عبدالفتاح مورو، اندیشمند و روحانی برجسته را به عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری و جانشینی قائد السبسی برگزیده است، در سوی دیگر این معادله، گروه‌های دیگر تونسی با اعلام برنامه‌ای جنجالی به دنبال رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری است که 15 سپتامبر آینده (24 شهریور) برگزار خواهد شد.

در این میان شخصیت‌های دیگری همچون نخست‌وزیران سابق و وزیر دفاع تونس نیز برای حضور در این ماراتن اعلام آمادگی کرده‌‌اند.

تونس که هشت سال پیش اولین جرقه قیام‌های مردمی را زد تا الهام‌بخش بهار عربی در بقیه جهان عرب شود، امروز بسیار آرام، مسالمت‌آمیز و قانونمند قدرت را در چارچوب قانون اساسی و انتخابات به بقیه کشورهای عربی منتقل می‌کند، تجربه‌ای که سه کشور دیگر عربی یعنی لیبی، الجزایر و سودان تا به امروز از انجام آن عاجز مانده‌اند تا بدون رئیس‌جمهور اداره شوند.

راشد الغنوشی، رهبر حرکت نهضت اسلامی تونس، در رابطه با نامزد این سازمان اسلام‌گرای قدرتمند برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو تاکید کرد: مورو با کسب 98 رای موافق و تنها سه رای ممتنع نامزد ما برای رقابت در این انتخابات است.

موروی 71ساله که جزو نظریه‌پردازان حرکت نهضت اسلامی تونس و جریان‌های اسلام‌گرای مغرب عربی محسوب می‌شود، رقبای سرسختی هم پیش روی خود می‌بیند.

«یوسف شاهد » ، نخست‌وزیر فعلی تونس، یکی از مهم‌ترین رقبای مورو محسوب می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، او که از سوی حزب «تحیا تونس» (زنده‌باد تونس) نامزد شده، یکی از شانس‌های رسیدن به این جایگاه قلمداد می‌شود.

با وجود این، منصف المرزوقی، سلف او نیز عزم خود را برای نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری جزم کرده است.

مرزوقی بعد از ثبت‌نام در انتخابات، طی گفت‌وگویی با خبرنگاران، از ورود پول‌های کثیف در انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرد و آن را بزرگ‌ترین خطر برای تجربه نوپای دموکراسی در تونس برشمرد.

او پیش از این نیز در سال 1994، زمان ریاست‌جمهوری زین‌العابدین بن علی دیکتاتور برکنارشده تونس، خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رقابت با او کرده بود، اما حاصل آن اقدام دستگیری و زندانی شدن در سلول انفرادی به مدت چهار ماه بود.

مهدی جمعه، نخست‌وزیر اسبق تونس، نیز با جمع‌آوری 40 هزار امضا از مردم به جای کسب حمایت 10 عضو پارلمان، به عنوان رئیس حزب «البدیل التونسی» (جایگزین) وارد صحنه انتخابات شده است.

همچنین عبدالکریم الزبیدی، وزیر دفاع دولت فعلی، با استعفا از مقامش، رسماً ورود خود را به صحنه مبارزات انتخاباتی اعلام کرد. او بعد از ثبت‌نام در هیات مستقل انتخابات، اولین وزیر دفاع تاریخ کشور تونس لقب گرفت که خود را برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌کند.

الزبیدی به خبرنگاران گفت: با وجود اینکه هیچ قانونی دال بر لزوم استعفا وجود ندارد، اما به لحاظ اخلاقی، بر خود واجب دانستم خارج از ساختار دولت وارد این رقابت شوم.

گرچه او خود را نامزد مستقل انتخابات معرفی کرده، اما حزب ندای تونس و شمار قابل توجهی از نمایندگان پارلمان این کشور نیز از نامزدی‌اش حمایت کردند.

با تمام اینها، جنجالی‌ترین نامزد انتخابات در تونس «نرمین صفر»، رقاص مشهور این کشور، است که در صفحه اینستاگرامی‌اش اعلام کرد خود را برای رقابت با سیاستمداران در رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری آماده کرده است.

او حتی برنامه‌هایش را هم اعلام کرد و در اختیار طرفدارانش قرار داد. کاهش قیمت نان، منع حجاب، جریمه پنج هزار دیناری خلف وعده مردان در ازدواج با زنان تونسی و تغییر قانون ارث به نحوی که 2سوم ارث به زن و یک‌سوم به مرد برسد، جزو این برنامه‌هاست.

در پایان باید گفت، بانک جهانی سال 2018، خروج تونس را از بحران سیاسی پدیدآمده در سال 2014 تایید و این کشور را جزو کشورهای نظام‌مند دسته‌بندی کرد. حال باید دید این انتخابات و انتخابات پارلمانی چنین ثباتی کمک می‌کند یا هرج‌ومرج را به تونس بازخواهد گرداند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها