کد خبر: 328946
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۰۸:۴۶:۰۰
| |

آیا پیشنهاد ظریف برای ائتلاف کشور‌های منطقه، مشابه پیشنهاد عمان در دهه 1970 است؟

آیا ممکن است دولت‌های عربی خلیج فارس و به‌ویژه عربستان و امارات، دعوت وزیر خارجه ایران در مورد تشکیل گروهی برای حمایت از امنیت منطقه و استقرار آن را بپذیرند؟ آیا ناامیدی عربستان و امارات از سیاست خارجی آمریکا در قبال تهران، موافقت این دو دولت برای ائتلاف با تهران، هماهنگی با آن و توقف تنش‌زایی علیه این کشور را به دنبال خواهد داشت؟

آیا پیشنهاد ظریف برای ائتلاف کشور‌های منطقه، مشابه پیشنهاد عمان در دهه 1970 است؟
کد خبر: 328946
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۰۸:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| الجزیره نوشت: آیا ممکن است دولت‌های عربی خلیج فارس و به‌ویژه عربستان و امارات، دعوت وزیر خارجه ایران در مورد تشکیل گروهی برای حمایت از امنیت منطقه و استقرار آن را بپذیرند؟ آیا ناامیدی عربستان و امارات از سیاست خارجی آمریکا در قبال تهران، موافقت این دو دولت برای ائتلاف با تهران، هماهنگی با آن و توقف تنش زایی علیه این کشور را به دنبال خواهد داشت؟

در ادامه این مطلب آمده است: این سوال‌ها در برنامه «فراتر از خبر» شبکه الجزیره مطرح شد، که موضوع آن، دعوت ظریف برای تشکیل ائتلاف، بود. این در حالی است که واشنگتن برای تشکیل ائتلاف بین المللی در راستای مهار تهران در آب‌های خلیج فارس و بویژه تنگه هرمز، تلاش می‌کند.

به گفته عبدالله باعبود، کارشناس مسائل خلیج فارس و خاورمیانه، محتوای دعوت ایران، مساله تازه‌ای نیست؛ همانطور که در دهه 70 قرن گذشته نیز، عمان به تشکیل یک ائتلاف برای هدف مشابهی، فراخواند؛ دعوتی که دولت‌های خلیج فارس، عراق، ایران و یمن را در برگیرد. اما امور به سمت دیگری رفت و ائتلاف مذکور، تنها منجر به تشکیل شورای همکاری‌های خلیج فارس شد.

باعبود معتقد است که امنیت منطقه باید توسط دولت‌های حاضر در آن تامین شود، نه توسط آمریکا و نه هیچ دولت دیگری. وی در این باره با محجوب الزویری، استاد مطالعات خلیج فارس و ایران، در دانشگاه قطر، هم عقیده است؛ که دعوت ایران را متکی بر خوانش عمیق این کشور از تحولات اخیر و تسلیم نشدن آن در برابر تهدیدات واشنگتن و بریتانیا دانسته و به ماجرای ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط نیرو‌های ایران و توقیف نفت کش‌ها در تنگه هرمز اشاره می‌کند.

تهران یا واشنگتن؟

اما ایا دولت‌های خلیج فارس در این مورد که کدام یک از طرف‌ها را برای ائتلاف برگزینند، تردید دارند؟ واشنگتن یا تهران؟ کدام یک برای تضمین امنیت این دولت‌های عربی و امنیت دریانوردی در منطقه مفید هستند؟

به عقیده الزویری، دولت‌های خلیج فارس احساس سرگردانی و نگرانی زیادی دارند؛ رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ، با سیاستی که در قبال تهران در پیش گرفته و مبتنی بر مخالفت با مقابله نظامی مستقیم با ایران است، این دولت‌های عربی را ناامید کرده است. همانطور که دولت‌های خلیج فارس، و به‌ویژه امارات و عربستان، با نگرانی شاهد مخالفت قدرت‌های بزرگ بین المللی با فراخوان ترامپ برای پیوستن به ائتلافی، با هدف مهار تهران در تنگه هرمز هستند.

الوزیری تاکید می‌کند که امارات و عربستان با تردید زیادی به دعوت ایران نگاه می‌کنند؛ چرا که تهران تنها زمانی که با بحرانی مواجه باشد که امنیت و استقرار آن را تهدید می‌کند، چنین اقداماتی، مبتنی بر دعوت به تشکیل یک ائتلاف، انجام می‌دهد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها