کد خبر: 328973
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۰۹:۱۴:۲۰
| |

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

آمریکا در جنگ روانی علیه ایران روی همسایگان حساب باز کرده بود/ سرنگونی پهپاد آمریکایی شرایط منطقه را تغییر داد

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: سقوط پهپاد آمریکایی نقطه عطفی را در روابط ایران با کشور‌های منطقه ایجاد کرد و شرایط را تغییر داد.

آمریکا در جنگ روانی علیه ایران روی همسایگان حساب باز کرده بود/ سرنگونی پهپاد آمریکایی شرایط منطقه را تغییر داد
کد خبر: 328973
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۰۹:۱۴:۲۰

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در تشریح از سرگیری مناسبات دو جانبه کشور امارات با جمهوری اسلامی بیان کرد: سقوط پهپاد آمریکایی نقطه عطفی را در روابط ایران با کشور‌های منطقه ایجاد کرد، چراکه تا پیش از آن، کشور‌های منطقه به توان ایالات متحده در مدیریت تحولات منطقه اطمینان جدی داشتند و اتفاق مذکور، شرایط را تغییر داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکایی‌ها سالهاست از جنگ روانی به عنوان یک استراتژی استفاده می‌کنند، ادامه داد: ایالات متحده راهبرد یاد شده را مبتنی بر تحریم ایران در دستور کار قرار داد و همچنین بر روی همسایگان کشورمان در این راه به اصطلاح حساب باز کرده بود که ساقط کردن پهپاد نشان داد این جنگ روانی پشتوانه نظامی تعیین کننده‌ای ندارد.

وی گفت: تحول‌های شکل گرفته در منطقه از سوی امارات نسبت به بقیه کشور‌ها سریع‌تر ایجاد شده و این موضوع درباره عربستان کندتر و با ملاحظات دیپلماتیک بیشتری رخ داده است. اماراتی‌ها در درجه اول وارد هرگونه چالش جدید با جمهوری اسلامی نشدند و در درجه دوم سعی کردند با مناسبات دو جانبه، نوعی اطمینان را به وجود آورند؛ البته آن‌ها در این مسیر ملاحظات سیاسی، اقتصادیشان را در نظر گرفتند و فعلا در همین حد توقف کرده‌اند.

فلاحت پیشه تأکید کرد: اگرچه مناسبات ایران و امارات تحریم پذیر نیست، اما پیشتر با پذیرش ضرر‌های اقتصادی در تحریم‌های علیه ایران شریک شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با یادآوری اینکه تنش ایجاد شده در مناسبات میان ایران و امارات به دلایل غیر واقعی بود، اظهار کرد: تنش‌زدایی میان این دو کشور از ابتدا صورت نگرفت و دیپلمات‌های دو طرف هم به وظایفشان در قبال این موضوع عمل نکردند؛ به علاوه اماراتی‌ها نیز روز به روز دچار تنشی شدند که ارتباطی با آن‌ها نداشت.

وی تصریح کرد: کشور‌ها هیچ وقت به خاطر بحران‌های ثالث، مناسبات دو جانبه شان را با کشوری دیگر در حد دشمنی نخواهد برد و اختلافات پیش آمده بر سر مسائل ثالثی میان ایران و امارات طبیعی بود، ولی اثرش را در مناسبات دو جانبه ایجاد کرد.

فلاحت پیشه تأکید کرد: اختلاف نظر میان گروه B جدی است و قطعا بن زاید و امارات از دیگران متفاوت‌اند. لابی‌های اقتصادی در امارات حتی در شرایط تحریم هم حاضر به بر هم زدن مناسبات با ایران نیستند و بسیاری از تاجران دو کشور ایران و امارات روابط دوستانه‌ای دارند.

وی گفت: اکنون امارات تنش‌ها را مدیریت کرده و در جهت ایجاد روابط حوزه‌های امنیتی گام برداشته است که برای ادامه این راه باید همکاری‌های اقتصادی بیش از پیش احیا شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه راهبرد کشور درباره روابط با عربستان باید ملاحظات بیشتری داشته باشد، ادامه داد: این کشور خود را سرمدار یک جریان ارتجاعی کرده که آسیب‌های جدی به آن وارد شده است؛ اولین منتقدان بن سلمان در درون دستگاه حکومتی این کشور وجود دارند و جریان دولت در سایه عربستان بخشی از واقعیت غیر قابل انکار است.

فلاحت پیش در پایان تصریح کرد: عربستانی‌ها با مذاکرات می‌خواهند از بحران افزایی جلوگیری کنند، اما اماراتی‌ها با گذار از این مرحله، وارد فضای تنش‌زدایی با ایران شده‌اند که در حقیقت یک گام جلوتر هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها