کد خبر: 328976
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۰۹:۱۶:۴۳
| |

مدیر عملیات حج ۹۸:

همه امکانات درعرفات ومنا مهیاست

مدیر عملیات حج 98 گفت : همه امکانات لازم برای استقرار زائران ازآب ، یخ ، مواد غذایی و چادرها با امکانات مناسب سرمایشی در عرفات و منا مهیا شده است.

همه امکانات درعرفات ومنا مهیاست
کد خبر: 328976
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۰۹:۱۶:۴۳

اعتمادآنلاین| نصرالله فرهمند در آستانه حرکت زائران به سمت عرفات ضمن اعلام آمادگی برای انتقال و حضور زائران در این مناطق ، افزود: هم اکنون چادرهای محل استقرار زائران ایرانی در 121 هزار متر از وسعت عرفات با امکانات مناسب سرمایشی آماده شده است.


وی اظهار کرد : چادرهای سیوان با سازه های فلزی وآلومینیومی وضد حریق بوده که با وسعت مختلف 300 ، 250 و 150 متری بنا شده و سیستم سرمایشی آنها با استقرار2500 کولرگازی با قدرت 5000 تامین می کند و کیفیت سرمایشی آنها نسبت به سال قبل از شرایط بهتری برخوردار است.


وی همچنین در بحث تغذیه و آب هم گفت : امسال با تدارک فضاهای مناسب برای نگهداری آب و یخ در سردخانه ها، حجم قابل توجهی از تانکرهای آب و به این مناطق منتقل شده و درعرفات ومنا آب ، یخ و غذا به وفور برای زائران فراهم شده و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم .


وی اظهار کرد : همچنین برنامه ریزی شده تا غذای گرم امسال وعده های مختلف در اختیار زائران قرار گیرد و تقریبا همه وعده ها جز یک مورد غذای گرم است.


فعال شدن ستاد منا از هفتم ذی الحجه


وی با بیان اینکه ستاد منا را از بعد از ظهر هفتم ذی الحجه دایر و فعال می کنیم ، گفت : زیرا برادران اهل سنت را صبح روز هشتم صبح هشتم برای مراسم ترویه به منا منتقل می کنیم همه خدمات لازم هم برایشان برنامه ریزی شده استکه پس از آن صبح روز نهم ذی الحجه پس از انجام اعمال خود عازم عرفات می شوند.


وی افزود : اما از بعد از ظهر روز هشتم ذی الحجه حوالی ساعت 16 همه بانوان زائر را به عرفات منتقل می کنیم و بعد از غروب آفتاب انتقال مردان را آغاز می کنیم که احتمالا تا حوالی نیمه شب ادامه یابد.


وی تصریح کرد : بدین منور 537 دستگاه اتوبوس بزرگ 2019 با 55 صندلی کار انتقال زائران را طبق برنامه ریزی صورت گرفته به عرفات انجام می دهند.


فرهمند تصریح کرد : همه زائران در چادرهای تدارک شده استقرار می یابد که امسال از شرایط و خدمات بهتری برخوردارند.


وی اظهار کرد : این زائران تا غروب نهم در عرفات مانده و بعداز انجام مراسم برائت از مشرکین و مراسم دعای عرفه ، نخست انتقال بانوان که حدود 53 درصد زائران را تشکیل می دهند ونیز معذورین و افراد مسن برای وقوف اضطراری در مزدلفه انجام می شود و بعد از آن به منا متتقل شده و در آنجا تمایم امکانات رفاهی و تغذیه ای برای این جمعیت تدارک شده و بعد استقرار، این بانوان برای رمی جمرات عقبه شبانه به محل حرکت می کنند.


مدیر عملیات حج 98 تصریح کرد : بعداز انتقال بانوان از مزدلفه ، مردان را به این منطقه منتقل کرده ودر آنجا تا اذان صبح بیتوته می کنند ، بعد از اذان صبح عازم منا شده در چادرهای منا مستقر می شوند.


وی تصریح کرد : این جمعیت ساعت 10 صبح طبق زمانبندی صورت گرفته زائران مرد از 9 منطقه یا مکتب به سمت جمرات که به طور 3 کیلومتر است ، می روند و در طول مسیر تیم های راهنما، امدادی و هیات پزشکی هم برای کمک به احیا وتجدید قوا و درمان افراد گرمازده حضور دارند .


فرهمند تصریح کرد : روز یازدهم بعد از نماز صبح همه زائرانی که قصد رمی دارند از 5.5 صبح با طلوع آفتاب به سمت جمرات حرکت می دهیم و بعد از اتمام مراسم به محل های استقرار برمی گردند و در این میان جمعیتی که بخواهند شب یازدهم برای انجام اعمالشان به مکه بازگردند خودروهای مورد نیاز برای این امر تدارک و برنامه ریزی شده است .


وی تصریح کرد : تلاش شده این عملیات و خدمات دهی به زائران به بهترین شکل انجام شود تا بتوانند اعمال و مناسب فشرده خود طی این ایام را به درستی و با ارامش به انجام برسانند و امید است بدون مشکل جدی به انجام برسد.

منبع: رضوی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها