محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم:

جامعه مدرسین مجوز مرجعیت می‌دهد/ کسی خارج از ضوابط اقدام کند، برخورد می‌شود؛ منتظر عواقب باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جامعه مدرسین برخورد حذفی ندارد؛ با همه به خوبی برخورد می‌کند و اظهار محبت دارد.

جامعه مدرسین مجوز مرجعیت می‌دهد/ کسی خارج از ضوابط اقدام کند، برخورد می‌شود؛ منتظر عواقب باشد
کد خبر: 329073
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۱۱:۲۲:۰۷

اعتمادآنلاین| محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم با اشاره به روند تایید مرجعیت بیان کرد: در جامعه مدرسین کمیسیونی هست و کسی که صلاحیت مرجعیت دارد، در آن کمیسیون مطرح و درباره آن بحث و گفتگو می‌شود، این کمیسیون نظر می‌دهد که آیا فلان شخص صلاحیت برای مرجعیت دارد یا خیر... بر اساس قانون وزارت ارشاد موظف است که اگر کسی قصد چاپ رساله خود را دارد ابتدا باید آن را به جامعه مدرسین ارائه دهد تا بعد از اجازه جامعه مدرسین چاپ شود، این کمیسیون در جامعه مدرسین فعال است و اگر کسی رساله و کتاب‌های خود را به جامعه مدرسین عرضه کند و شرایط لازم مرجعیت و اجتهاد را دارا باشد، بعد از تأیید جامعه مدرسین می‌تواند رساله را چاپ کند و مشکلی ندارد اما اگر جامعه مدرسین تشخیص دهد که فردی صلاحیت ندارد، به صورت مخفیانه به افراد اعلام می کند که ما صلاح نمی‌دانیم رساله شما چاپ شود و به ارشاد برای چاپ اجازه نمی‌دهند.


او درباره انتشار برخی رساله‌ها در فضای مجازی بدون مجوز از جامعه مدرسین گفت: اخیرا گاهی برخی به صورت غیررسمی این کار را انجام می دهند و در فضای مجازی رساله خود را پخش می کند... جامعه مدرسین در این رابطه فعال است... با وجود رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید کسی نباید احساس وظیفه کند که رساله بدهد و اگر رساله چاپ نکند اسلام زمین می‌ماند؛ چراکه این کار با روش سلف صالح ما خیلی تطبیق نمی کند و جامعه مدرسین بر این مسأله اصرار دارد. وقتی کسی خارج از ضوابط تعیین شده قانونی یا قواعد مورد انتظار مردم مانند پیروی از سیره سلف صالح، اقدام کند، باید منتظر عواقب آن باشد و ممکن است برخوردهایی صورت گیرد.


فقیهی در ادامه تاکید کرد: باید احترام جامعه مدرسین را در جامعه حفظ کنیم و مراقب باشیم این نهاد عالی حوزوی تضعیف نشود چرا که تضعیف جامعه مدرسین تضعیف حوزه و روحانیت است؛ حوزه هم مادر نظام است. حوزه و حوزویان باید سعی کنند که در مواجهه با جامعه مدرسین برخورد مثبتی داشته باشند؛ جامعه مدرسین هدفی جز اجرای اسلام انقلابی ندارد.


این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به جایگاه تشکل متبوع خود، عنوان کرد: جامعه مدرسین بالاترین جایگاه حوزوی بعد از رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید است. امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای جامعه مدرسین تعیین کردند که بر کارهای کشور و دولت و همچنین مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نظارت داشته باشند؛ یعنی نسبت به تمام وزرا و جاهای مختلفی که مربوط به نظام می شود، دیدبانی داشته باشد تا اگر کاری خلاف اسلام صورت می گیرد، جامعه مدرسین تذکر دهد. جامعه مدرسین به صورت هفتگی مسائلی که در کشور بحث می شود را در زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار می دهد و تذکرات لازم داده می شود، وزرا و حتی گاهی رییس جمهور در جلسات جامعه مدرسین حضور پیدا کرده و با اعضای جامعه مدرسین گفتگو می کنند... هیأت رییسه و رییس جامعه مدرسین حضرت آیت الله یزدی و اعضای جامعه فعال هستند.

پیش‌تر محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین نیز در جمع طلاب مدرسه معصومیه قم گفته بود: "قانوناً اداره ارشاد برای چاپ [رساله توضیح المسائل] باید از جامعه مدرسین اجازه بگیرد... برای احراز اجتهاد یا باید اجازه‌نامه اجتهاد داشته باشند یا اثر علمی که اجتهادشان را تایید کند و یا اینکه باید بیایند و امتحان بدهند. البته برای مرجعیت به غیر از علمیت امور دیگری نیز نیاز است.

منبع: رسانیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها