کد خبر: 329126
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت هشتم

از اقتصادهای نوظهور تا سیاست‌‌های محیط‌زیستی شرکت‌های بزرگ

در این برنامه مروری خواهیم داشت بر وضعیت و چالش‌های اقتصادهای نوظهور در جهان؛ سیاست‌های محیط‌زیستی شرکت‌های بزرگی نظیر خودروسازی ولوو، گوگل و همچنین شرکت نفتی شل؛ و تاثیر عامل شادی و رضایت‌مندی کارکنان در موفقیت و افزایش بهره‌وری کسب‌وکارها.  

حجم ویدیو: 10.05M | مدت زمان ویدیو: 00:04:39 دانلود ویدیو
کد خبر: 329126
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گزارش اول ما از اکونومیست انتخاب شده است. در این هفته‌نامه می‌خوانیم که طی 10 سال اخیر حدود 60 درصد اقتصادهای نوظهور رشدی سریع‌تر از آمریکا داشتند. این اتفاق تصوری پدید آورد که نوعی همگرایی در اقتصاد جهانی در حال وقوع است. اما از سال 2011 به بعد سرانه جی‌دی‌پی واقعی آمریکا، و سپس خاورمیانه و آفریقا، روندی نزولی طی کرد. این اتفاق به اروپا هم رسید. هرچند آمارها ممکن است کاملاً قابل اعتماد نباشند، به نظر می‌رسد تنها سنگر روند همگرایی اقتصادی فعلاً کشور چین است، البته هند نیز مدت‌هاست قصد دارد طی برنامه‌های اصلاحی اقتصادی،‌ به طور جدی‌تر وارد عرصه رقابتی بازارهای نوظهور شود. آیا رویای اقتصادهای نوظهور آسیایی به وقوع خواهد پیوست یا با رکودهای اخیر می‌توان حکم به مرگ زودرس آنها داد؟

***

شرکت‌های بزرگ برای حفظ محیط‌زیست چه کارهایی می‌کنند؟ این نام دومین گزارش منتخب ماست که از خبرگزاری رویترز انتخاب شده است.

غول‌های تکنولوژی، شرکت‌های بزرگ خودروسازی و حتی شرکت‌های نفتی عظیمی نظیر شل، به سرعت به دنبال کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌وری از مواد بازیافتی رفته‌اند. در این میان شرکت نفتی «شل»، کارخانه خودروسازی ولوو و شرکت گوگل سیاست‌های جدیدی را برای این منظور اتخاذ کرده‌اند.

به عنوان مثال، سخنگوی شرکت نفتی «رویال داچ شل» به تازگی اعلام کرد قصد دارد برای تامین برق پالایشگاه نفتی بوکوم در سنگاپور، که مالکیتش به طور کامل در دست این شرکت است، از پنل‌های خورشیدی استفاده کند. با این کار میزان آلاینده‌های این پالایشگاه به اندازه حذف سالانه 700 خودرو از جاده‌ها، کاهش پیدا خواهد کرد.

شرکت ولوو هم اعلام کرده قصد دارد برای تامین قطعات و مواد اولیه خودروهای برقی خود از تکنولوژی بلاک‌چین برای تهیه عناصری مثل کبالت بازیافتی با استاندارد کامل در ساخت باتری‌های خود استفاده کند.

شرکت گوگل نیز اعلام کرده مدتی است بیشتر کالاهای خود را به جای هواپیما با کشتی منتقل می‌کند و همچنین از پلاستیک بازیافتی با کیفیت بالا در محصولات خود استفاده می‌کند. و طی سال گذشته توانسته در هر واحد این شرکت به کاهش 40 درصدی تولید گازهایی گلخانه‌ای دست پیدا کند.

***

یکی از مشکلات مدیران شرکت‌ها، داشتن خدمه و کارمندان راضی‌ است تا اینکه آنها بتوانند سیاست‌های خودشان را به راحتی پیش ببرند. شاد بودن کارمندان و خدمه در محل کار چه تاثیری بر بهره‌وری و سودآوری یک شرکت خواهد داشت؟ یا اینکه پرسش برعکس است، کار کردن در یک شرکت خوب می‌تواند موجب شادی کارمندان، کارگران و خدمه شود؟

گزارش سوم ما مقاله‌ای است که این بار هم از اکونومیست انتخاب کردیم. در این مقاله تحقیقات جدیدی معرفی می‌شود که به خوبی نشان می‌دهد چگونه تقویت رفتار انسانی با کارکنان، به جای اینکه آنها را صرفاً سرمایه‌های قابل جایگزینی تعریف کنیم، می‌تواند موجب بهبود بهره‌وری و در مرحله دوم سودآوری شرکت شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها