فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت:

ظرفیت های تولید کاغذ بدرستی بهره گیری نشده است/ افزایش 7 درصدی تولید انواع کاغذ در سال 98/ وزارت ارشاد باید سیاست های ارزی خود را برای کاغذ تحریر متعادل کند

فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به سیاستهای نا مناسب در ارائه ارز چهار هزار و 200 تومانی به واردکنندگان کاغذ تحریر و نوشت افزار گفت: در بخش تولید کاغذ تحریر و روزنامه ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور وجود دارد ولی به لحاظ سیاست های که اتخاذ شده این ظرفیت‌ها مغفول مانده است.

ظرفیت های تولید کاغذ بدرستی بهره گیری نشده است/ افزایش 7 درصدی تولید انواع کاغذ در سال 98/ وزارت ارشاد باید سیاست های ارزی خود را برای کاغذ تحریر متعادل کند
کد خبر: 329323
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۰۹:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| فرشاد مقیمی، با اشاره به افزایش هفت درصدی تولید انواع کاغذ و مقوا در چهار ماهه نخست سال 98، گفت: موضوع های مربوط به تنظیم بازار کاغذ چاپ تحریر و روزنامه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در این زمینه مجموعه سیاست‌های وزارت صنعت به وزارت ارشاد اعلام شده و اعتقاد داریم تا این سیاست ها اجرا نشود، صنعت کاغذ تحریر در کشور با مشکل روبرو است.

وی افزود: درخواست وزارت صنعت از وزارت ارشاد این بوده که بحث سیاستی خود را در زمینه ارز، بازنگری و آن را متعادل کند، زیرا ارائه ارز 4200 برای توسعه تولید در صنعت کاغذ تحریر روش مناسبی نیست.


مقیمی اضافه کرد: کشور در حوزه تولید کاغذ تحریر ظرفیت‌های خوبی دارد و با اتخاذ سیاست‌های غلط نه تنها آنها از کارایی افتاده اند و باوجود توانمندی های لازم به تولید سایر انواع کاغذ گرایش پیدا کرده اند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت اضافه کرد: برابر تفاهم نامه سال گذشته بین اتحادیه تولید کنندگان و وارد کنندگان کاغذ بهداشتی تیشو، لاینر، فلوتینگ و کاغذ بسته بندی ، با همراهی و سیاست اتخاذ شده توانستیم، قیمت کاغذهای این بخش را از 30 هزار تومان به 12 هزار تومان کاهش دهیم.

این مقام مسئول پیرامون حضور شرکت های دانش بنیان در صنعت کاغذ اظهار داشت: تولید تجهیزات وابسته به این صنعت در کشور باعث کاهش ارزبری شده و سرانه مصرف کاغذ در کشور 23 کیلوگرم است، اما در دنیا این رقم به 58 کیلوگرم می رسد و علت آن اینکه در صنایع بسته بندی ، به سمت استفاده از کاغذ و غیره رفته ایم ، زیرا این صنعت قابل بازیافت دارد و آلودگی محیط زیستی را همانند صنعت پتروشیمی و پلیمری ندارد.

مقیمی توضیح داد: ظرفیت خوبی در زمینه توسعه کاغذهای تیشو لاینر، فلوتینگ وکاغذ بسته‌بندی در کشور ایجاد شده و ظرفیت اسمی در کشور برای کاغذهای لاینر و فلوتینگ یک میلیون و 500 هزارتن است، در حالی که توانسته ایم 770 هزار تن تولید داشته باشیم و ضمن تامین نیاز داخل، 176 هزار تن هم صادرات انجام شد.

وی افزود: ظرفیت تولید کاغذ تیشو در کشور280 هزار تن است که از این میزان 154 هزار تن تولید و 10 هزار تن هم صادرات شد در صورتی که این مقادیر در سال‌های گذشته بسیار پایین تر بوده و با سیاست‌های اتخاذی از جمله تامین مواد اولیه و سرمایه درگردش توانستیم این ارقام را افزایش دهیم .

معاون وزیر صنعت در ارتباط با ظرفیت بالغ بر یک میلیون تنی ورق و جعبه کارتون اظهار داشت: در این زمینه بیش از 600 هزار تن تولید و حدود 60 هزار تن هم درسال گذشته صادرات داشتیم.

وی گفت:میزان تولید انواع کاغذ و مقوا در چهار ماهه سال 98 حدود هفت درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها