عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان :

100 نفر در ستاد شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت 12 هزار کاندیدای انتخابات فعال هستند/ شورای نگهبان می‌تواند از هر مرجعی استعلام بگیرد/ دلایل ردصلاحیت‌ها به نامزدها و وزارت کشور اعلام می‌شود/ اعلام عمومی دلایل ردصلاحیت‌ها به تغییر قانون نیازمند است/ وزارت ک

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ سوال اعتمادآنلاین که چه تعداد اعضا صلاحیت بیش از 12 هزار کاندیدای انتخابات مجلس را در هیات نظارت را بر عهده دارند گفت: اگر مقصودتان در ستاد شورای نگهبان است حدود 100 نفر حضور دارند.

حجم ویدیو: 7.41M | مدت زمان ویدیو: 00:00:58 دانلود ویدیو
کد خبر: 329382
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به سوال اعتمادآنلاین درباره اینکه این شورا برای بررسی صلاحیت بیش از 12 هزار کاندیدای انتخابات مجلس از چه تعداد نیروی انسانی در هیات نظارت استفاده می‌کند، گفت: اگر مقصودتان در ستاد شورای نگهبان است حدود 100 نفر حضور دارند.

او همچنین درباره اینکه در بقیه قسمت‌ها چه تعدادی از افرادی حضور دارند بیان کرد: قسمت‌های دیگر می‌شوند مردم کوچه و بازار. افرادی مانند خود شما که ان‌شاءالله می‌شوید ناظر ما و بر سر صندوق‌ها حضور خواهید داشت. این دیگر به تعداد شعب و صندوق‌هایی که در کشور موجود است، بستگی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره آمار دقیق تعداد افرادی که بر سر صندوق‌ها حضور دارند، به خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: آمار آنچنان روشن نیست چون در هر دوره انتخابات این عدد متفاوت است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، سخنگوی شورای نگهبان در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور و مغایرت یا عدم مغایرت این طرح با قانون اساسی گفت: هنوز این طرح برای ما ارسال نشده است و در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ اظهار نظری درباره آن انجام دهیم.


او با بیان اینکه در مجلس نشنیدم که طرحی در این خصوص در حال تدوین باشد، افزود: پس از ارائه این طرح به شورای نگهبان و مشخص شدن ابعاد آن این شورا درباره آن اعلام نظر خواهد کرد.

وزارت کشور مقدمات فنی برگزاری انتخابات الکترونیک را فراهم کند ما هم آماده نظارت هستیم

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی و احتمال تثیرگذاری آن بر برگزاری انتخابات محلس به صورت تمام الکترونیک عنوان کرد: همکاران ما در دفاتر تهران این موضوع را بررسی کرده و گزارش‌هایی را به شورای نگهبان ارائه دادند. ما باید همکاری‌های‌مان را با وزارت کشور ادامه دهیم. در هر موقعیتی دوستان ما در وزارت کشور بتوانند از نظر فنی مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات را فراهم کنند، ما آماده هستیم تا بر انتخابات الکترونیکی نظارت داشته باشیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های شورای نگهبان نسبت به اعلام علل ردصلاحیت نامزدهای انتخابات و فشارهایی که در این خصوص به شورای نگهبان وارد می‌شود و امکان اصلاح قوانین و رویه‌ها در این زمینه گفت: در این زمینه به قانون عمل می‌کنیم اگر بخواهیم هر کار دیگری در این زمینه انجام دهیم نیازمند قانون هستیم. قانون مربوط به این مسئله باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

او با تاکید بر اینکه گزارش دلایل ردصلاحیت افراد به صورت خصوصی به ثبت‌نام کنندگان در انتخابات اعلام می‌شود، ادامه داد: آماده هستیم به نامزدها هرگونه موانع قانونی را گزارش کنیم، هر هفته تعدادی از افراد که در گذشته ردصلاحیت شده بودند تشریف می‌آورند و ما موارد و علل را به آنها اعلام می‌کنیم. در آینده نیز تلاش می‌کنیم که این رویه ادامه داشته باشد.

غلامی درباره دلایل انصرافش خود توضیح دهد

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص انصراف علی غلامی، یکی از پنج گزینه مطرح شده از طرف رئیس قوه قضاییه برای انتخاب به عنوان حقوقدان در مجلس شورای اسلامی و حواشی حول آن گفت: ترجیح می‌دهم درباره این موضوع صحبتی نکنم و خود آقای غلامی توضیح دهند زیرا تا الان به جز نامه‌ای که ایشان نوشته‌اند، بقیه مطالب از طرف دیگران بیان شده است و صحت و سقم آن مشخص نیست. هر وقت ایشان اظهارنظری کردند اگر لازم شد بنده هم توضیح می‌دهم.

شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت افراد را نمی‌تواند به اطلاع افکارعمومی برساند

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهاراتش مبنی بر اینکه اعلام دلایل ردصلاحیت به صورت عمومی اشاعه فحشا است گفت: طبق قانون باید دلایل رد صلاحیت را به افراد و نامزدها اعلام کنیم و نمی‌توان آن را به صورت عمومی در اختیار افکار عمومی قرار داد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره دلایل مطرح شده درخصوص اعلام نکردن دلایل ردصلاحیت‌ها به صورت عمومی بیان کرد: نکته مهمی که اشاره شد این است که اگر مسئله خلاف عفت عمومی باشد هیچ کس نمی‌تواند آن را در افکار عمومی مطرح کرده و حیثیت افراد را مخدوش کند.

تشکیل وزارت میراث فرهنگی در حد تغییر عنوان است

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره تایید طرح وزارت میراث فرهنگی و گزدشگری که به تازگی از طرف شورای نگهبان تایید شده و اختلافاتی که از طرف دولت در این باره مطرح می‌شود، گفت: در دو نوبت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی در شورای نگهبان مطرح و ایرادات بار مالی آن مورد توجه قرار گرفت طی اصلاحیه‌ای مشکل بار مالی حل و اعلام شد که هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی حل می‌شود؛ بنابراین تشکیل این وزارتخانه در حد تغییر عنوان است زیرا هم‌اکنون این سازمان در حد معاونت است و همان ساختار و تشکیلات وجود خواهد داشت و فقط یک تغییر عنوان است که هزینه چندانی ندارد.

قانون انتخابات همچنان مشکل دارد

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال اصلاح قانون انتخابات با توجه به مدت زمان باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ما از ادوار گذشته در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودیم که همچنان ادامه دارد.

او در ادامه تاکید کرد: بخش‌هایی از اصلاحیه قانون انتخابات که اجرا نشده است می‌تواند به اجرا در بیاید و بخش‌هایی که زمانش گذشته است، اجرا نخواهد شد.

احراز هویت در انتخابات پیش‌رو به صورت قطعی الکترونیک خواهد بود

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی گفت: احراز هویت به صورت قطعی الکترونیک خواهد بود و آمادگی داریم که مراحل دیگر نیز به صورت الکترونیکی اقدامات انجام شود.

مجلس به حقوقدانانی که ادعا می‌شد سیاسی هستند، بیشترین رای را داد

کدخدایی در پاسخ به سوالی درخصوص شبهه سیاسی بودن برخی چهره‌هایی که به عنوان حقوقدان در شورای نگهبان حضور یافته‌اند، گفت: مجلس شورای اسلامی به این افراد، که تعبیر می‌شود دارای جهت گیری سیاسی هستند، بالاترین رای را داد. او همچنین در ادامه توضیحات خود درباره حقوقدان‌هایی که به تازگی به عنوان اعضای شورای نگهبان انتخاب شده‌اند تاکید کرد که شورای نگهبان در هر شرایطی بی طرفی را حفظ خواهد کرد.

تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مغایرتی با قانون ندارد

او بار دیگر در پاسخ به سوالی درباره تکشیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مصوبه مجلس مغایرتی با قانون نداشت و مغایرتی با قانون برنامه ششم توسعه نیز نداشت.

اظهارات گاه و بیگاه ترامپ و آمریکا را جدی نمی گیریم

سخنگوی شورای نگهبان پیرامون بحث تحریم احتمالی آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان توسط آمریکا، گفت: ما اظهارات گاه و بیگاه ترامپ و آمریکا را جدی نمی‌گیریم. بعد از تحریمی که آمریکا نسبت به آقای ظریف، وزیر امور خارجه ما اعمال کردف انسجام خوبی بین مردم و مسئولان ایجاد شد. ملت ایران در کل در مقابل استکبار جهانی همبستگی بیشتری پیدا می‌کنند.

فهرست دوتابعیتی‌ها در زمان بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود

کدخدایی درباره فهرست دوتابعیتی‌ها که به تازگی از طرف جواد کریمی قدوسی، نماینده عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است و احتمال تاثیرگذاری این فهرست بر بررسی صلاحیت افراد در انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر که هیات نظارت فعال نیست، اگر در موقع بررسی صلاحیت‌ها مطلب خلافی نسبت به نمایندگان یا سایر افراد مطرح شود قطعاً رسیدگی خواهیم کرد. شورای نگهبان بر اساس قانون به صلاحیت‌ها رسیدگی کرده و مرّ قانون را اجرایی می‌کند.

همکاری تنگاتنگی با مجلس برای اصلاح قانون انتخابات داشته‌ایم/ جز اصلاح قانون انتخابات بحث دیگری با فراکسیون امید نداشته‌ایم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعه وعده‌هایش به فراکسیون امید برای کاهش رد صلاحیت‌ها گفت: آنچه که ما در گذشته تا به حال گفته‌ایم تاکید بر اصلاح قانون انتخابات بوده است، در طول دو سال گذشته در پژوهشکده شورای نگهبان همکاری تنگاتنگی با مجلس برای اصلاح قانون انتخابات وجود داشت که متاسفانه این قانون با مشکلاتی به خاطر طرح موضوع استانی شدن انتخابات مواجه شد. البته همچنان در تلاش هستیم تا این قانون فارغ از بحث استانی شدن مورد اصلاح قرار گرفته و اجرایی شود.

او در پاسخ به تاکید خبرنگار درباره صحبت‌هایی که نسبت به وعده به اعضای فراکسیون امید مطرح می‌شود، بیان کرد: بحث دیگری در خصوص نداشتیم.

شورای نگهبان اجرای مرّ قانون را در دستور کار دارد

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان فشارها را درباره ردصلاحیت‌ها افزایش داده و به نوعی با طرح موضوع کاهش مشارکت مردم در انتخابات قصد گروگان‌گیری رأی مردم را دارد، درباره امکان مصلحت‌اندیشی شورای نگهبان گفت: ان‌شاءلله که اینگونه نخواهد شد، شورای نگهبان اجرای مرّ قانون را در دستور کار دارد.

هر کسی حرفی برای گفتن دارد از آن استقبال می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی پیرامون رایزنی‌های فراوان اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها گفت: قبلا هم بارها اعلام کرده‌ام که در شورای نگهبان برای همه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد ما از شنیدن آن استقبال می‌کنیم.

بحث حضور افراد شایسته در انتخابات را باید جای دیگری جست‌وجو کرد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان معتقدند که علت حضور افراد ضعیف در مجلس دهم ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان و حذف چهره‌های شاخص آنها است، گفت: شورای نگهبان شرایط حداقلی که در قانون وجود دارد را لحاظ می‌کند. معرفی افراد شایسته به جناح‌ها، گروه‌ها و افرادی که در این حوزه نقش دارند بر می‌گردد. قبلا هم اعلام کرده‌ام که این بحث را باید در جای دیگری به جز شورای نگهبان جست‌وجو کرد.

شورای نگهبان می‌تواند از هر مرجعی از جمله طلاعات سپاه استعلام بگیرد

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای بررسی صلاحیت‌ها شورای نگبهان از نهادهای دیگری مانند اطلاعات سپاه نیز استعلام می‌کند، گفت: چهار مرجع اصلی در قانون برای استعلام اعلام شده است. اما در عین حال منعی درباره استفاده از سایر مراجع وجود ندارد، لذا شورای نگهبان می‌تواند از هر مرجع دیگری که اطلاعاتی داشته باشد، استعلام انجام دهد.

صحبت و سقم اسناد در زمان بررسی صلاحیت‌ها روشن می‌شود

او همچنین درباره انتشار برخی موضوعات پیرامون فساد نمایندگان فعلی و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: همه اسناد و مطالب مختلفی که منتشر می‌شود نیازمند راستی‌آزمایی است و باید صحت و سقم آن روشن شود، اگر صحت و سقم آنها در هنگام بررسی صلاحیت‌ها روشن شود قطعاً تاثیر‌گذار است اما گاهی اوقات اخباری منتشر می‌شود که صحت ندارد، اما همان‌طور که گفتم اگر صحت داشته باشد در بررسی صلاحیت اثرگذار خواهد بود.

شورای نگهبان تحت فشار قرار نخواهد گرفت

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره فشار افراد و جناح‌ها تنها برای تایید صلاحیت نامزدهای خود گفت: شورای نگهبان تحت فشار قرار نخواهد گرفت و ملاک و معیار ما قانون است و شرایط و قوانینی که در قانون تعریف شده است.

دلایل رد صلاحیت‌ها به نامزدها و وزارت کشور اعلام می‌شود/ اعلام عمومی دلایل ردصلاحیت‌ها به تغییر قانون نیازمند است

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره اعلام خصوصی دلایل ردصلاحیت‌ها به افراد تاکید کرد که دلایل رد صلاحیت‌ها به نامزدها و وزارت کشور اعلام می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به این سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید اگر افرادی که مرتکب خلاف شده‌اند و به همین دلیل ردصلاحیت می‌شوند دلیل ردصلاحیت آنها به صورت عمومی در اختیار افکارعمومی قرار گیرد موجب تقویت اعتماد جامعه به شورای نگهبان می‌شود، گفت: در این خصوص نیازمند قانون هستیم چراکه قانونی در این خصوص نداریم. قانون اعلام کرده است باید دلایل ردصلاحیت‌ها محرمانه باشد.

او افزود: گزارشات متعددی در زمان بررسی صلاحیت‌ها به دست ما می‌رسد که به همه موضوعات رسیدگی می‌شود. اگر کسی تخلف کرده باشد در بررسی صلاحیت و موثر است.

ایراد شورای نگهبان به لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان مادران ایرانی همچنان پابرجاست

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با ارائه گزارشی از طرح‌ها و لوایح بررسی شده در این نهاد، بیان کرد: 3 مصوبه داشتیم که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد. مصوباتی هم در شورای نگهبان با ایراد مواجه شد مانند طرح دو فوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور. لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی و طرح الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی از دیگر مصوباتی است که با ایراد و ابهام شورای نگهبان مواجه شده است.

او درباره لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابیعت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: این لایحه مورد بررسی قرار گرفت که در نوبت قبلی ایراد امنیتی مطرح شد که اصلاحی در مجلس صورت گرفت، اما همچنان این ایراد پا برجاست.

کدخدایی همچنین درباره تشکیل جلسات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تشکیل و بعدازظهر روز سه‌شنبه گذشته اولین جلسه آن برگزار شده است. این جلسه چندین دستور داشت، دستور اول بعد از تعیین رئیس و سخنگو، تعیین شاخص‌ها برای اعضای هیات مرکزی و هیات‌های نظارت استانی و شهرستانی بود.

اودر ادامه عنوان کرد: گزارش اداره کل انتخابات از روند اقداماتی که تاکنون انجام شده است نیز ارائه شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین بیان کرد: در این جلسه تعرفه‌های انتخابات مجلس و میان دوره‌ای انتخابات مجلس خبرگان نیز مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها