حکم بازداشت موقت «اتامبایف» صادر شد

مقامات قضایی قرقیزستان حکم بازداشت موقت رئیس‌جمهور سابق این کشور را صادر کردند.

حکم بازداشت موقت «اتامبایف» صادر شد
کد خبر: 329401
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۰:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| الماس‌بیگ اتامبایف، رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان که خود را تسلیم پلیس کرده بود با تفهیم اتهام و صدور حکم بازداشت موقت شد.

نیروهای هوادار اتامبایف روز چهارشنبه به سوی نیروهای پلیس که برای دستگیری به منزل مسکونی رییس جمهوری پیشین آمده بودند، آتش گشوده بودند.

سخنگوی دادگاه به خبرنگاران گفت که الماس‌بیگ اتامبایف تا 26 اوت (4 شهریور) در بازداشت موقت به سر خواهد برد اما به اتهامات او اشاره ای نکرد.

وکیل اتامبایف در یک مکالمه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری فرانسه، صدور قرار بازداشت موقت رییس جمهوری پیشین را مربوط به اتهام وی در آزاد کردن غیرقانونی یک مجرم اعلام کرد. این وکیل افزود: «البته اتامبایف پیش از این درباره این مجرم به عنوان شاهد احضار شده بود.»

مجرم مورد اشاره، فردی اهل چچن با نام عزیز باتکایف است که در حال گذراندن حکم زندان 16 ساله به جرم نگهداری غیرقانونی اسلحه، مواد مخدر و شرکت در شورش بود.

این مجرم در سال 2013 و در حالی که تنها نصفی از حکم 16 ساله خود را گذرانده بود «به علت ابتلا به سرطان بسیار پیشرفته» آزاد شد. او بلافاصله قرقیزستان را ترک کرد و به روسیه رفت. با گذشت شش سال، خبری از درگذشت او به علت سرطان گزارش نشده است.

وزیر کشور قرقیزستان روز جمعه 9 اوت (18 مرداد) بعد از دستگیری رییس جمهوری پیشین گفت که معتقد است اتامبایف در زمان ریاست جمهوری‌اش شخصا دستور آزادی این مجرم را داده است.

با این‌حال وزیر کشور درباره اینکه آیا ارتباطی بین رییس جمهوری پیشین و مجرم چچنی وجود دارد، سکوت کرد.

اتامبایف پیش از دستگیری اتهامات وارده را رد کرده و آن را «بازی سیاسی» رقیب‌اش سورنبای جینبکف، رییس جمهوری کنونی و نخست وزیر پیشین برای کنار گذاشتن او از صحنه قدرت توصیف کرده بود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها