کد خبر: 329532
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۴:۲۰:۳۴
| |

توسعه مشاغل خانگی با هلدینگ تعاونی‌ها

اسماعیل خلیل زاده نایب رئیس اتاق تعاون ایران و رئیس اتاق تعاون استان تهران، گفت: مشاغل خانگی نخستین حرکت به سمت اقتصاد اجتماعی و اقتصاد سیاسی بوده است و امروز هم تا جهانی سازی پیش رفته است.

توسعه مشاغل خانگی با هلدینگ تعاونی‌ها
کد خبر: 329532
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۴:۲۰:۳۴

اعتمادآنلاین| ‌ رئیس اتاق تعاون استان تهران گفت: توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی از گسترده‌ترین تلاش‌ دولت ها در بازار کار محسوب می شود که با رویکرد نظم کاری و پیش بینی پذیر کردن روند تحولات بازار تهیه می‌شود که اخیرا به قانون تبدیل شده است.


اسماعیل خلیل زاده نایب رئیس اتاق تعاون ایران و رئیس اتاق تعاون استان تهران، افزود: مشاغل خانگی نخستین حرکت به سمت اقتصاد اجتماعی و اقتصاد سیاسی بوده است و امروز هم تا جهانی سازی پیش رفته است.

به گفته وی، توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی از گسترده ترین تلاش های دولت ها در بازار کار محسوب می‌شود که با رویکردهای ایجاد نظم کاری و پیش بینی پذیر کردن روند تحولات این بازار تهیه می شود و در ایران از چند سال پیش به قانون تبدیل شده است.

نایب رئیس اتاق تعاون ایران گفت: در این طرح، کسب و کار خانگی وارد فرایندهای اقتصادی و سیاستگذاری و برنامه ریزی می‌شود و روابط آنها با همه بازارهای پول، کار ، سرمایه و کالا شفاف می‌شود. "پدران کارگرانند و مادران معمار و بنا"، ضرب المثلی است که جایگاه یک خانواده را در پیشرفت و تحولات اقتصادی و رشد تولید ثروت نشان می دهد.

به گفته وی، اقتصاد همان علم ثروت شناسی است که ابتدا با تعریف مدیریت خانواده شکل گرفت که هویت همکاری جمعی و تعاونی اعضا خانوار را داشته است. بنیادهای علوم اقتصادی و تولید ثروت را باید در درون خانوارها جست و جو کرد نه در کتاب ثروت ملل آدام اسمیت. آدام اسمیت در واقع پدر علم اقتصادی است که ریشه در اقتصاد خانوارها دارد.

خلیلی زاده کسب و کارهای خانگی را یک رکن مهم بازار کار دانست که علاوه بر ایجاد بستری برای توسعه اشتغالزایی، به علت نوآوری در تولید، عرضه کالا، خدمات و تکیه بر تجارب و انباشت های کاربردی موجب تنوع و دگرگونی در بازارهای اقتصادی هم می شود و با توجه به اینکه هر خانواده ای حداقل یک تحصیل کرده دانشگاهی دارد، اقتصاد خانواده‌ها می‌تواند با اجرای طرح مشاغل خانگی وارد مسیر اقتصاد نوین و دانش بنیان هم بشود.

این تلاش ها و برنامه ریزی ها شامل اقتصاد شهری و هم روستایی می شود که در جهان از آن به نام یک خانه -یک مرزعه برای روستاها و یک خانه - یک کارخانه برای محیط های شهری استفاده می شود.

رئیس اتاق تعاون استان تهران همچنین گفت: این طرح می‌تواند ارزش های نوین و مدرن کارآفرینی را در شهر و روستا شکوفا کند و در آن صورت فعالان اقتصادی در درون خانه ها می توانند از دیگر خدمات اجتماعی و اقتصادی مانند بیمه و تسهیلات بازار سرمایه و بانک ها نیز بهره مند شوند و هدف این است که هنر کارافرینی تجربی و دانش محور تا سطح خانه ها تزریق شود و تولید ثروت توسعه یابد.

به گفته وی، اگر این قانون و این طرح ها به خوبی اجرا شود، بستر مناسبی را برای راه انـدازی آسان و ساده فعالیت های اقتصادی مختلف فراهم می کند و مسیر مناسبی برای ورود به بازار کار خواهد بود تا از برخی نابسامانی ها در مورد قیمت گذاری‌ها و کیفیت و نظارت بر نحوه عرضه این کالاها پیشگیری شود و این نوع کسب و کار بتواند در فرایندی اقتصادی به رشد و توسعه کشور کمک کند.

خلیل زاده خاطرنشان کرد: منظور از کسب و کار و مشاغل خانگی، مشاغلی است که اعضای خانواده در فضای مسکونی انجام می‌دهند و مزاحمتی برای واحدهای مسکونی هم جوار ایجاد نمی شود و حداقل برای میلیون ها نفر در مرحله نخست اشتغالزایی کند و اگر دو برابر شود معادل تحقق "فرضیه بی نهایت فرصت شغلی برای ایرانیان" است.

وی افزود: "نهضت دورکاری "در جهان نشان می‌دهد که محیط خانواده ها از ظرفیت خوبی برای فعالیت های اقتصادی درآمدزا در فرایند همکاری با بخش های دولتی و خصوصی و تعاونی برخودارند.

به اعتقاد وی، مشاغل خانگی با همکاری اعضای خانواده انجام می شود و اعضای خانواده ای که بخواهند در زمینه مشاغل خانگی وارد شوند باید در قالب یک تشکیلاتی رسمی کار در قالب یک خوشه مشخص، اتحادیه، تعاونی یا بنگاه بالادستی کار کنند و پیوند آنها برقرار شود و دستگاه اجرایی هم باید این پیوند را تایید کند.

به گفته وی، صلاحیت فنی کسانی که می‌خواهند حامی و پشتیبان افرادی که در خانه ها کار می‌کنند، باشند باید تایید شود و پیش بینی شده است، اگر بخواهند بخشی از کار تولید را در منازل مونتاژ کنند یا قطعه سازی انجام شود باید از طریق یک خوشه مشخص کار کنند. این کارهای خانگی به نوعی به بنگاه بالادست وصل می شوند و از طریق شبکه‌های خوشه ای، اتحادیه ها و به تشکلهای رسمی متصل می شوند تا از آنها حمایت رسمی شود. شرط اساسی این است که فردی که به عنوان بنگاه بالادستی وارد می شوند مسئولیت تهیه و توزیع مواد اولیه و حتی بازاریابی را نیز به عهده می گیرد.

به گفته خلیل‌زاده، طبق قانون، کالا و خدمت در مشاغل خانگی باید خارج از خانه ها عرضه شود و چون رفت و آمد به خانه ها به حداقل می‌رسد، مزاحمتی برای همسایه ها نیز ندارد. در این طرح، بازار فروش مناسب و قابلیت تولید در محیط خانگی باید مورد توجه قرار گیرد که در این قسمت تعاونی ها می توانند نقش اثربخشی ایفا کنند.

تشکیل هلدینگ هایی در ساختار تعاونی

وی این را هم گفت: بهترین شیوه ایجاد و توسعه هلدینگ های ملی، استانی، شهرستانی، شهری و روستایی در ساختار تعاونی است که می‌تواند پیوند کسب و کار خانگی را با بازار سرمایه و بازارهای بین المللی برقرار کند.

وی گفت: مجموعه مشاغل خانگی به طور قطع همه هنرها را دربرمی گیرد چون با همه رشته‌های هنری با تعریف مشاغل خانگی مطابقت دارد. ارزیابی وضع موجود و بررسی موانع و ارائه راهکارهای علمی مشاغل خانگی در جامعه؛ فرهنگ سازی و نقش نهادهای اجتماعی در توسعه مشاغل خانگی؛ نقش مشاغل خانگی در فضای کسب و کار کشور؛ بررسی شیوه ها و تجارب جهانی و مطالعه تطبیقی درکشور؛ زنان و مشاغل خانگی؛ اصل 44 و نقش دولت در توسعه مشاغل خانگی باید مورد توجه باشد.

خلیل زاده گفت: توسعه کسب و کار خانگی در کاهش شکاف طبقاتی در جامعه و کاهش نرخ بیکاری موثر خواهد بود و ضروری است نهادهای پشتیبان، حمایتی و نظارتی مشاغل خانگی ایجاد شود. به اعتقاد کارشناسان، اقتصاد ایران دارای ظرفیت فراوانی برای گسترش مشاغل خانگی است و هنوز ظرفیت های فراوانی برای توسعه این بخش وجود دارد.

وی افزود: هنر بخش تعاون و به ویژه اتاق های تعاون این است که این ظرفیت ها و مزیت های تولید ثروت را احیا و فعال کنند. کاهش قیمت تمام شده، نیاز کمتر به سرمایه و نقدینگی، توسعه ظرفیت صادراتی کشور، افزایش درآمد خانوار واشتغال محوری از مزیت‌های ساماندهی مشاغل خانگی است.

رئیس اتاق تعاون استان تهران گفت: مشاغل خانگی در کشور از نقشه کشی ساختمان تا مشاوره حقوقی امکان گسترش و توسعه دارد و شبکه مجازی نیز این بستر را فراهم ساخته است. شناسایی مشاغل خانگی در مناطق شهری و روستایی می تواند با ایجاد نظم برنامه ریزی و کاهش فقر و جلوگیری از مهاجرت به توسعه اقتصادی شهرهای کوچک و مناطق روستایی هم کمک کند. این رویکردها در تحقق اقتصاد مقاومتی و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب نیز موثر خواهد بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها