فهمیه صانعی، روانشناس کودک، در یادداشتی مطرح کرد:

برای ترسو نماندن کودک چه کنیم؟

آیا ترس‌ها و نگرانی‌های فرزندتان را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید برای کم کردن این نگرانی‌ها چه‌ کاری باید انجام دهید؟ سعی کنید با کودک خود طوری رفتار کنید که به‌ راحتی ترس‌ها و نگرانی‌هایش را بازگو کند.

برای ترسو نماندن کودک چه کنیم؟
کد خبر: 329562
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فهیمه صانعی- شاید کمتر کودکی را دیده باشیم که از چیزی نترسد. کودکان به دلیل وابسته بودن به بزرگ‌ترها نگرانی‌های مختص سن خود را دارند و شناختن آنها برای والدین بسیار حائز اهمیت است.

آیا ترس‌ها و نگرانی‌های فرزندتان را می‌شناسید؟

آیا می‌دانید برای کم کردن این نگرانی‌ها چه‌ کاری باید انجام دهید؟

سعی کنید با کودک خود طوری رفتار کنید که به‌ راحتی ترس‌ها و نگرانی‌هایش را بازگو کند؛ در واقع باید گفت او و ترس‌هایش را قضاوت نکنید.

قضاوت نکردن و پذیرا بودن و بازگو کردن واقعیت‌ها بهترین واکنشی است که بزرگ‌ترها می‌توانند به ترس‌ها و نگرانی‌های کودک نشان دهند.

قضاوت نکردن

مسخره نکردن و کوچک ندانستنِ ترس‌ها یعنی اینکه شما، او را قضاوت نمی‌کنید. اگر کودک از چیزی می‌ترسد، این حس واقعی اوست و فکر او را به خود مشغول کرده. اگر ترس کودک را مسخره کنید و آن را بچگانه بخوانید، یعنی کودک‌تان را ندیده‌اید و یک‌ قدم از او فاصله گرفته‌اید.

در صورتی‌ که او را قضاوت نکنید، به کودک‌تان آرامش می‌دهید و خیال او را از این بابت راحت می‌کنید که شما فرد مطمئن و قابل‌ اعتمادی هستید.

بازگو کردن واقعیت‌ها

شاید دیده یا شنیده باشید که والدین به کودک خود می‌گویند: «آمپول که درد نداره!» واقعاً قصد این والدین دروغگو جلوه دادن خودشان است؟ برای کمک به حذف ترس کودک‌مان شیوه‌های سالم‌تری را هم می‌توانیم انتخاب کنیم.

وقتی واقعیتی را بازگو می‌کنیم، یعنی نه بزرگنمایی می‌کنیم و نه کوچک‌نمایی. برای اینکه یک کودک واقعیتی را بداند، داستان‌سرایی هیجانی نیز کمکی به او نمی‌کند. با بیان این واقعیت که کنار کودک خودتان هستید و از او مراقبت می‌کنید، فرزند‌تان را آرام کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها