صادق مردانی، کارشناس بورس انرژی:

روال کنونی عرضه نفت در بورس انرژی طبیعی است

صادق مردانی، کارشناس بورس انرژی، گفت: هدف از عرضه نفت در بورس انرژی جبران کسری صادرات نفت در دوران تحریم نیست بلکه مهم ترین هدف عرضه نفت در بورس انرژی، تاثیرگذاری بر قیمت ها است.

روال کنونی عرضه نفت در بورس انرژی طبیعی است
کد خبر: 329576
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۵:۲۱:۲۹

اعتمادآنلاین| صادق مردانی، کارشناس بورس انرژی، بابیان اینکه تنها هدف عرضه نفت در بورس انرژی جبران کسری صادرات نفت در دوران تحریم نیست، گفت: مهم ترین هدف عرضه نفت در بورس انرژی، تاثیرگذاری بر قیمت ها است. فرمول مشخص شدن نرخ نفت در معاملات واحد و مشخص است. بنابراین بسته به عوامل در نظر گرفته شده در فرمول، قیمت روز نفت مشخص می شود.

وی افزود: در بهترین حالت اگر تحریم اقتصادی وجود نداشته باشد 2 تا 3 سال هم ممکن است روال مراجعه مشتریان به بورس به شکل کنونی ادامه یابد که کاملا طبیعی است. این روال در بورس نایمکس و دبی نیز وجود دارد و روزهای کم معامله در روند کلی را محاسبه نمی کنند.

به گفته این کارشناس بورس انرژی، تخفیف دادن ولو موقت در بورس، این سیستم را از هدف اصلی خود دور کرده و در حقیقت گام برداشتن در چارچوب تحریم های آمریکا علیه صنعت نفت ایران است. چرا که هدف ترامپ صفر کردن صادرات و درآمد نفتی ایران است که با تخفیف دادن به مشتری ها روال ادامه دار خواهد بود و قطعا به نشان نفت ایران لطمه قابل توجهی وارد می شود و به مرور زمان این مفهوم که ایرانی ها به هر قیمت حاضر به فروش نفت هستند در بازار عنوان می شود که قطعا به ضرر کشور است.

مردانی با بیان اینکه عرضه نفت در بورس باید ابزاری برای تاثیرگذاری بر قیمت ها باشد، اظهار داشت: در صورتی که قیمت نفت خود را به طور رسمی در تابلوی بورس با تخفیف نامعقول و غیراصولی و نامتعارف عرضه کنیم بی شک این باور درباره ایران شکل می گیرد که هر چه فشار بیشتری وارد شود این کشور نفت را ارزان تر می فروشد، بنابراین نباید با طرح چنین موضوعاتی عرضه نفت در بورس را به حاشیه ببریم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها