وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد:

برنامه‌ریزی برای همکاری دانشگاه‌ها و مسئولان شهری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مسئولان شهرهای یادگیرنده یونسکو تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید ارتباط بیشتری با جامعه شهری داشته باشند و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مسئولان شهری معضلات شهری را با کمک و همکاری دانشگاه‌ها حل‌وفصل کنند.

برنامه‌ریزی برای همکاری دانشگاه‌ها و مسئولان شهری
کد خبر: 329580
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۵:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در این نشست که امروز (شنبه) و با حضور دکتر حجت‌الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و جمعی از اعضای کارگروه‌های تخصصی مرتبط در زمینه شهرهای یادگیرنده در محل وزارت علوم برگزار شد، دکتر غلامی با اظهار خوشنودی از انتخاب هفت شهر کشور به‌عنوان شهرهای یادگیرنده یونسکو گفت: با توجه به جایگاه ویژه شهرداری‌ها در شهرهای جهان، لازم است که شهرهای بیشتری در کشور در ردیف شهرهای یادگیرنده یونسکو قرار گیرند تا شهروندان و گردشگران بتوانند از آموزش‌های لازم در خصوص مسائل شهری بهره برده و همچنین با تاریخ و فرهنگ کشورمان بیشتر آشنا شوند.

وزیر علوم بابیان اینکه بیشتر مسئولیت امور شهرها بر عهده شهرداری‌ها بوده و در انجام این امر، شوراهای شهری هم همکاری می‌کنند، اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی ما به امر آموزش سفارش زیادی شده و خوشحالیم امروز آموزه‌های اسلامی و دینی در پیام سازمان‌های جهانی ازجمله یونسکو نیز دیده می‌شود.

وی افزود: تاریخ و فرهنگ کشورمان حرف‌های زیادی برای گفتن و شناساندن آن به جهانیان و همچنین ملت خودمان دارد و می‌توانیم گنجینه‌هایی از این فرهنگ غنی و اصیل اسلامی ایرانی را با بهترین طراحی در المان‌های شهری به همگان بشناسانیم.

غلامی بابیان اینکه شهرهای یادگیرنده یونسکو می‌توانند با توجه به اهداف یادگیری، برنامه‌های مختلفی را در شهرهای خودشان به اجرا درآورند، گفت: آموزش شهروندی و زندگی اجتماعی نیز امر مهمی می‌باشد و در این زمینه نیز همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حتی آموزش‌وپرورش می‌تواند در بهبود این نوع آموزش مؤثر باشد.

وزیر علوم با تأکید بر استفاده از فضاهای فرهنگی و تاریخی دانشگاه‌ها توسط مسئولان شهری و شهرداری‌ها به‌خصوص مسئولان شهرهای یادگیرنده یونسکو اظهار داشت: استفاده از فضاهای دانشگاه‌ها به شکلی که در راستای خدمات شهری قرار گیرند بسیار مطلوب خواهد بود و ما در نظر داریم جهت ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه دیوارهای دانشگاه‌ها را حذف کنیم تا همگان با بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها آشنا شوند.

وی با تأکید بر استفاده از المان شهری ازجمله بیلبورد، تندیس، سردیس، ماکت و استفاده از فضای پیاده‌روها و کوچه‌ها در جهت آموزش شهروندان گفت: مسئله‌ای که در شهرها کمتر به چشم می‌خورد، ایجاد مسیر روشندلان است تا این عزیزان به‌راحتی در سطح پیاده‌روهای شهر تردد کنند. این امر هم راحتی آن‌ها را در پی دارد و هم نشان‌دهنده احترام به این عزیزان است.

اثرگذاری فرهنگ در رفع معضلات شهری

در ادامه این نشست حجت‌الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به ثبت 4 شهر بهبهان، کاشان، اراک و شیراز در جمع شهرهای یادگیرنده یونسکو در 6 سال گذشته گفت: امروز نیز 3 شهر یزد، مشهد و شهر جدید هشتگرد به مجموعه شهرهای یادگیرنده یونسکو اضافه می‌شوند و 7 شهر از ایران درمجموع در جمع شهرهای یادگیرنده یونسکو قرار می‌گیرند.

وی بابیان اینکه امروز 3 و نیم میلیارد شهروند در دنیا وجود دارد که در آینده این رقم به 5 میلیارد نفر می‌رسد، گفت: برای حل چالش‌های شهری، جایگاه شهرداری‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ درگذشته اگر شهرداری‌ها متولی زندگی شهری بودند، اکنون متولی جان و روح و جسم مردم هستند.

ایوبی بابیان اینکه یکی از کاربردهای علم برای مقابله با چالش‌ها است، عنوان کرد: در تعالیم اسلامی برای کسب علم سفارش شده و علم برای زندگی و منفعت جامعه است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اثرگذاری فرهنگ در رفع معضلات شهری افزود: امروز بسیاری از مشکلات شهری همچون جمع‌آوری پسماندها و زباله‌ها، با فرهنگ‌سازی و استفاده از علم قابل‌حل است.

ایوبی گفت: سال گذشته اهتمام ویژه‌ای شد و در کمیسیون ملی یونسکو پرونده‌های متعددی را پیگیری کردیم و در یک سال شهرهای مشهد، یزد و شهر جدید هشتگرد را به کاروان شهرهای یادگیرنده اضافه کردیم.

ایوبی تصریح کرد: کار اصلی ما شروع‌شده و شهر یادگیرنده آغاز یک کار است؛ ما در ایران باید برفراز شهرهای یادگیرنده باشیم.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت: خوشبختانه اخیراً آنچه در یونسکو از آموزش فراگیر و شهرهای یادگیرنده می‌شنویم ممکن است برای غرب حرف جدیدی باشد اما برای جهان اسلام حرف جدیدی نیست و آموزه‌های دینی و فرموده‌های پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه علم باید برای زندگی باشد و منفعت داشته باشد و تأکیدات ائمه اطهار علیهم‌السلام برای ما مسلمانان و شیعیان سخنان دیرآشنایی است.

وی یادآور شد: به‌عنوان پایگاه اصلی جهان اسلام باید سعی کنیم آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام را به اجرا بگذریم.

در پایان این نشست و توسط وزیر علوم، گواهی پیوستن شهرها به شبکه شهرهای یادگیرنده سازمان جهانی یونسکو به شهرداران شهرهای بهبهان، کاشان، یزد، مشهد، اراک، شیراز و شهر جدید هشتگرد اهدا شد.

از دیدگاه یونسکو، شهر یادگیرنده، شهری است که تمامی منابع خود در هر بخش را برای تحقق ارتقای یادگیری فراگیر از پایه تا آموزش عالی، احیای یادگیری در خانواده‌ها و محله‌ها، تسهیل یادگیری برای کار و در محل کار، گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در یادگیری، ارتقای کیفیت یادگیری و پرورش فرهنگ یادگیری در سراسر زندگی به کار گیرد.

شرایط اصلی ایجاد یک شهر یادگیرنده شامل بسیج کلیه منابع و استفاده از آن‌ها، حاکمیت و مشارکت کلیه ذینفعان و تعهد و اشتیاق قوی سیاسی می‌باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها