حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

نمایندگانی که حقوق مجلس را نمی‌گیرند، ایثار می‌کنند/ حقوقم 30 تا 40 درصد کمتر از نمایندگانی است که از مجلس حقوق می‌گیرند/ حاضر نیستم به جای دانشگاه از مجلس حقوق‌ بگیرم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در شرایط کنونی تفاوت میان حقوق سیاستمداران و مدیران ارشد کشور با مردم اصلاً قابل توجیه نیست. به همین دلیل باید در حقوق مدیران و سیاستمداران تعدیل داشته باشیم. بسیاری از مردم حقوق پایینی می‌گیرند یا بیکار هستند که به دلیل ضعف مدیران و مسئولان اعم از مجلس، دولت و... است که حقوق‌های بالا می‌گیرند.

نمایندگانی که حقوق مجلس را نمی‌گیرند، ایثار می‌کنند/ حقوقم 30 تا 40 درصد کمتر از نمایندگانی است که از مجلس حقوق می‌گیرند/ حاضر نیستم به جای دانشگاه از مجلس حقوق‌ بگیرم
کد خبر: 329615
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، درباره طرح یکسان‌سازی حقوق نمایندگان مجلس،‌ گفت: حقوق نمایندگان مانند هر کارمندی در کشور تابع شرایط خاص خود است، البته من عضو هیات علمی هستم و حقوق دانشگاه را می‌گیرم نه حقوق مجلس را.

او ادامه داد: به‌ طور معمول حقوق نمایندگانی که از بیرونِ مجلس حقوق دریافت می‌کنند کمتر از کسانی است که از مجلس حقوق می‌گیرند؛ مثلاً حقوق من حدود 30، 40 درصد کمتر از حقوق نمایندگان هم‌پایه‌ام در مجلس است. معمولاً نمایندگانی که حقوق مجلس را نمی‌گیرند، ایثار می‌کنند.

حقوقی که نمایندگان در خارج از مجلس می‌گیرند نباید بیشتر از حقوق مجلس به نمایندگان باشد

این نماینده مجلس با بیان اینکه «حقوقی که نمایندگان در خارج از مجلس می‌گیرند نباید بیشتر از حقوق مجلس به نمایندگان باشد»، گفت: بعید می‌دانم حقوق نمایندگانی که از خارجِ مجلس حقوق می‌گیرند، بیشتر از نمایندگانی باشد که از مجلس حقوق می‌گیرند؛ مگر افراد خاص که باید پیگیر آن شد. تحت هر شرایط حقوقی که نمایندگان از بیرونِ مجلس می‌گیرند نباید بیشتر از حقوقی باشد که مجلس به نمایندگان می‌دهد. ملاک باید حقوقی باشد که نمایندگان دریافت می‌کنند و نمایندگان نباید حقوقی بیشتر از آن دریافت کنند.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به اینکه « چرا نمایندگان با توجه به اینکه حقوق مجلس بیشتر است، از جای دیگری حقوق می‌گیرند»، گفت: ممکن است برخی نمایندگان هدف خاصی برایشان مهم باشد. بنده حاضر شدم حقوق 30 تا 40 درصد کمتر از مجلس را دریافت کنم به این دلیل که حقوق دانشگاه را شیرین‌تر از حقوق مجلس می‌دانم و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستم به جای دانشگاه از مجلس حقوق‌ بگیرم. شاید برای برخی از نمایندگان رقم مهم باشد. من با اینکه بارها تحت‌ فشار بوده‌ام تا به جای دانشگاه از مجلس حقوق‌ بگیرم و در هر دوره به خاطر این موضوع ده‌ها میلیون تومان ضرر می‌کنم، اما نپذیرفتم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: حقوقی که بنده از دانشگاه دریافت می‌کنم حدود 6 میلیون تومان است ولی همتای من در مجلس، که سه دوره نماینده بوده، بیش از 11 میلیون تومان حقوق می‌گیرد. اما من از حقوقی که دریافت می‌کنم راضی هستم و تحت هیچ شرایطی هم حاضر نیستم حقوق مجلس را بگیرم.

حقوق‌های بیشتر از سقف حقوق نمایندگان مجلس قابلیت دفاع ندارد

او همچنین گفت: سطح حقوق نمایندگی، با توجه به زحماتی که متحمل می‌شوند، مناسب است، اما اگر کسی در بیرون از مجلس حقوقی می‌گیرد که از حقوق میانگین نمایندگان مجلس بیشتر است، اصلاً قابل دفاع نیست.

به گفته فلاحت‌پیشه حقوق‌های بیشتر از سقف حقوق نمایندگان مجلس قابلیت دفاع ندارد و باید در این رابطه شفاف‌سازی شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: تعداد اندکی از نمایندگان حقوقی که از بیرونِ مجلس دریافت می‌کنند بیش از حقوق مجلس به نمایندگان است. فراکسیون دانشگاهیان در مجلس حدود 70 نفر عضو دارد و طی سه دوره در میان اعضای این فراکسیون ندیده‌ام کسی حاضر باشد به وزارتخانه‌های جذاب مانند وزارت امور خارجه و وزارت نفت برود.

فلاحت‌پیشه گفت: البته باید به برخی از نمایندگانی که بیش از حقوق نمایندگی، پول دریافت می‌کنند حق داد، چون ممکن است زحمات زیادی را در طول ایام کشیده باشند و طبق سنوات شاید حقوق‌شان بیشتر باشد. اما باید همه ملاحظات را در نظر گرفت و بعد از آن نظر داد.

این نماینده مجلس درباره احتمال رای آوردن طرح یکسان‌سازی حقوق نمایندگان در مجلس، عنوان کرد: اگر منظورتان از یکسان‌سازی این باشد که حقوق دریافتی نمایندگان از آنچه مجلس می‌دهد بیشتر نباشد، به نظر من رای می‌آورد.

حقوق پایین و بیکاری مردم، به دلیل ضعف مدیرانی است که حقوق بالا دریافت می‌کنند

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: بخشی از موضوع حقوق مربوط به شرایط عادی است و بخشی هم شرایط غیرعادی. بخشی از مشکلات جامعه ما به دلیل ضعف سیاستمداران است. بنابراین در شرایط کنونی تفاوت میان حقوق سیاستمداران و مدیران ارشد کشور با مردم اصلاً قابل توجیه نیست. به همین دلیل باید در حقوق مدیران و سیاستمداران تعدیل داشته باشیم. بسیاری از مردم حقوق پایینی می‌گیرند یا بیکار هستند که به دلیل ضعف مدیران و مسئولان اعم از مجلس، دولت و... است که حقوق‌های بالا می‌گیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها