«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

قاچاق نفت عراق به اسرائیل؛ از شایعه تا واقعیت؟

نفوذ اسرائیل در عراق به سال‌های بسیار دور و زمان جنگ‌های چریکی ملا مصطفی بارزانی، رهبر کردهای عراق، در دهه 70 قرن گذشته، بازمی‌گردد.

قاچاق نفت عراق به اسرائیل؛ از شایعه تا واقعیت؟
کد خبر: 329690
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- نفوذ اسرائیل در عراق به سال‌های بسیار دور و زمان جنگ‌های چریکی ملا مصطفی بارزانی، رهبر کردهای عراق، در دهه 70 قرن گذشته، بازمی‌گردد.

با وجود این پیشینه گسترده، بعد از شکل‌گیری منطقه پرواز ممنوع در دهه 90 میلادی این حضور پررنگ‌تر شد تا بعد از سقوط صدام حسین جنبه شبه‌علنی به خود بگیرد.

به گفته کارشناسان، یکی از مهم‌ترین مقاصد قاچاق نفت توسط داعش، اسرائیل بود که امروز نیز همچنان این مسیر باز است و انتقال نفت به شکل غیرمستقیم از چاه‌های نفت واقع در شمال عراق به اسرائیل همچنان ادامه دارد.

با وجود اینکه هم فروشنده و هم خریدار حاضر به اظهارنظر شفافی در این‌باره نیستند، اخیراً یک کویتی مقیم سوئد، در صفحه توییتری خود به نام «TankerTrackers»، خبر داد: طی پیگیری‌ها مشخص شد یک محموله نفت که از کردستان عراق خارج شده، به اسرائیل رسیده است.

این کویتی که «سمیر مدانی» نام دارد و در زمینه فناوری‌های پیشرفته فعالیت می‌کند، گرچه ساعاتی بعد از انتشار توییت آن را به دلایل نامعلومی از صفحه خود برداشت، اما همین چند ساعت کافی بود تا مشخص شود این محموله از شمال عراق به نفتکش «عثمان اکویت» که پرچم ترکیه را برافراشته منتقل شده و بعد از طی 870 مایل از شمال عراق به اسرائیل رسیده است.

علاوه بر این توییت و ده‌ها گزارشی که در این رابطه در رسانه‌های مختلف عراقی منتشر شده است، «عدی عواد»، عضو کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق، نیز روز سوم آگوست اعلام کرد افرادی در منطقه خودمختار شمال عراق اقدام به صدور و قاچاق نفت به اسرائیل می‌کنند و این کار به طور مستمر در حال انجام است.

از سویی «حمزه جواهری»، کارشناس مسائل نفتی عراق، طی گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور گفت: این مساله چیز تازه‌ای نبوده و سال‌هاست نفت عراق به پالایشگاه‌های اسرائیل می‌رسد، به خصوص که نفت این منطقه به قیمت یک‌سوم ارزش جهانی آن به فروش می‌رسد.

روزنامه اقتصادی و عبری‌زبان «ذی مارکر» هم در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، فاش کرد: کشتی‌های حامل نفت قاچاق‌شده از شمال عراق راه پرپیچ‌وخمی را برای رسیدن به بنادر اسرائیل پشت سر می‌گذارند تا دولت مرکزی نتواند آن را ردیابی کند.

این روزنامه اقتصادی نوشت: تقریباً تمامی نفتی که از منطقه شمال عراق توسط لوله انتقال نفت جیهان منتقل می‌شود، سر از اسرائیل درمی‌آورد.

در میان شایعات قاچاق نفت شمال عراق از یک طرف و سکوت یا حداکثر تکذیب آن از سوی مسئولان عراقی و اقلیم کردستان، مشکلات مالی و بودجه‌ای این منطقه با دولت مرکزی همچنان لاینحل باقی مانده یا شاید هم اراده‌ای برای حل آن وجود نداشته باشد.

مسیر قاچاق نفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها