آیا تگزاس به نماد شکست ترامپ در انتخابات 2020 تبدیل می شود؟

سوال اصلی اینجاست که آیا با توجه به روال فعلی، تگزاس در سال 2020 به نماد شکست جمهوریخواهان و ترامپ تبدیل خواهد شد؟!

آیا تگزاس به نماد شکست ترامپ در انتخابات 2020 تبدیل می شود؟
کد خبر: 329774
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۰ ۱۴:۱۸:۱۷

اعتمادآنلاین| نبرد تجاری ایالات متحده آمریکا و چین به نقطه اوج خود رسیده است. واکنش غیر قابل پیش بینی پکن به سیاستهای حمایت گرایانه ترامپ به گونه ای بوده است که حتی جمهوریخواهان سنتی را نیز نسبت به سیاستها و رفتارهای کاخ سفید خشمگین ساخته است. وزارت بازرگانی چین خبر داد که پکن بر تمامی محصولات کشاورزی آمریکایی که از سوم اوت (12 خرداد) وارد این کشور شده‌اند تعرفه در نظر خواهد گرفت. در پی این تصمیم وزارت بازرگانی چین،‌ شرکت‌های این کشور نیز خرید محصولات کشاورزی تولید شده در آمریکا را متوقف کردند. با این حال اصلی ترین دلیل خشم مقامات حزب جمهوریخواه از ترامپ، به کاهش محبوبیت وی در ایالاتی بازمی گردد که به صورت سنتی پایگاه این حزب بوده اند! یکی از این ایالات تگزاس است.


ایالت تگزاس دارای 38 رای الکترال در انتخابات ریاست جمهوری آمر یکاست و پس از کالیفرنیا( با 55 رای الکترال)، دومین ایالت پراهمیت در این کشور محسوب می شود .آرای این ایالت، به صورت سنتی به سود جمهوریخواهان به گردش در آمده است. اما به نظر می رسد این بار کمی اوضاع نسبت به ادوار قبلی متفاوت خواهد بود!


تگزاس یک ایالت با تولید بالای کشاورزیست. در دامداری و تولید پنبه در آمریکا در رتبه اول است، بطوریکه 20 درصد گوشت قرمز و 29 درصد پنبه کشور آمریکا از این ایالت است. دامنه فعالیت کشاورزان در ایالت تگزاس بسیار گسترده است. ایالت تگزاس در 2009سال نزدیک به 52٬771٬007 هکتار زمین تحت زراعت داشت، و 247٬500 مزرعه شمارش گردیدند. در این میان، در سال 1998، 40 میلیارد دلار عاید اقتصاد تگزاس حاصل از کشاورزی گردید. در سال 2008، این رقم نزدیک به 80 میلیارد دلار بود.


فراتر از آنچه گفته شد، تگزاس یکی از اصلی ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی به چین است. بدون شک تصمیم اخیر پکن مبنی بر توقف خرید محصولات کشاورزی، منجر به نارضایتی کشاورزان تگزاسی از سیاستهای حمایت گرایانه دونالد ترامپ خواهد شد. این موضوع خود را در نظرسنجی های قبلی صورت گرفته در ایالت تگزاس نیز نشان داده بود.

نظرسنجی اخیر دانشگاه کوئینیپیاک نشان می دهد که رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا از محبوبیتی 44 درصدی در تگزاس برخوردار است. این در حالی است که اگر همین امروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 برگزار شود، جو بایدن رقیب احتمالی ترامپ قادر به کسب 48 درصد آرای ساکنان و رای دهندگان در تگزاس خواهد بود. نکته قابل تامل اینکه دیگر نظرسنجی های صورت گرفته در ایالت تگزاس نیز دقیقا کاهش محبوبیت ترامپ را تایید می کند. در نظرسنجی موسسه "امرسون" ، دونالد ترامپ 49 درصد و جو بایدن 51 درصد آرای عمومی در ایالت تگزاس را کسب کرده اند. این نظرسنجی به خوبی نشان می دهد که ترامپ و همراهانش در کاخ سفید دیگر نسبت به کسب صد درصدی امتیاز الکترال ایالت تگزاس نیز اطمینان ندارند! به عبارت بهتر، سیاستهای تر امپ باعث شده است تا وی در آشیانه خود نیز آرامش نداشته باشد! جدول زیر، میزان واردات محصولات کشاورزی از تگزاس به چین را در مقایسه با سایر ایالات آمریکا نشان می دهد.

موضوع آنجا برای ترامپ بغرنج تر می شود که وی نگاهی به میزان ایالتی تگزاس در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بیاندازد! در آن انتخابات نیز ترامپ توانست 49 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و در مقابل، هیلاری کلینتون نامزد دموکراتها توانست 46 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. این اختلاف 3 درصدی به راحتی قابل جبران خواهد بود! البته رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تصور می کرد که با اعمال سیاستهای حمایت گرایانه اقتصادی و تقابل مستمر با چین بتواند قدرت مانور تولید کنندگان آمریکایی را در برابر چین بالا ببرد، اما شکست این رویکرد که بر اثر واکنشهای همزمان و سریع چینی ها ( در قبال وضع تعرفه های متقابل بر کالاهای وارداتی آمریکا) صورت گرفت، جایی برای مانور رئیس جمهور آمریکا در این کارزار باقی نگذاشته است. در چنین شرایطی رئیس جمهور آمریکا بیش از هر زمان دیگری انعقاد توافق تجاری با پکن ( بر اساس آنچه ترامپ می خواهد ) را دور از دسترس می بیند. سوال اصلی اینجاست که آیا با توجه به روال فعلی، تگزاس در سال 2020 به نماد شکست جمهوریخواهان و ترامپ تبدیل خواهد شد؟!

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها