کد خبر: 329873
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۰۹:۳۹:۰۰
| |

حسین ساسانی، کارشناس اقتصادی:

مزایای حذف چهارصفر از پول ملی برای جامعه تشریح شود

 حسین ساسانی، تحلیلگر اقتصادی حذف چهارصفر از پول ملی را در کنار سایر اصلاحات اقتصادی، راهکاری برای کاهش چالش های اقتصادی کشور عنوان کرد.

مزایای حذف چهارصفر از پول ملی برای جامعه تشریح شود
کد خبر: 329873
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۰۹:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ حسین ساسانی، کارشناس اقتصادی حذف چهارصفر از پول ملی را در راستای کاهش هزینه های محاسباتی و آسانی در ثبت اعداد و ارقام پولی عنوان کرد و گفت: این اقدام یک تغییر ملی بوده و برای موفقیت در اجرای آن ضروری است تا ابعاد همه جانبه آن برای جامعه تشریح شود.

ساسانی، حذف چهارصفر از پول ملی را در کنار سایر اصلاحات اقتصادی، راهکاری برای کاهش چالش های اقتصادی کشور عنوان کرد.

این تحلیلگرتوسعه پایدار با بیان اینکه حذف صفر ازپول ملی، اقدامی صحیح است و موجب تسهیل محاسبات و کاهش هزینه چاپ پول خواهد شد، گفت: موفقیت این اقدام در گرو عواملی از جمله زمان مناسب و همچنین در نظر گرفتن مجموع شرایط و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن بر متغیرهای اقتصادی است. به عنوان مثال پس از آنکه ترکیه صفر را از پول ملی خود حذف کرد به صورت موازی سعی کردند که تورم را کاهش و رشد اقتصادی را بالا ببرند.

وی افزود: اقتصاد و مولفه های آن یک سیستم زنده است که اجزا آن بر هم تاثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند. بنابراین با توجه به این مساله مهم، حذف چهار صفر به عنوان یکی از پازل های یک برنامه جامع اقتصادی می تواند اقدامی موثر باشد. در کنار این اقدام ضروری است اقدامات مکملی همچون کاهش نرخ تورم، افزایش قدرت خرید و افزایش سرمایه گذاری های خارجی در دستور کار قرار گیرد تا نتایج مطلوبی از آن به دست آید.

ساسانی در ادامه با بیان اینکه اجرای این لایحه می تواند گام به گام باشد گفت: تشریح این مساله برای جامعه که حذف صفر از پول ملی در نهایت قرار است چه هدفی را دنبال کند، می تواند درهمراهی جامعه موثر واقع شود.

به گفته وی، حذف صفر از پول ملی یک تغییر ملی است و با مدیریت صحیح و اجرای برنامه جامع کلان اقتصادی، همراهی مردم در این زمینه بیشتر می شود.

وی بیان کرد: معمولا وقتی با کارشناسان و صاحبنظران در خصوص حذف صفر از پول ملی صحبت می شود سریعا به جواب مستقیم بله یا خیرمی رسند. این در حالی است که رسیدن به نتیجه مشترک در این خصوص در گرو اطلاع از جزییات اجرای آن و چگونگی فرآیند تغییر است.

شایان ذکر است، هیات دولت دو هفته پیش، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند. این مصوبه در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است و همچون سال های گذشته که این پیشنهاد مطرح شده بود موافقان و مخالفانی دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها